Slovenija
7235 ogledov

Bodite pozorni na skrčflacijo, pri teh izdelkih se najbolj pozna

Nakupovalni voziček Profimedia
ZPS: Na podlagi zbranih primerov ugotavili, da so cene za enoto skrčenih izdelkov v primerjavi s tistimi pred skrčenjem danes višje za 17 do 86 odstotkov. Odgovori proizvajalcev ne prepričajo.

V zadnjem času se potrošniki še posebej pritožujemo nad podražitvami izdelkov, ob tem pa manj pogosto opazimo, da se zmanjšujejo tudi izdelki. Gre za pogosteje prikrito dvigovanje cen izdelkom tako, da zmanjšajo njihovo količino.

Gre za pojav imenovan "shrinkflation" oziroma po slovensko skrčflacija. Inflacija pomeni rast cen istega izdelka skozi čas, skrčflacija pa pomeni, cene ostanejo iste, zmanjšuje pa se količina izdelka, ki ga kupite za to vsoto. Statistični podatki kažejo, da je skrčflacije precej.

Toblerone: Povečan razmik med čokoladnimi trikotniki

Na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS) pojasnjujejo, da so proizvajalci  iz različnih razlogov tovrstne prikrite podražitve uporabljali tudi prej. "Eden bolj znanih in odmevnih primerov, ki je leta 2016 razburil svetovno javnost, je bilo skrčenje čokolade Toblerone. Proizvajalec znamenite čokolade je takrat zmanjšal njeno maso tako, da je povečal razmik med čokoladnimi trikotniki," so zapisali. 

Najbolj opazna pri prehranskih izdelkih

Spremembe količine potrošnik praviloma ne zazna, saj večina proizvajalcev ne spremeni bistveno velikosti embalaže. Na ZPS so zato začeli zbirati primere izdelkov, za katere so potrošniki na trgovskih policah zaznali, da se je njihova količina skrčila. "V zadnjem obdobju so skrčflacijo najbolj opazili pri prehranskih izdelkih, na primer instant napitkih z vitamini, rezancih in margarinah. Krčenje so zasledili tudi pri kozmetiki in hrani za domače živali," ugotavljajo na ZPS, kjer dodajajo, da zmanjšanje količine izdelkov ni prepovedana praksa, saj ni v nasprotju z veljavno zakonodajo. "Proizvajalci imajo avtonomijo pri določanju cen za enoto, pri izbiri sestavin in tudi embalaže. Vendar o zmanjšanju količine izdelkov potrošnika ne obvestijo, ampak to pogosto poskušajo celo prikriti z nespremenjenim videzom embalaže. Večina potrošnikov se ob tem počuti opeharjene, zato lahko rečemo, da je skrčflacija do potrošnika neprijazna praksa."

Podražitve pogosto ne opazimo

Največjo spremembo količine so na ZPS opazili pri izdelku Pečjak jajčni široki valjani rezanci: pakiranje se je namreč prepolovilo s 500 gramov na 250 gramov.

  • Prej: 500 gramov za 2,35 € (4,70 €/kg)
  • Potem: 250 gramov za 2,19 € (8,76 €/kg)

Za 20 odstotkov se je zmanjšala količina pri izdelkih Becel polmastna margarina

  • Prej: 500 gramov za 2,55 € (5,10 €/kg)
  • Potem: 400 gramov za 2,94 € (7,35 €/kg)

in Rama mastni namaz, s 500 g na 400 g:

  • Prej: 500 gramov za 2,09 € (4,18 €/kg)
  • Potem: 400 gramov za 2,28 € (5,70 €/kg)

Nivea sun kids protect & care sprej za zaščito pred soncem ZF 30

  • Prej: 300 ml za 15,99 € (53,30 €/l)
  • Potem: 270 ml za 16,89 € (62,56 €/l)

Proizvajalci izdelke pogosto skrčijo tako, da potrošniki podražitve sploh ne opazijo. Po poročanju potrošniških organizacij iz tujine številni proizvajalci ob zmanjšanju količine izdelkov ne spremenijo velikosti embalaže in prodajne cene, navajajo pri ZPS.

ZPS: Na podlagi zbranih primerov ugotavljamo, da so cene za enoto skrčenih izdelkov v primerjavi s tistimi pred skrčenjem danes višje za 17 do 86 odstotkov.

Takšen primer so na ZPS zaznali tudi pri nas. Izdelek Whiskas mokra hrana za odrasle mačke je pred kratkim sicer doživel manjšo oblikovno prenovo, velikost, oblika vrečke in prodajna cena izdelka pa so ostali nespremenjeni.

Za 15 odstotkov manj mačje hrane v primerjavi s prej je danes v izdelku Whiskas mokra hrana za odrasle mačke, pakiranje se je zmanjšalo s 100 g na 85 g.

Whiskas mokra hrana za odrasle mačke z govedino

  • Prej: 100 gramov za 0,59 € (5,90 €/kg)
  • Potem: 85 gramov za 0,59 € (6,94 €/kg)

Mnogi proizvajalci s podražitvami celo nadaljujejo in že tako skrčenenemu izdelku v razmeroma kratkem času še povišajo prodajno ceno.

Primer takšnega dviga cen je Cedevita instant napitek z vitamini. Pred skrčenjem je 1000-gramsko pakiranje stalo 5,84 evra, takoj po skrčenju smo za 900-gramsko pakiranje odšteli enako vsoto, danes pa je cena skrčenega izdelka 6,59 evra.

Cedevita instant napitek z vitamini (okus pomaranča):

  • Prej: 1000 gramov za 5,84 € (5,84 €/kg)
  • Potem: 900 gramov za 6,59 € (7,32 €/kg)

ZPS: Skrčflacija ima tudi negativen vpliv na okolje. Če denimo običajna štiričlanska družina na mesec zaužije dva kilograma širokih valjanih rezancev, je pred skrčenjem kupila štiri vrečke Pečjakovih rezancev na mesec, po skrčenju pa jih mora kar osem. S tem zavrže občutno več plastične embalaže kot prej.

Neprepričljivi odgovori proizvajalcev

O razlogih za zmanjšanje količine izdelkov so pri ZPS povprašali tudi proizvajalce. 

Iz podjetja Pečjak so jim odgovorili, da so ob prenovi podobe embalaže upoštevali želje kupcev, ki so navajali, da je 500-gramsko pakiranje preveliko za eno- ali dvočlansko gospodinjstvo.

Podobno so jim odgovorili proizvajalci izdelka Whiskas, ki so pojasnili, da so porcijo zmanjšali s 100 g na 85 g zato, ker veliko mačk prvotne količine ne more pojesti v enem obroku. Proizvajalci kreme Nivea so jim pojasnili, da so se za spremembo pakiranja odločili na podlagi potreb potrošnikov ter trenutnih smernic. V podjetju Atlantic Trade, ki je lastnik blagovnih znamk Cedevita, Rama in Becel, pa so kot razlog za zmanjšanje količine navedli nadomeščanje višjih proizvodnih stroškov zaradi motenj v svetovni dobavni verigi.

Kako se lahko zaščitimo pred tovrstnimi praksami?

Na ZPS potrošnikom svetujejo spremljanje cen za enoto (cena za kilogram oziroma liter izdelka), prek katere lahko hitreje zaznamo prikrite dvige cen. "Če opazimo, da je proizvajalec izdelek skrčil oziroma spremenil njegovo sestavo, lahko na trgu najdemo alternativo, na primer istovrsten izdelek drugega proizvajalca, ki je primerljive kakovosti in ima nižjo ceno za enoto. S takšno izbiro damo proizvajalcem tudi jasen znak, da se z neprijaznimi praksami do potrošnika ne strinjamo in jih ne podpiramo," navaja ZPS.

dezurni@styria-media.si

 

Komentarjev 4
  • Avatar karjola
    karjola 06:56 14.april 2023.

    Greš v familo, coop, conad tudi več kot 30 % ceneje kot v slolopovščini.

  • SlavkoKrizman 06:51 14.april 2023.

    Pohlep nima meja ... krivi smo pa sami, ker kupujemo take izdelke

  • f4d96d516c2a19a64eb5bbd3583364a1023832f0 23:16 13.april 2023.

    "... 500-gramsko pakiranje preveliko za eno- ali dvočlansko gospodinjstvo." Kakšen bulšit od izgovorov. Itak so pa cene napisane tudi na kilo. Bomo pač namesto Pečjakovih, kolikor jih sploh kupujemo, kupovali katere druge, Saj niso edini, ki delajo makarone.