"Če vprašate mene, bi norcu morali vzeti licenco," se je razjezil inštruktor letenja, ko smo mu pokazali posnetek. Pilot je dvakrat zelo nizko preletel stanovanjske hiše, naredil luping in pri spuščanju še dva obrata okrog osi. Ko je odletel, je z nagibi kril očitno še pozdravil vse, ki so si ogledali njegov hrupen nastop.
Kot pojasnjujejo na agenciji za civilno letalstvo, akrobacije v zraku nad strnjenim naseljem načeloma niso dovoljene. "Vsako akrobatsko letenje pod 300 metri v naseljenih področjih (in pod 150 metri v nenaseljenih področjih) brez dovoljenja agencije ni dovoljeno," še dodajajo. Na podlagi našega posnetka so sicer uvedli inšpekcijski postopek.
Letel je v zračnem prostoru, ki ni kontroliran
Očitno pa stvari v našem zračnem prostoru niso povsem urejene. Ta je na podlagi smernic mednarodne organizacije za civilno letalstvo (ICAO), organiziran tako, da je del zračnega prostora pri tleh (do vsaj 300 metrov nad terenom), z izjemo letaliških con, ki se raztezajo do tal, nekontroliran. Kot pojasnjujejo na kontroli letenja je zato več razlogov, "med drugim tudi ta, da zaradi razgibanosti terena povsod ni mogoče zagotoviti radarskega pokrivanja do tal."
V tem nekontroliranem delu zračnega prostora se odvija večina športnega letenja, seveda v pogojih z dobro zunanjo vidljivostjo, saj piloti vodijo letalo po pravilih vizualnega letenja (VFR). Na tak način letijo vsi aeroklubi.
"Po naši zakonodaji za zrakoplove, ki letijo v nekontroliranem zračnem prostoru ni predpisano, da bi morali vzpostaviti radijsko zvezo s FIS (Flight Information Service) operaterjem. Tudi oddaja načrta leta za let (Flight Plan) v nekontroliranem zračnem prostoru za njih ni obvezna," pravijo na kontroli letanja.
Delajo lahko, kar jih je volja
Zato kontrolorji zračnega prometa niso imeli podatkov o letu s posnetka, saj je letalo letelo v nekontroliranem zračnem prostoru razreda G. Kontrola letenja tako tudi ne more dati dovoljenja za prelet, nižji od 300 metrov, kot nasprotno navajajo na agenciji za civilno letalstvo. "Da, tako je. Vsako letenje pod 300 metri višine nad tlemi velja za kršitev. Običajno se sicer ljudje zmotijo pri višini, ki jo je težko oceniti," pravi Katja Tratnik iz kontrole letenja.
"Vojska sicer lahko krši to mejo, ampak oni se prej najavijo in se ne pojavijo kar nekje," še dodaja. Teoretično je torej mogoče, da piloti v nekontroliranem zračnem prostoru počnejo kar jih je volja. Agencija običajno le izdaja okrožnice, ko je poročil o kršitvah več kot običajno, kot naprimer leta 2014, ko je bilo zabeleženih kar nekaj nedovoljenih vstopov v zračni prostor letališča Jožeta Pučnika.
Kaj torej preostane ljudem, ki jim letala rohnijo nekaj metrov nad hišami in jih ne zazna noben radar? "Na spletni strani agencije je obrazec, kamor lahko ljudje prijavijo nenavadne prelete," pravi Tratnikova. No, tega obrazca pri najboljši volji nismo našli, zlahka pa denimo obrazec za nakup službenega Volva S60, letnik 2007, ki ga agencija očitno prodaja.
dezurni@zurnal24.si
Folk ne zna niti razdalje na cesti ocenit, pol bojo pa kar znali višino ocenit...Pravljice.
"Da, tako je. Vsako letenje pod 300 metri višine nad tlemi velja za kršitev. Običajno se sicer ljudje zmotijo pri višini, ki jo je težko oceniti," pravi Katja Tratnik iz kontrole letenja.In kako je Katja ocenila ,da ni letel… ...prikaži več nižje od 300 metrov ? S pomočjo državne šlogarce ?
Ja, samo zvok Podlunškovega letala je tako močan, da je prav moteče, vsak dan v tednu - popoldan po 2-3 ure