V odnosih so konflikti skorajda neizogibni. Včasih sogovornika preprosto narobe razumemo. Nemalokrat pa tudi sami storimo ali izrečemo nekaj, kar ni po godu ostalim. Razplet konflikta ima običajno dva možna scenarija – prvi je ta, da se opravičimo in pobotamo, v drugem pa držimo zamero. Ker vsi vemo, kateri je najugodnejši za nas in naše bližnje, se bomo v nadaljevanju osredotočili na osnovne sestavine iskrenega opravičila.
Kako se opravičiti?
Hrvaški medij 24Sata meni, da so za učinkovito opravičilo potrebne zgolj tri sestavine:
- s sogovornikom razčistite, zakaj vam je žal,
- prizadeti osebi se opravičite,
- poskusite poiskati rešitev, ki bo ustrezala vsem udeleženim v prepiru.
Pa vendar tako zelo preprosto opravičilo včasih ni dovolj za zdrav odnos. Ameriški vir Very Well Mind veli, da je zanj potrebnih kar pet korakov:
- če ste se zmotili, se tega tudi zavedajte,
- poskrbite za jasen in iskren pogovor o tem, kaj je v odnosu z osebo, s katero se prepirate, dovoljeno in kaj ne,
- mirno izrazite svoja čustva in obžalovanje,
- učite se iz svojih napak in poiščite nove načine za reševanje konfliktov,
- odprite tako imenovano komunikacijsko linijo z osebo v konfliktu.
Še bolj izčrpen pri pravilih o opravičevanju, je spletni vir MBG Relationships. Le-ta trdi, da je za glajenje konflikta potrebnih kar 11 korakov:
- neposredno izrazite opravičilo,
- pazite na ton,
- bodite iskreni,
- pojasnite, čemu se opravičujete in ne iščite izgovorov za svoje napake,
- opazujte, kakšen vpliv je imela vaša napaka na prizadeto osebo,
- prevzemite odgovornost,
- uporabljajte prvo osebo ednine ("Zelo mi je žal, naredil sem napako, upam, da jo bom lahko popravil," in podobno),
- ugotovite, kako bi lahko najlažje potolažili prizadeto osebo,
- predlagajte rešitev,
- ne pričakujte, da bo prizadeta oseba nemudoma sprejela vaše opravičilo,
- včasih se je potrebno opravičiti večkrat.
Kot lahko vidimo, so iskrena opravičila kompleksna stvar – še posebno takrat, ko niso direktna. Včasih težko razberemo, ali se nam je oseba dejansko opravičila ali se je opravičilu želela zgolj izogniti. Poleg direktnega opravičila, poznamo tudi nekaj različnih načinov, kako reči "oprosti".
Različni načini, kako se opravičiti
Hitra in nepremišljena opravičila
Najenostavnejše opravičilo za mimobežno razmerje, je tisto, ki ne pove več kot: "Žal mi je, da se je to zgodilo. Bova že uredila." V takšni situaciji se pogosto znajdemo bodisi pri pogovoru z dostavljalci, prodajalci, mimoidočimi in podobno – skratka z ljudmi, ki jih ne poznamo osebno. Gre za dodajanje kratkega izgovora oziroma rešitve, ki pa popolnoma zadošča že samo po sebi.
Premišljena opravičila
Druga vrsta obžalovanja se glasi nekako tako: "Zamočil sem in zato se ti iskreno opravičujem. Vem, da je moja napaka slabo vplivala nate in to bom poskusil popraviti." To opravičilo je bistveno boljše od nepremišljenega, saj vključuje čustva in priznanje, da je napaka prizadela ne samo krivca, pač pa tudi njegovo žrtev.
Opravičila iz srca
Tretje, najbolj iskreno obžalovanje od vseh, je tisto, ki pravi: "Zašuštral sem. Oprosti. Vem, da sem te prizdel. Sram me je, da sem to storil. Obljubim, da se kaj takega ne bo več zgodilo." Gre za najpopolnejšo vrsto opravičila, saj izraža obžalovanje in nakazuje predanost razmerju.
Primeri opravičil
24sata za boljše razumevanje navaja zanimiv primer. Recimo, da pozno v noč oddate poročilo o delu. Vaš šef ali sodelavec je besen, saj ste zamudili predviden rok oddaje. Ker se zavedate, da ste zamočili, se morate opravičiti. Kako? Lahko poskusite nekaj takšnega: "Vem, zamujam s poročilom. Žal mi je, da ga nisem končal pravočasno. Ker sem zamujal, tudi vi dela niste mogli dokončati. V prihodnje bom poiskal pomoč, da bodo moje obveznosti dostavljene pravočasno."
Zgornje opravičilo je sestavljeno iz štirih pomembnih elementov – opis napake, priznanje in obžalovanje, da je napaka negativno vplivala tudi na druge ter rešitev, bodisi kako se nevšečnostim izogniti v prihodnje ali pa predlog za odpravo težave, ki jo je povzročila vaša napaka. V takšnih situacijah v zakup vzemite tudi to, da vašemu šefu ali sodelavcu ni mar, kako se počutite, ker ste zamočili – želijo samo rešitev težave, ki ste jo povzročili.
Nenazadnje pa so tu še opravičila tistim, ki so vam pomembni in jih imate radi. Ne glede na to, kako močno ste jih užalili, mora biti vaše opravičilo stkano s previdnostjo in iskrenostjo. Če želite ugotoviti, kakšen učinek je imela vaša napaka na življenje drugega, se morate postaviti v njegovo kožo. Pri opravičilu boste morali opustiti svoje stališče in se namesto tega osredotočiti na stališče drugega. Pomembno je, da obžalovanje spremlja obljuba, da boste v prihodnje bolj pozorni na odnos s prizadeto osebo.
Čemu se izogibati?
Star pregovor veli, da kdor jezika špara, kruha strada. Če ne veste, kako je vaša napaka vplivala na druge, ne delajte domnev in jih preprosto vprašajte. V redu je reči: "Vidim, da ste jezni. Vas lahko vprašam, kako je moja napaka vplivala na vas?" Zapomnite si: Veliko bolje je poznati učinek vaše napake na druge kot pa tavati v temi. Le tako boste lahko jasni in natančni v svojem opravičilu.
"Oprostite, da ste jezni," ni nikakršno opravičilo. Veliko bolje se sliši: "Razumem, da ste razburjeni, ker je delo zamujalo. Zelo mi je žal."
Če ne veste, kako popraviti napako, si ne izmišljujte izgovorov. Namesto tega priznajte in vprašajte: "Žal mi je, a ne vem, kako bi popravil svojo napako. Mi lahko pomagate?" Medtem ko iščete potencialno rešitev za napako, jasno pokažete, da ste predani temu, da stvari popravite. Če ne ponudite rešitve ali če k njej ne stremite, bo vaš partner/sodelavec/šef/prijatelj nezadovoljen in vaše opravičilo bo ostalo neslišano.
Nikoli se ne zanašajte na izgovore, ne glede na to, kako se opravičite.
Kako pa je z opravičili v ljubezenskih razmerjih? Smernice nedvomno ostajajo iste kot denimo pri razmerju s šefom. Nobenih izgovorov. Vprašajte, če ne veste, kako je vaša napaka vplivala na ljubo osebo. Opravičite se. Podajte idejo za rešitev.
Opravičila relativnim znancem so preprosta, saj vanje ni vpleten ego. Po drugi strani pa so opravičila tistim, ki so vam pomembni, nekoliko težja. Vključujejo odlaganje ega na stran, opravičilo in priznanje napake.
Morda ste tudi sami trenutno v zadregi in se bojite reakcije, ko se boste opravičili. Vendar verjemite, da ko bo žrtev slišala vaše opravičilo (razen če res niste storili nekaj resnično nedopustnega), vam bo zagotovo oprostila. In nikar ne pozabite – vaše opravičilo morda ne bo sprejeto takoj. Včasih ljudje pač potrebujemo čas za razmislek in odpuščanje.