Pred natančno 90 leti, 14. aprila 1927, je skozi vrata delavnice v Göthenburgu na Švedskem zapeljal avto, ki je kot prvi imel hladilnik razpolovljen z letvico, na sredini pa je bil okrogel znak s puščico. Čeprav še danes večina meni, da gre za simbol moškosti, je znak pravzaprav antični simbol za železo, ki izraža premišljenost in trajnost.
In temu je Volvo trdno zavezan tudi 90 let po svojem nastanku, morda v zadnjem času še bolj kot pred leti, ko so nanj vplivali lastniško zelo negotovi časi.
Volvo je plod nenavadnega sestanka v gostilni ob porciji rakov, ki se je zgodil leta 1924. Gustaf Larson in Assar Gabrielsson sta se po naključju znašla na istem mestu in se kot nekdanja sodelavca v tovarni ležajev SKF pričela spraševati, zakaj so vsi avti, ki so takrat vozili po Švedskih cestah, iz uvoza, predvsem ZDA. Padla je ideja, da bosta izdelala lasten avto, ime pa sta si sposodila pri imenu, ki ga je SKF uporabljal za linijo do takrat že opuščenih ležajev - volvo. Volvo po latinsko pomeni dobesedno "vrtim se, premikam se."
Omenjenega aprila tri leta kasneje je na cesto priropotal prvi volvo z imenom OV4. Kabriolet je imel 28 konjski štirivaljnik, na voljo je bil le v eni barvni kombinaciji - temno modra s črnimi blatniki.
Sledil je počasen vzpon proizvodnje, prvi res prelomni model pa je bil PV444, predstavljen leta 1944, ki je že napovedoval povojni razcvet avtomobilskega trga. S tem modelom je Volvo prvič nastopil v ZDA; ki so z leti postali glavni trg za znamko. Model duett iz leta 1953 je v en avto združil potrebe za posel in družino - začela se je zgodba Volvovih karavanov, ki jo je tako uspešno gojil do današnjih dni.
Sledili so modeli, kot so amazon, prodajno izredno uspešni 144, 244/245 in nato 240, pa veliki 744 ... Ampak najbolj prodajan Volvov model v zgodovini je prva generacija suva XC60, ki so ga od leta 2008 do danes prodali v skoraj 950.000 primerkih, pravkar pa se pripravljajo na začetek prodaje druge generacije. Vmes je bilo polno dramatičnih avtov, kot je denimo model 480, pa P1800, 850 T5-R ...
Zgolj en izum je rešil milijon življenj
Volvo je z leti postajal tudi sinonim za varnost, saj je celotni industriji prispeval kar nekaj zelo pomembnih izumov. Daleč najpomembnejši je tritočkovni varnostni pas, uveden leta 1959 kot standarden del novih modelov. Volvo bi lahko nagajal ostali avtoindustriji, ki je uporabljala še dvotočkovni pas, in izum patentiral, a ga je raje prosto delil z drugimi proizvajalci. Posledica - več kot milijon rešenih življenj v nesrečah!
Volvo je uvedel diskaste zavore na obeh oseh, pa volanski drog, ki se med nesrečo pogrezne, leta 1967 je predstavil prvi otroški sedež s pogledom nazaj, leta 1991 z modelom 850 celovito bočno zaščito za vse potnike ... Kot zanimivost, ameriška vlada je svoje standarde za varnost vseh avtomobilov spisala na podlagi izčrpnih testov volvovih modelov. Tudi danes najnovejši Volvovi modeli po specifikaciji Euro NCAP veljajo za najbolj varne serijske avtomobile na planetu, vse bližje so tudi zavezi, da do leta 2020 v njihovih avtih ne bo več huje poškodovanih potnikov.
Manj sreče je Volvo imel z lastništvom. Zaveznike je iskala v drugih znamkah in si pri njih izposojala določene sestavne dele (Renault, VW ...), kar pa se ni vedno izkazalo za najboljšo rešitev.
Po odcepitvi je avtomobilski del znamke leta 1999 prevzel Ford, vendar je znamka pod Američani bolj kot ne hirala. Gospodarska veja Volvo (tovornjaki, stroji ...) ostaja samostojna o današnjih dni in je postala eden glavnih proizvajalcev na svetu.
Leta 2010 je na mesto Forda pri avtomobilih vstopil kitajski milijarder Li Shufu, ustanovitelj znamke Geely in odkupil celotni delež v Volvo Car Corporation. Čeprav so mnogi sprva dvomili v kitajski kapital, pa je z njim Volvo dobil, kar je želel - svobodo, da lahko uresničuje svoje daljnosežne ideje, vključno z avtonomno vožnjo. V zadnjih letih so Švedi razvili dve različni platformi in povsem novo generacijo pogona, ter jih uporabili kot podlago za enega največjih premikov naprej v filozofiji znamke. Prvi avtomobili nove generacije se že izkazujejo za uspešnice - druga generacija XC90, novi S/V90, ki je nasledil seriji 7 in 8, prihaja povsem novi XC60, takoj bo sledil manjši križanec XC40 ...
Preporod se je izkazal za uspešnico tudi v finančnem smislu, Volvo je namreč leto 2016 zaključil z rekordno prodajo v zgodovini 534.332 avtov, letos kaže še bolje, poroča Automotive News. Obenem močno širijo proizvodnjo, saj gradijo nove tovarne na Kitajskem in v ZDA.
Zakaj bi Slovenec kupil volva?
Zakaj sploh kupiti volva, če pa smo Slovenci tradicionalno tako naklonjeni nemškim premium znamkam? Aljaž Artač iz kluba ljubiteljev vozil Volvo, pravi, da mu je bil vedno všeč prečiščen skandinavski dizajn, robustnost izdelave in varnost, po kateri je znamka zlasti pred leti močno prednjačila pred konkurenco, tudi nemško.
Do danes si je lastil že več modelov in je vesel, da je poleg vse napredne tehnologije z zadnjimi modeli Volvo znova pričel dajati pozornost detajlom, po katerih je bil znan pred desetletji. Morda v zgodovini Volvo še nikoli ni bil tako premium znamka, kot je danes.
Znamka je sicer v Sloveniji močneje postala prisotna šele v 80. in nato v 90. letih, nato pa se v novem tisočletju kar nekoliko izgubila. Pred dvema letoma se je njena prisotnost v Sloveniji znova okrepila pod novim zastopnikom.
dezurni@zurnal24.si