Pod streho > Nepremičnine
19165 ogledov

Kaj naj naredim? Lastnica stanovanja o popravilu niti slišati noče!

Ključ, ključavnica, vrata Profimedia
Plačala je varščino in prvo najemnino za sobo. Pred prvim spanjem je opazila težavo in obvestila lastnico, ki pa se ni odzvala, kot je najemnica pričakovala.

Lastniki stanovanj so dolžni vzdrževati stanovanje tako, da je omogočena normalna uporaba. Ko imajo v stanovanju najemnike, se lahko z najemnikom dogovorijo o tem, kako bodo postopali v primeru morebitnih okvar ali želje po izboljšanju rabe prostorov. Vendar v vseh primerih dogovarjanje ne poteka gladko. 

"Na novo sem se vselila in že pred prvim spanjem opazila, da letvice na postelji na sredinskem delu niso pritrjene, ampak zgolj položene na ogrodje. Vsakič, ko se na posteljo usedem, uležem in nato karkoli premaknem, te položene letvice popadajo dol. Na skrajnih koncih so letvice fiksirane in je vse normalno," je težavo, s katero se je soočila, opisala ena od uporabnic Reddita. Ker je plačala varščino in prvo najemnino, se ji je zdelo normalno obvestiti najemnico. "Lastnica me je po telefonu nadrla," je zapisala in dodala, da jo je tudi "obtožila, da sem to naredila jaz." Ker lastnica ne želi pomagati, se sprašuje, ali lahko zadevo uredi sama. 

Kaj pravi zakonodaja?

Stanovanjski zakon (SZ-1) določa tako dolžnosti lastnika stanovanja kot najemnika stanovanja. Lastnik stanovanja mora "vzdrževati stanovanje in skupne dele v stanovanjski ali večstanovanjski stavbi v stanju, ki zagotavlja najemniku normalno uporabo stanovanja ter skupnih delov ves čas trajanja najema v skladu s pravilnikom iz 125. člena tega zakona", in "odgovarjati za pravne in stvarne napake na oddanem stanovanju", določa 92. člen omenjenega zakona. 

Najemnik mora stanovanje med drugim uporabljati v skladu z najemno pogodbo, odgovarjati za škodo, nastalo pri nepravilni oziroma malomarni rabi stanovanja, poravnati stroške popravil takšne škode in obveščati lastnika o napakah na stanovanju, za odpravo katerih odgovarja lastnik v skladu z veljavnimi normativi in standardi. 

Kaj, če so potrebna popravila?

V primerih, ko so v stanovanju potrebna popravila, lahko najemnik postopa na več načinov. "Če so popravila neodložljiva, saj napake ogrožajo življenje in zdravje ljudi ali lahko povzročijo večjo škodo na opremi ali stanovanju, ima najemnik pravico opraviti popravila brez soglasja lastnika," lahko preberemo na spletni strani Najemniški SOS. Najemnik mora lastnika čim prej obvestiti o popravilu, obenem pa je upravičen do povračila stroškov, ki jih je imel s popravilom.

Najemnikova dolžnost je, da lastnika stanovanja obvešča o morebitnih napakah. Če je stanje v stanovanju takšno, da ni mogoča normalna raba, ima najemnik možnost pisno obvestiti lastnika o stanju in se dogovoriti, kako se bodo stvari sanirale in v kolikšnem času. Dolžnost lastnika je, da dela opravi čim prej in s čim manj motnjami za najemnika. Če so potrebna popravila, zaradi katerih je bivanje onemogočeno, "mora lastnik najemniku priskrbeti nadomestne prostore in kriti stroške selitve". 

Najemniki lahko številne uporabne informacije dobijo v Priročniku za najemnice_ke. Informacije obsegajo tako obdobje pred in med najemom kot ob izselitvi.

Po pomoč k inšpekciji

V primeru, da se lastnik na pozive k popravilu ne odzove, se lahko najemnik obrne na stanovanjsko inšpekcijo. Inšpekcija po opravljenem nadzoru izda odločbo, v kateri je določeno, kako in do kdaj je treba odpraviti težave. Če v navedenem roku dela niso opravljena, lahko najemnik sam poskrbi za popravilo stanja in "stroške z obrestmi pobota z manjšim plačilom najemnine". "Najemnik ima pravico tudi do povrnitve škode, ki je nastala v času, ko ni mogel normalno uporabljati stanovanja," navajajo pri Najemniškem SOS. Poudarjajo tudi, da lahko lastniku v primeru opustitve dolžnosti inšpekcija izreče globo. 

Poleg iskanja pomoči pri stanovanjski inšpekciji rešitev lahko predstavlja dogovor med najemnikom in lastnikom o odpravi napak ali izboljšanju rabe prostorov. "Lastnik ne sme odreči soglasja, če stroške posega nosi najemnik, če posegi ne škodijo interesu lastnika in drugih etažnih lastnikov ter če so posegi skladni s sodobnimi tehničnimi standardi. V primeru, da lastnik ne da soglasja, ga lahko najemnik pridobi prek sodišča. V vsakem primeru pa ima najemnik pravico do povračila stroškov vlaganja ob izselitvi iz stanovanja," pojasnjujejo.

Če vse navedeno ne obrodi sadov, je smiselno, da najemnik poišče pravno pomoč. Kdor ima sklenjeno zavarovanje pravne zaščite, lahko uveljavlja pravice iz omenjenega zavarovanja. Med temi je možnost nasveta odvetnika ter kritje odvetniških in sodnih stroškov. V takih primerih je pomembno, da ima najemnik shranjeno vso dokumentacijo, ki bi lahko pomagala pri izkazovanju stanja. V to se šteje tudi komunikacija med najemodajalcem in najemnikom glede obveznosti, popravil in opozoril. Zavarovalnica ARAG svetuje, da se po sestankih naredi povzetek dogovorjenega in pošlje nasprotni strani kot dokazilo. Tako bodo lahko dokazali, da je do sestanka prišlo in kaj je bilo na sestanku dogovorjeno. Vse napake, ki zahtevajo popravilo, pa je treba tudi dokumentirati. Koristne so tako fotografije poškodb kot zapisniki serviserjev in morebitnih prič. 

dezurni@styria-media.si 

Komentarjev 5
  • tlacan 20:58 01.november 2025.

    Tudi novo posteljno dno ni drago in je prepir zaradi tega res nesmiseln. Če je nameravala ostat dlje, zamenja posteljno dno a ga mora pustit tam, ko gre iz stanovanja, če ne shrani stare letve pod posteljo in zamenja pred ...prikaži več selitvijo. Za kratek čas bi zabila žeblje ali zalepila. Nihče ne bi opazil tega.

  • dd 16:28 01.november 2025.

    Jaz bi jih zalepila

  • pavel100 15:14 01.november 2025.

    Uporabnica je potrebna ene letvice,kam pa samo ona ve,hihihihi