Od 15. januarja 2021 je na avtocesti A1 (med Šentiljem in Koprom) začel veljati ukrep prepovedi prehitevanja tovornih vozil, težjih od 7,5 ton, in sicer med 6. in 18. uro (v nočnem času bodo tovornjaki še vedno lahko prehitevali, čez dan pa bodo imeli to možnost na odsekih, kjer so trije vozni pasovi, torej tudi pas za počasna vozila).
Nove pasti za voznike
Na videz všečna poteza, ki je bo verjetno na »prvo žogo« vesel marsikateri voznik osebnega vozila, ki hupa, ko se mora po prehitevalnem pasu voziti za tovornjakom, ki prehiteva drugi tovornjak, skriva tudi pasti.
O problematiki prehitevanja, prometu na slovenskih avtocestah, nadzoru in infrastrukturi smo se pred časom na zurnal24.si pogovarjali z Blažem Časlom, ki že skoraj 15 let vozi na špediciji. Prevozil je domala vso Evropo, zato ima izkušnje s prometnimi režimi in pravili v Skandinaviji, Španiji, Angliji, na Balkanu, Romuniji, največ pa v srednji Evropi.
Njegovo mnenje je, da prepoved prehitevanja ni velika težava, saj so imeli vozniki tovornjakov že pred tem prepoved prehitevanja med 6. in 9. uro zjutraj in med 14. in 17. uro popoldan. Da bi omejevali ves dan in noč pa se mu ne zdi smiselno in je lahko celo nevarno.
Nastajale bodo kolone
Že zdaj se vidi, da je desni vozni pas zapolnjen s tovornjaki. "Iz prve roke lahko povem, da ko se zjutraj peljem iz Celja proti Karavankam, so na desnem voznem pasu v večini tovornjaki. Sploh tam, kjer velja prepoved prehitevanja. Na primer skozi Trojane. Težki tovornjaki, ki so naloženi na maksimalno dovoljeno težo, gredo v klanec s hitrostjo 50 km/h ali 60 km/h, mogoče 65 km/h. Lahek tovornjak bi lahko dobesedno »švignil« mimo njega, pa ne sme. Kar zadeva scenarijev ob prepovedi, bo zagotovo desni vozni pas še dodatno zapolnjen s tovornjaki, nastale bodo kolone," nam je povedal Časl, ki dodaja, v Nemčiji, tam, kjer so še štiripasovne avtoceste in veljajo prepovedi prehitevanja, prihaja praviloma večkrat do prometnih nesreč. Velikokrat prihaja do naletov v koloni. Na primer, na desnem pasu je kolono tovornjakov in osebni avto, ki želi zapeljati na izvoz. Mora se vriniti med dva tovornjaka. Tovornjak, pred katerega se bo vrnili bo zaviral, deseti tovornjak v koloni, ki bo moral tudi zavirati, pa bo obstal. Če bo kdo za tovornjakom, ki bo obstal nepozoren, se bo zaletel v kolono.
Italijani gradijo šestpasovnice
Verjetno ima kar nekaj Slovencev izkušnje z vožnjo od Benetk do Trsta, ko se je zaradi tovornega prometa in nesreč vožnja do Slovenije zavlekla za več ur. Italijani so to rešili s šestpasovnico, kljub temu pa imajo na dnevni, če ne na tedenski ravni hude prometne nesreče. Kljub razširitvi tega odseka avtoceste. "Italijani so naredili analizo in zdaj pospešeno gradijo šestpasovne avtoceste, kjer je možno. V Italiji veljajo stroge kazni za prehitevanje tovornjakov. Če se nekdo želi vklopiti na avtocesto, se voznik tovornjaka ne sme umakniti na prehitevalni pas, saj ga bodo kaznovali. Zato velikokrat prihaja do prometnih nesreč pri vključevanju na avtocesto. Preprosto prihaja do naletov," dodaja Časl.
Ob začetku veljavnosti nove ureditve prehitevanja tovornih vozil na avtocesti A1 med Šentiljem in Koprom so tudi v AMZS voznikom pripravili nasvete kako naj za varno vožnjo vnaprej predvidijo določene prometne situacije, ki se lahko primerijo. V AMZS sicer podpirajo ukrep prepovedi prehitevanja tovornih vozil, težjih od 7,5 ton, na avtocesti A1, prav tako njegovo časovno omejitev oziroma veljavo.
Kaj lahko pričakujemo vozniki?
Vodja področja varna mobilnost Erik Logar je izpostavil pomen predvidevanja določenih prometnih situacij, ki lahko ob tem nastanejo.
Vozniki osebnih vozil, ki bodo uporabljali prehitevalni pas, se bodo morali pravočasno pripraviti na zapuščanje avtoceste, zlasti, če bo na voznem pasu večje število tovornih vozil. Lahko namreč pride do situacije, da bo na voznem pasu med dvema tovornima voziloma premalo prostora, da bi lahko osebno vozilo varno zapeljalo s prehitevalnega na vozni pas, posledično bo prišlo do zaviranja na prehitevalnem pasu, kar lahko povzroči nalet drugih vozil.
Vozniki osebnih vozil bodo morali biti še bolj pozorni pri vključevanju na avtocesto, saj bodo v času veljavnosti prepovedi prehitevanja tovorna vozila uporabljala le vozni pas. Že sedaj se dogaja, da vozilo na pospeševalnem pasu ne pospeši dovolj in se na vozni pas vključi s prenizko hitrostjo. Takšno ravnanje ne ogroža le voznika tega vozila, temveč tudi druge, saj lahko pride do nenadnega zaviranja drugih vozil in do naleta. Na avtocesto se je torej treba vključiti z dovolj visoko hitrostjo, za pospeševanje pa uporabiti celoten pospeševalni pas. Dokler vključevanje na vozni pas ni varno, naj vozniki, če seveda infrastruktura to omogoča, vključevanje »podaljšajo« izven pospeševalnega pasu.
Lahko prihaja do naletov
V zvezi z vključevanjem na avtocesto bi lahko prišlo do podobnih situacij tudi za voznike tovornih vozil. Sedaj so se tovorna vozila, ko se je na avtocesto vključevalo drugo tovorno vozilo, z voznega pasu lahko umaknila na prehitevalni pas, s čimer so omogočila varno vključevanje. »Ali bo to tudi v prihodnje dovoljeno, nam ni znano. Če ne bo, bi to lahko povzročilo težave, saj bo prihajalo do situacij, ko se bo moralo tovorno vozilo, ki se bo želelo vključiti na avtocesto, povsem ustaviti in se nato vključevati z zelo nizko hitrostjo. Enako velja za druga vozila za tem tovornim vozilom, ki bodo morala čakati na vključevanje«, je enega od možnih scenarijev po novi ureditvi prehitevanja tovornih vozil na avtocesti A1 opisal Logar ter dodal: »V AMZS predlagamo, da se v okviru ukrepa predvidi možne izjeme, ko lahko tovorna vozila, kljub prepovedi prehitevanja, uporabijo prehitevalni vozni pas.«
Logar je še poudaril, da bodo morali vozniki tovornih vozil dosledno upoštevati ustrezno varnostno razdaljo, s čimer bodo omogočali drugim voznikom varno vključevanje na avtocesto in zapuščanje avtoceste.
Komentirajo pa zgleda samo tisti, ki ne vozijo. Med MB in LJ si v povprečju moral počakati 5 tovornjakov zaradi prehitevanja. Pa kaj potem.
Poznavalec že v besedilu pove da se tovornjakarji ne držijo varnostne razdalje. Ker drugače se ne bi zaletaval v riti.
No in prišli bodo na vrsto vozniki ki vozijo 100 oz 110 in potem se ne bo umaknil, ker bodo na desnem pasu sami kamioni, pa bo spet gužva. Brez veze, se vidi že sedaj ko je omejitev prehitevanja za… ...prikaži veča kamione med 0600 in 0900 te popoldne med 1400 in 1700. Na avtocesti pa sami šparovčki, ki vozijo 110 po prehitevalnem. Sploh vsi iz Vrhnike in Logatca na primorski avtocesti