Avto
6826 ogledov

Zmotno – z električnim avtomobilom bom zapravljal čas s polnjenjem baterije

Ford E-Puma
1/28
Saša Despot Ford E-Puma
Na testu smo se družili z električno pumo gen-E. Električni SUV B razreda je možno izbrati le z eno baterijo – z relativno malo uporabno kapaciteto 43 kWh. Izkazalo se je, da je to lahko za večino slovenskih uporabnikov električnih vozil idealna velikost baterije. Tudi na račun polnjenja.

Osnutek dokumenta Evropske komisije iz začetka letošnjega leta, ki so ga povzeli pri tiskovni agenciji Reuters, kaže, da zlasti baterije še vedno predstavljajo velik del cene novega električnega vozila. Baterije predstavlja med 30 do 40 % vrednosti tipičnega električnega avtomobila. To pomeni, da je začetna cena močno odvisna tudi od velikosti vgrajene baterije.

Ford E-Puma | Avtor: Saša Despot Ford E-Puma Saša Despot

Pri Fordu so se v primeru električne pume gen-E odločili za vgradnjo baterije z relativno malo uporabno kapaciteto 43 kWh. Vseeno to prinaša številne prednosti. Na račun manjše mase, ki jo prinaša manjša baterija, so zagotovili manjšo porabo energije in dosege z enim polnjenjem, ki po testih WLTP omogočajo do 367 kilometrov (v mestu celo do 523 kilometrov) vožnje. Ta namreč izhaja iz WLTP porabe 13,1 kilovatne ure. Drugi vidik, ki vpliva na skepso kupcev električnih vozil, je polnjenje baterije in čakanje, da se baterija napolni. Čakanje naj bi bilo veliko daljše, kot, če se na bencinski črpalki ustavimo za polnjenje bencina ali dizelskega goriva. Tudi v načinu in hitrosti polnjenja so razlike med električnimi avtomobili velikanske in vplivajo na nakupno ceno vozila. Vozila z ultrahitrim polnjenjem so dražja, kot vozila, ki omogočajo bistveno počasnejše polnjenje.

Polnjenje baterije pri ford pumi gen-E | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Ključna vprašanja

Tu se začne domača naloga vsakega, ki razmišlja o nakupu električnega vozila. Dojemanje vožnje in uporaba električnega avtomobila je drugačna, kot v primeru lastiti si bencinsko ali dizelsko vozilo. V izhodišču pred nakupom pa morate postaviti enaka vprašanja kot pri nakupu vozila z motorjem na notranje zgorevanje. Kakšne so moje vsakodnevne poti, koliko kilometrov prevozim na leto, koliko od tega na avtocesti, kako velik avto potrebujemo in kakšen je proračun za nakup avtomobila? Pri električnem avtomobilu je najbolj bistveno vprašanje, kje bom avto polnil? Polnite ga lahko marsikje, a edini pravi odgovor mora biti, da ga boste veliko večino časa polnili doma. Prav zato smo še vedno mnenja, da je za večino potencialnih kupcev v Sloveniji najboljši električni avto, manjši električni avto, tudi zato, ker so trenutne subvencije tako visoke, da s ceno lahko sežejo nižje od blagih hibridov.

Ford puma gen-e domače polnjenje | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Čeprav ga kupujete kot drugi avto pri hiši, lahko ob počasnem polnjenju na domači, hišni vtičnici v cenejši tarifi za »drobiž«, z njim brez večjega prilagajanja na leto prevozite toliko kilometrov kot z bencinskim ali dizelskim vozilom. Praksa pa kaže, da lastniki električnih vozil z električnim avtomobilom prevozijo še več kilometrov kot s klasičnim. Ponudba manjših električnih vozil je pri nas še vedno razmeroma skromna. Ford puma gen-E je trenutno ena najbolj privlačnih izbir, ne zgolj na račun izhodiščne cene, ki je skoraj enka kot pri blago hibridni pumi, ki velja za enega najbolj popularnih predstavnikov B SUV segmenta pri nas, ampak zaradi kombinacije uporabnosti (tukaj lahko preberete o testu prtljažnega prostora z vključenim giga boksom), pa tudi polnjenja baterije.

Polnjenje baterije pri ford pumi gen-E | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Domača vtičnica, javna polnilnica in ultra hitra polnilnica, vse smo preizkusili

Klasični uporabniki B SUV vozil, kamor spada električna puma gen-E, vozilo uporabljajo za vsakodnevne aktivnosti, na primer vožnjo v službo, trgovino, obšolske dejavnosti, konec tedna pa tudi na izlete po Sloveniji, kjer se je treba zapeljati na avtocesto. Prav velike hitrosti so vzrok za veliko večjo porabo energije. To je še vedno šibka točka električnih vozil. Kaj pa, če bi se z njo radi zapeljali kam dlje in bo treba baterijo polniti, hkrati pa ne bi radi preveč časa zapravili na polnilnih postajah? Polnjenje baterije pume gen-E smo preizkusili na različnih polnilnicah, domači – hišni, na javni 11 kW polnilnici in na različnih ultra hitrih polnilnih postajah.

Pri Fordu so ob predstavitvi električnega kompaktnega vozila učinkovitost električnega pogonskega sklopa povezali prav s polnjenjem. Pri Fordu spodbujajo predvsem počasno polnjenje z izmeničnim tokom na domu, kjer so lahko stroški elektrike precej nizki. Za tiste, ki bi se s pumo gen-E radi odpravili tudi na daljše vožnje, pa so poskrbeli s precej ravno krivuljo hitrega polnjenja z izmeničnim tokom.

Polnjenje baterije pri ford pumi gen-E | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Najprej smo pumo gen-E polnili doma, na navadni vtičnici. Kupcem električnih sicer priporočamo nakup dinamične polnilne postaje, ki močno olajša polnjenje, nastaviti je možno tudi časovnico polnjenja, tako, da se bo baterija vedno polnila le v času nizke tarife elektrike. Baterijo smo priklopili na električno vtičnico ob 20-odstotni napolnjenosti. Med 22.00 in 6.00 zjutraj se je napolnila za skoraj 30 kWh. Prevedeno v kilometre to ob poletni porabi, ki je bila 12 kWh (mestna vožnja in podeželska vožnja), pomeni okoli 250 kilometrov vožnje. Dovolj, da baterijo na domači vtičnici med tednom polnimo le dvakrat. Pri čemer je treba izpostaviti ceno polnjenja, ki je pri nižji tarifi zgolj nekaj več kot tri evre na 100 prevoženih kilometrov. Zato je ključen podatek pred nakupom vozila, kje boste polnili baterijo vozila.

V primeru večinskega polnjenja doma boste zapravili manj časa kot, če bi morali točiti gorivo v klasičen avtomobil in obiskati bencinske servise. 

Ford E-Puma | Avtor: Saša Despot Ford E-Puma Saša Despot

Ob avtocesti na ultra hitri polnilnici je bil postanek kratek

Nato smo pumo gen-e polnili na javni polnilnici (Gremo na elektriko). Tudi tu smo začeli polnjenje, ko je potovalni računalnik kazal 20-odstotno napolnjenost baterije. Za dodatnih 30 kWh se je baterija napolnila v dveh urah in 40 minutah. Cena, dobrih 10 evrov. Tovrstna polnjenja bodo prav prišla predvsem na daljših poteh po Sloveniji, ko boste parkirali avto ob polnilnici in polnili baterijo, vmes pa se boste se odpravili na kosilo ali potep.

Polnjenje baterije pri ford pumi gen-E | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Tretja možnost pa so ultra hitre polnilne postaje. Pumo gen-E smo polnili na Petrolovi avtocestni polnilnici na Barju, ki omogoča hitrost polnjenja do 300 kWh in na Ionity avtocestni polnilnici v Radovljici (350 kWh). Puma že v osnovi zaradi svoje arhitekture ne zmore tako hitrega polnjenja, kot dražja električna vozila. Ford navaja, da bo polnjenje na polnilnici z največjo močjo 100 kW od 10 % do 80 % trajalo približno 23 minut, v optimalnih razmerah seveda. Začetno stanje napolnjenosti baterije na Barju je bilo 31 %. Že pri 34 odstotkih napolnjenosti baterije je polnjenje potekalo s 100 kW in se nad 100 kW obdržalo skoraj do 55 odstotkov napolnjenosti baterije. Baterija se je od 31 % do 80 % napolnila v manj kot 17 minutah. Baterijo smo napolnili z 22,357 kWh. Ker smo pred tem vozili po avtocesti in je bila poraba večja – 17 kWh – je potovalni računalnik pokazal, da smo baterijo v slabih 17 minutah napolnili za 160 kilometrov avtocestne vožnje. Je pa zato polnjenje na ultra hitrih polnilnicah dražje, a bodo ti postanki glede na doseg pume gen-E, vsaj za vožnjo po Sloveniji, zelo hitri in redki. Kilovat polnjenja pri Petrolu na ultra hitri polnilnici stane 0,7 evra, kar v našem primeru pomeni slabih 16 evrov. Torej 16 evrov za okoli 160 avtocestnih kilometrov.

Polnjenje baterije pri ford pumi gen-E | Avtor: Gregor Prebil Gregor Prebil

Na Ionityjevo polnilnico, ki stoji ob avtocestnem postajališču v Radovljici, smo se pripeljali s 36-odstotno napolnjeno baterijo. Že po treh minutah polnjenja, pri 41-odstotni napolnjenosti, je bila hitrost polnjenja s strani Forda obljubljenih 100 kW. Največja hitrost polnjenja je bila tako kot na Petrolovi polnilnici 103 kW. Pri 58 odstotkih napolnjenosti je hitrost polnjenja prvič padla pod 100 kW, pri 80 odstotkih je polnjenje potekalo s 47 kW. Polnjenje od 36 % do 80 odstotkov je trajalo 15 minut, cena pa podobna kot na Petrolu, 0,69 evra za 1 kWh, kar pomeni 13,8 evra za 20 kWh.

Ford E-Puma | Avtor: Saša Despot Ford E-Puma Saša Despot

Pri tem je treba navesti bistven podatek, da je polnjenje in testiranje potekalo v praktično idealnih pogojih za električni avtomobil. Pozimi bo verjetno nekoliko drugače in bo polnjenje nekoliko počasnejše. Puma gen-E sicer omogoča predgrevanje baterije, ki deluje samodejno prek navigacije, v tem primeru ima baterija optimalno temperaturo ob prihodu na polnilnico, nima pa možnost izbire toplotne črpalke. Pri Fordu so nam to pojasnili s podatkom, da so na ta način zagotovili večjo prostornost vozila, nižjo ceno, hkrati pa je bila puma gen-E že v startu zasnovana kot zelo učinkovito vozilo in se zato niso odločili za možnost izbire toplotne črpalke. Med slabosti polnjenja bi dodal še, da v vozilu ni mogoče spremljati trenutne moči polnjenja. Preveriti smo jo morali neposredno na stojalu polnilne postaje, ali pa preko Fordove aplikacije.

dezurni@styria-media.si