Slovenija
2739 ogledov

"Ljudje plujejo preblizu obale in ne spoštujejo pravil o izogibanju trčenj"

Gumijasta banana na morju Profimedia
Nesreča, v kateri je življenje izgubil 14-letni deček, še vedno odmeva. Preverili smo, kako je s tovrstnimi primeri v Sloveniji.

V nedeljo smo poročali o tragični nesreči, ki se je zgodila v Nacionalnem parku Kornati na Hrvaškem. V njej je umrl 14-letni deček, ki se je vozil na "banani", ki jo je vlekel gliser. Vzrok za nesrečo naj bi bili neizkušenost voznika in velika hitrost. Gumijasta banana z dečkom naj bi se zato kar naenkrat znašla pred gliserjem, ki je zapeljal čeznjo. Nesreča se je sicer zgodila na območju, kjer je glisiranje prepovedano.

Najmanj 250 metrov od obale

Vleka sredstev za izposojo, kot so denimo banane, obroči ali tube, se izvaja, ko čoln glisira, zato se mora v skladu s slovenskim pomorskim zakonikom izvajati najmanj 250 metrov od obale. Čoln, ki vleče eno ali več oseb, lahko upravlja oseba, ki ima ustrezno potrdilo o usposobljenosti za upravljanje s čolni, na čolnu pa mora biti še nekdo, star najmanj 16 let, ki nadzoruje vlečeno osebo.

Številna pravila in predpisi

Zakonodaja je za dejavnost vleke s plovilom oz. za izposojo opreme še precej obširna. Poleg opreme in sredstev, namenjenih športnim dejavnostim in dejavnostim v prostem času, morajo izposojevalci z vidika varstva pred utopitvami upoštevati še ustrezno prilagoditev vremenskim in vodnim razmeram, tehnično brezhibnost, uporabniki pa ne smejo biti mlajši od 15 let, razen če so v spremstvu staršev oz. polnoletne osebe, ki jim je otrok zaupan v varstvo. 

Uporabniki ne smejo biti pod vplivom alkohola, mamil ali drugih psihotropnih snovi, prav tako ne smejo izposojati opreme in sredstev duševno in fizično prizadetim osebam, ki bi lahko s svojo dejavnostjo ogrozile svojo in tujo varnost. Med delovnim časom izposojevalnice morajo zagotoviti stalen nadzor nad izposojenimi plovili in prisotnost osebe, usposobljene za reševanje iz vode. Poleg tega morajo na vidnem mestu izobesiti navodila za izvajanje ukrepov varstva pred utopitvami, namenjena uporabnikom izposojene opreme in sredstev.

Dovoljenje lahko kadarkoli prekličejo

Dejavnost dnevnega izposojanja plovil na morju se tako v Sloveniji opravlja poleg izpolnjevanja predpisanih splošnih pogojev le z dovoljenjem Uprave Republike Slovenije za pomorstvo (URSZP), s katerim se določijo tudi pogoji, pod katerimi se smejo izposojati plovila. Če pogojev ne spoštujejo in ogrožajo varnost uporabnikov in drugih ljudi, lahko URSZP dovoljenje prekliče. Nadzor nad izvajalci pa opravljajo inšpektorji Inšpektorata Republike Slovenije za varstvo pred naravnimi in drugimi nesrečami, Policija in Uprava Republike Slovenije za pomorstvo.

Strogo ločene površine

Vladimir Vladović, pristaniški kapitan, pravi, da letno na upravi izdajo devet dovoljenj za izvajanje dejavnosti dnevne izposoje plovil in vodnih športov. "Izvajalci morajo imeti z upravljavcem prostora sklenjeno pogodbo o najemu mesta za izposojo. Poleg zgoraj navedenih pogojev morajo vodno površino ločiti od tiste, namenjene kopanju. Ločitev mora biti fizična ali označena z vidnimi, med seboj povezanimi plovki," pojasnjuje. Vleka sredstev za izposojo se v Sloveniji izvaja na centralni plaži v Portorožu in San Simon v Izoli, ostali izvajalci pa izposojajo stoječe deske, vodna kolesa, kajake, kanuje in pedaline.

Vladović pravi, da takšnega primera, kot se je zgodil na Hrvaškem, v Sloveniji še nismo imeli, čeprav nekaj kršitev vseeno beležijo. "Največ napak predstavlja plovba preblizu obale in nespoštovanje pravil o izogibanju trčenj na morju," dodaja pristaniški kapitan.

Gumijasta banana | Avtor: Profimedia Profimedia
Nadzor vsako leto pred poletno sezono

Dany Stanišič iz Centra vodnih športov Portorož potrdi, da je na naši obali za varnost in spoštovanje pravil zelo dobro poskrbljeno, celo do te mere, da je lahko ureditev marsikomu za zgled. "Za vsakega upravljavca čolna luška kapitanija preveri, ali ima ustrezna dovoljenja. Če osebe, ki sem jih prijavil za vleko, nimajo ustreznih dovoljenj, me o tem obvestijo. Vsako leto pridejo na ogled, pregledajo opremo, če je tehnično brezhibna, pred tem izposojevalnice ne morem odpreti," postopek opiše Stanišič.

Vsako leto daljša navodila in priporočila

Kljub temu pa tudi sami skrbijo za varnost, kot pravi sogovornik, je spisek navodil za uporabnike vsako leto daljši, saj se pojavljajo vedno nova početja, ki jih želijo zamejiti. "Mlajši recimo tiščijo jezik ven iz ust, potem lahko tuba malo odskoči, pa se ugriznejo v jezik," opiše primer, ki so ga nedavno odsvetovali uporabnikom.

Zato imajo za vsak rekvizit posamezna navodila, ki jih dodajajo k splošnim. Nekatera dobijo že ob nakupu pripomočkov, potem pa tudi sami preverijo, kako se obnesejo v praksi in jih dodatno prilagodijo glede na pridobljene izkušnje.

Palec navzdol pomeni, naj voznik upočasni

Najraje izposojajo napihljive kavče, saj so po Stanišičevih besedah najbolj varni. Ker imajo več različnih ročk, pred vožnjo vsem povedo, za katere naj se držijo, da bodo med vožnjo najbolj stabilni. Klasična vožnja se začne počasi, potem pa voznik postopoma stopnjuje hitrost, seveda do mere, ko je še varno. Vmes se ustavijo in preverijo, ali se potniki dobro počutijo in ali jim vožnja ustreza. Kljub temu imajo tudi med vožnjo možnost, da sporočijo vozniku, naj upočasni, in sicer s preprosto kretnjo - palec usmerijo navzdol.

A kot pravi Stanišič, nesreča nikoli ne počiva. V vodi se lahko znajde kakšen predmet, ki ga voznik ne pričakuje, denimo hlod, zato lahko s čolnom zapelje preko. "A da bi nekdo z veliko hitrostjo zavil najprej levo, nato pa še desno, se ne dogaja. Gre za neizkušenost," poudari. Se je pa treba vedno zavedati, da morje ni kopno, pravi sogovornik, in biti previden.

dezurni@zurnal24.si

Kornati Smrt 14-letnika Svet Podrobnosti nesreče na hrvaški obali: Spregovoril prijatelj voznika gliserja

 

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.