Oba sindikata policistov in vodstvo policije so še pred začetkom okrepljenega preverjanja potnikov ob vstopu in izstopu iz države napovedali, da se nam v imenu varnosti na meji - še posebej v času počitnic in poletnih mesecih - obeta gneča na meji.
Čakalne dobe na meji za vstop in izstop iz države so se že prvi dan nadzora ponekod podaljšale. Najdaljša čakalna doba je bila na Obrežju, več kot uro pa so dopoldne nekateri potniki čakali tudi na mejnem prehodu Slovenska vas in Dobovec.
"Pričakovati je, da se bo čas prehoda za prestop meje podaljšal, občasno bo prihajalo do zastojev," je v tem tednu povedal prvi mož policije Marjan Fank in dodal, da bodo potniki občutili spremembe, saj to evropska uredba tudi zahteva. Vsak dokument potnika bodo pri vstopu ali izstopu države s čitalniki preverili v schengenskem informacijskem sistemu (SIS) ter še Interpolovi in nacionalni bazi podatkov.
Policijske okrepitve le v špicah
Kljub temu da evropska uredba izrecno poziva države, da morajo z napotitvijo zadostnega števila osebja na mejo preprečiti "nesorazmerno dolg čas čakanja", bi se v Sloveniji lahko zataknilo prav zato. Za pregled 64 milijonov ljudi, ki po ocenah policije prečka državno mejo, bi namreč po besedah policije potrebovali več policistov.
V Policijskem sindikatu Slovenije so ocenili, da je to vsaj 60 odstotkov več policistov na mejnih prehodih.
Da bi zmanjšali gnečo, je policija sicer že sprejela nekaj ukrepov, a pravijo, da bo do gneče vseeno prihajalo, saj bodo po besedah Fanka samo delno krepili mejne enote v špicah na mejnih prehodih.
Kaj pa železnice in tovorni promet?
Prevozniki so za zdaj previdni, kot nam je pojasnil Robert Sever z Združenja za promet pri Gospodarski zbornici Slovenije, bi se lahko zapletlo le zaradi pomanjkanja policistov, ki bodo v počitniškem času in poletnih mesecih bolj obremenjeni s potniškim prometom. Iz sekcije za promet Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije pa so nam pred začetkom izvjanja nadzora poslali dopis, ki so ga posredovali na Generalno policijsko upravo, v katerem so zapisali, da absolutno podpirajo odgovorno delo mejnih organov, a menijo, da je potrebno zagotoviti temu primerno organizirano tudi delo nadzornih in drugih organov: "Z daljšim čakanjem na mejnih prehodih pa tako vozniki praktično porabijo že ves svoj razpoložljivi delovni čas. Kazni za časovne prekoračitve so izredno visoke, čas dobave pa se zaradi poostrenih nadzorov lahko zavleče tudi za več dni."
Zaradi preverjanja potnikov pa za razliko od cestnega prometa v železniškem prometu potniki naj ne bi čutili sprememb. "Ne pričakujemo težav ali zamud v prometu," je povedal predstavnik Slovenskih železnic Janez Krivec, ki je pojasnil, da bodo policisti tako kot do zdaj potne liste in osebne izkaznice pregledali kar na premikajočem se vlaku med postajami.
Če bo hudo, lahko pride do izjem ...
V primeru, da bi prišlo do nesorazmernega učinka na pretok prometa, evropska uredba dopušča tudi izjeme pri sistematičnem nadzoru, a le če se na podlagi ocene tveganja ugotovi, da takšna delna opustitev ne bi vodila do varnostnega tveganja.