"V Avstriji velja prepoved vožnje za tovorna vozila nad 7,5 ton od 15. ure v soboto do 22. ure v nedeljo, na Madžarskem pa od 22. ure v soboto do 22. ure v nedeljo," na Predlagam.vladi piše predlagatelj in se sprašuje, zakaj država ne zaščiti državljane pred onesnaževanjem, ki ga povzroča tranzitni tovorni promet na avtocestah, na način, kot sta to storili Avstrija in Madžarska.
Poleg prepovedi vožnje ob določenih dneh, je namreč v Avstriji prepovedan tudi promet za tovorna vozila, ki ne dosegajo emisijskega razreda Euro 1 in Euro 2 na odsekih, kjer je pričakovati promet zastarelih tovornjakov iz vzhodnoevropskih držav, npr. iz smeri Dunaja proti Gradcu oz. Salzburgu.
Prepoved vožnje za starejša tovorna vozila, ki ne dosegajo norm Euro1 in Euro2 so v nekaterih avstrijskih regijah pričeli izvajati že leta 2015, vsa vozila, ki vozijo po cestah na teh območjih, morajo biti označena s posebno nalepko, ki izkazuje določen emisijski razred izpušnih plinov in jo izdajajo le avstrijski organi.
Dars bi ureditev po vzoru severne sosede podprl
Pri Družbi za avtoceste pravijo, da so resornemu ministrstvu podali predlog za spremembo predpisov tudi na tem področju. "Pobuda, ki se nanaša na varstvo okolja, je bila posredovana v dopisu iz maja 2017," razlagajo pri Darsu in dodajajo, da se kot upravljalci avtocestnega omrežja zavedajo stanja, ko bo potrebno pravila uporabe cest spremeniti. Med drugim se bo potrebno prilagoditi zahtevam Agencije za okolje, glede omejitve vožnje ob velikem onesnaženju, problemi pa nastajajo tudi zaradi nekaterih neusklajenih pravil s sosednjimi državami. "V primeru, da bi se resorno ministrstvo odločilo urediti promet po vzoru sosednje Avstrije, bi takšen predlog podprli."
Na ministrstvu za infrastrukturo, ki ga vodi Peter Gašperšič, pojasnjujejo, da se srečujejo s predlogi, ki so si povsem nasprotujoči. "Na eni strani imamo predloge po popolni sprostitvi prometa tovornih vozil na avtocestah, na drugi strani pa predloge po dodatnem omejevanju ob koncih tedna, v času prometnih konic in na določenih cestnih odsekih," pravijo pri ministrstvu.
Dodajajo, da so v Sloveniji trenutno omejitve prometa tovornih vozil v veliki meri usklajene z omejitvami v sosednjih državah. "Med sosednjimi državami izstopata Madžarska in Avstrija z nekoliko ostrejšimi omejitvami, medtem ko ima Hrvaška manj omejitev, saj izven turistične sezona ob koncih tedna sploh nima omejitve prometa tovornih vozil na avtocestah," razlagajo pri ministrstvu. "Avstrija in Madžarska ob določenih dnevih omejujeta tudi promet tovornih vozil emisijskih razredov 1 in 2."
Prepoved bi prizadela domače prevoznike
Popolna prepoved prometa tovornih vozil emisijskih razredov 1 in 2 bi po oceni ministrstva najbolj prizadela domače prevoznike, saj se ta vozila pogosteje uporabljajo na krajših razdaljah, kjer je amortizacijska doba tovornih vozil daljša. "Delež tovornih vozil emisijskih razredov 1 in 2, ki so v tranzitu preko Slovenije, se tudi zaradi višine cestnine hitro zmanjšuje," še razlagajo pri ministrstvu in dodajajo, da se promet tovornih vozil na slovenskih cestah lahko omeji le iz razlogov, navedenih v prvem odstavku 28. člena Zakona o pravilih cestnega prometa, torej zaradi zagotavljanja varnosti ali nemotenega poteka cestnega prometa, vzdrževanja javnega reda ali varovanja okolja.
Menijo, da ob sobotah izven turistične sezone noben izmed naštetih dejavnikov ne izstopa, zato zaenkrat pri omejevanju prometa tovornih vozil ne načrtujejo sprememb. "Sicer pa ministrstvo s svojimi ukrepi za revitalizacijo železniške infrastrukture vzpostavlja pogoje, da se čim večji del rasti tovornega prometa preusmeri s cest na železnice," še poudarjajo. "S tem povečujemo prometno varnost in varujemo okolje. Slovenija ceste razbremenjuje s pospešenim vlaganjem v železniško infrastrukturo."
Stavijo na drugi tir in železnice
V okviru finančne perspektive 2007–2013, ki se je zaključila v letu 2015, so bile izvedene investicije v železniško infrastrukturo v vrednosti 1,4 milijarde evrov. Od tega je Slovenija pridobila 463 milijonov evropskih sredstev.
Navajajo prometne študije, ki kažejo, da se bo obseg tovornega prometa na slovenskih cestah povečeval v obdobjih do leta 2030 in 2040. "Brez drugega tira bo povprečna letna stopnja rasti tovornega prometa na cestah, ki ima izvor v koprskem pristanišču, do leta 2040 dosegla 3,5 odstotka, z drugim tirom pa bo letna stopnja rasti nižja in bo znašala 2,6 odstotka," ocenjujejo pri ministrstvu. "Slovenija si je sicer zastavila cilj, da bomo v prometu, ne glede na njegovo rast, do leta 2030 za 15 odstotkov zmanjšali CO2 v primerjavi z letom 2008, s čimer bomo lahko izpolnili evropske okoljske zaveze."
Agencije, ministrstva, državni uslužbenci itd. - važno da je dobra plača za nedelo , za ostalo nočejo vedeti kako se dela. Kontrole dela teh "smeti" ni nobene .
Omejitev tovornega prometa čez vikend izven turistične sezone je neumnost, ki sicer sili prevoznike, da dajo voznikom prosto. Za samo enakomerno porazdelitev prometnih tokov pa je škodljiva, ker je prometa izven sezone ob vikendih precej manj kot med tednom.
Medtem ko bi pri osebnih avtomobilih najraje povsem prepovedali dizle, tudi najnovejše pa pri tovornjakih ni nobenega problema. Razumi kdor more. Aja, lobiji ... :-)