Na Javni agenciji RS za varnost prometa (AVP) vidimo spremembe na tem področju kot velik napredek. Uspelo nam je vzpostaviti sodoben, kvaliteten in evropsko primerljiv sistem, ki deluje brez večjih težav, hkrati pa pripomore k boljši pripravi kandidatov za voznike motornih vozil. Posledično je to koristno tudi za same kandidate saj so bolje pripravljeni in potrebujejo manj ur praktičnega usposabljanja. Z boljšim teoretičnim znanje pa so tudi boljši vozniki in to pozitivno vpliva na prometno varnost.
Teorija, vedno večji pomen
Vozniški izpiti, ki so se ponekod začeli opravljati že pred več kot sto leti, so prešli pot od preverjanja praktičnih znanj avtomehanika, preko spretnosti vožnje vozila, obvladovanja prometnih situacij, zaznavanja in razumevanja tveganja v prometu, do zavedanja in razumevanja številnih dejavnikov, ki vplivajo na to, kakšen bo posameznik kot voznik in kako se bo odločal v posameznih situacijah.
Zaradi tega je vedno večji pomen dobival teoretični del izpita, saj ima glede preverjanja izpolnjevanja zahtev, ki se jih dandanes postavlja pred bodoče voznike, številne prednosti pred praktičnim delom izpita.
Ideja in želja, da končno tudi v Sloveniji dobimo sodobno obliko opravljanja vozniškega izpita, je stara že več kot deset let. Še pred ustanovitvijo Javne agencije Republike Slovenije (AVP) je Ministrstvo za notranje zadeve (MNZ) zastavilo pot za uresničitev tega cilja. Po ustanovitvi AVP je trajalo kar nekaj časa in bilo potrebno veliko truda, da se je ideja uresničila.
Vsak mesec rešijo več kot 200 tisoč testov
Največji izziv je bil pripraviti banko z zadostnim številom testnih nalog (TN). Zaradi slabih izkušenj iz preteklosti se je želelo že takoj pridobiti vsaj minimalno število TN. Čeprav se je to zdelo malo verjetno, je vendarle uspelo. AVP je zagotovila zadostno število TN, ki pa jih je bilo treba še temeljito pregledati, izboljšati, dodati slikovni material, poenotiti koncept (…) ter pripraviti strukturo tematik in druge značilnosti banke TN na način, ki bi ustrezal aplikaciji, predvideni za opravljanje vozniškega izpita.
Tako je v začetku septembra 2014 najprej postala dostopna različica, namenjena pripravi na izpit. Različica je še vedno izjemno priljubljena. Uporabniki vsak mesec rešijo več kot 200.000 testov. Z njeno pomočjo smo tudi dobili prepotrebne informacije o kakovosti posameznih TN oz. zasnovo preverjanja nasploh, kandidati pa so se že pred izpitom dodobra seznanili z aplikacijo. Banka TN je po novem pokrivala celotno področje programa usposabljanja kandidatov, v nasprotju s prejšnjim sistemom, kjer so zaradi omejenega prostora in možnih različic testa bile vključene le najpomembnejše vsebine. Kljub informiranju šol voženj je ravno ta širina in pestrost povzročila največ vroče krvi. Posamezniki so zaradi preteklega osredotočanja predvsem na pravila vožnje z nerazumevanjem sprejelo dejstvo, da so za zagotavljanje umirjenega, varnega in nemotenega poteka prometa potrebna tudi druga znanja.
Uspešnost padla na dobrih 20 odstotkov
V prvih mesecih opravljanja izpita z računalnikom, ki so se začeli opravljati konec septembra 2014, so se TN intenzivno izboljševale. TN, ki bi bile napačne ali nesprejemljive, skoraj ni bilo, bilo pa je veliko takšnih, ki so jih posamezniki razumeli drugače, kot pa so to pričakovali njihovi avtorji. Vsako takšno ugotovitev ali pripombo smo preučili in v večini primerov izboljšali TN. Teoretični del vozniškega izpita zaradi skupinskega opravljanja tudi ne omogoča individualnega pristopa in s tem prilagoditve posamezniku, zato je treba skrbeti, da je izpit čim manj odvisen od znanj in sposobnosti posameznika, ki niso neposredno povezane z namenom testiranja (sposobnost hitrega branja, razumevanja zapletenih sporočil, slovničnih oblik in tujk, pomnjenje dolgih sporočil ipd.) in da ne daje možnosti različnega tolmačenja in razumevanja vsebine posamezne TN.
Ob vpeljavi opravljanja teoretičnega dela vozniškega izpita s pomočjo računalnika je uspešnost padla na dobrih 20 odstotkov. V nekaj mesecih se je povzpela čez 40 odstotkov, sedaj pa se je nekako utrdila okrog 50 odstotkov. Glede tega v primerjavi z drugimi državami ne izstopamo, kljub temu pa verjamemo, da bi ta odstotek lahko bil višji. V zvezi s tem AVP analizira in ugotavlja, katera področja povzročajo kandidatom največ težav, ukvarja pa se tudi s posameznimi TN z visokim odstotkom napačnih odgovorov. Posamezne TN kot tudi celotna problematična področja se pregledujejo in izboljšujejo, ugotovitve pa tudi objavljajo na spletni strani. Zadnje je predvsem v pomoč izvajalcem teoretičnega dela usposabljanja v šolah vožnje.
Za večjo uspešnost na izpitu
Priprava literature in učnih pripomočkov za namen usposabljanja za vozniški izpit je prepuščena tržišču. Zaradi majhnosti in drugih razlogov posamezne kategorije in področja niso ustrezno pokrita z literaturo ali drugimi primernimi viri. Na tem področju zeva praznina, ki jo bo še treba zapolniti in je lahko prav to naslednji korak k boljšemu znanju in večji uspešnosti na izpitu, zato se bo Javna agencija RS za varnost prometa v letu 2016 lotila tega izziva.