Slovenija
25351 ogledov

To prinaša nov pravilnik ocenjevanja v šolah

otrok pisanje šola test Shutterstock
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje je v medresorsko obravnavo poslalo predlog novega pravilnika o ocenjevanju in napredovanju učencev. Pravilnik naj bi začel veljati že letos.

Ravnatelji in učitelji so dokument težko pričakovali. Več let so namreč številni opozarjali, da trenutni sistem ocenjevanja in pehanje za velikim številom ocen vodita v napačno smer, v učenje na pamet, ne pa v pridobivanje znanja. Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, ki ga vodi Vinko Logaj, so jim v tem delu prisluhnili. 

Vinko Logaj | Avtor: Žan Kolman/KPV Žan Kolman/KPV

Bistveno manj ocen

Pri predmetih, za katere so s predmetnikom določene več kot dve uri tedensko, to so slovenščina, matematika in tuji jezik, bodo učenci ocenjeni (najmanj) štirikrat v šolskem letu, predvideva predlog. Prej so morali pri teh predmetih pridobiti šest ocen. Pri predmetih, ki so na urniku eno do dve uri tedensko, bodo ocenjeni dvakrat na leto, prej so morali pridobiti tri ocene. Novo v predlogu je tudi to, da večina ocen ne sme biti pridobljena s pisnimi preizkusi znanja.

učenec sedi za mizo v razredu in piše test | Avtor: Profimedia Profimedia

Manj pisnih preverjanj kot doslej

"Razmerje med pisnimi in ustnimi prevejanji znanja mora biti uravnoteženo," pravi ravnateljica OŠ Lava Marijana Kolenko. Opozarja pa, da glede te določbe obstaja tehnična dilema, ko gre denimo za možnost popravljanja oziroma izboljševanja pisne ocene. V tem primeru bo pisnih ocen več, učitelj pa v prekršku. Ravnateljica ocenjuje, da bi bilo treba natančneje določiti, kaj je pisno in kaj je ustno ocenjevanje. Ustno ocenjevanje namreč terja več časa, zato nekateri učitelji ocenjevanje izvajajo na način, da učenci najprej zapišejo nekaj odgovorov, nato pa se o vsebini še pogovarjajo. 

 "Želeli smo zaščititi, da ne bi imeli samo pisnega ocenjevanja. V pravilniku je naštetih pet ali šest različnih načinov ocenjevanja. S tem želimo ocenjevanje porazdeliti skozi vse šolsko leto," je dejal minister Logaj.

 | Avtor: S. H. H. S. H. H.

En test, tri ocene

Kolenko se sprašuje tudi, kako bo v praksi zaživela določba, ki predvideva, da pri medpredmetnem izvajanju dejavnosti učenec lahko z enim testom pridobi več ocen. Iz testa, ki bi ga učenec denimo pisal pri zgodovini, bi lahko dobil denimo tudi oceno iz slovenščine in biologije. "Na papirju to zveni zelo dobro, je pa vredno preciznega razmisleka, kaj bo to pomenilo v praksi. Veliko bo odvisno od tega, kako se bo učiteljem uspelo dogovoriti o skupnem načrtovanju ciljev in standardov, ki jih želijo zasledovati, ter glede pristopa k ocenjevanju."

Pomembna sprememba je tudi omejevanje števila ustnih in drugih ocenjevanj. Učenec bi tako lahko pisal največ dva testa (tri, če gre za ponavljanje) na teden in enega na dan. Z drugimi načini ocenjevanja pa bi učenec bil lahko ocenjen največ trikrat v tednu in dvakrat na dan. Doslej so omejitve veljale le za pisne teste. 

"Prvi korak je narejen"

Ravnateljica ocenjuje tudi, da so učitelji z novim pravilnikom dobili nekaj več avtonomije, predvsem pa so načini drugih možnosti pridobivanja ocen zdaj natančneje opredeljeni. Poleg pisnih preizkusov znanja in ustnih odgovorov bodo učitelji lahko ocenili v šoli nastale izdelke učencev, kot so drugi pisni izdelki, likovni, tehnični, multimedijski, vizualni in drugi za predmet specifični izdelki, učenčev portfolio (mapa učenčevih dosežkov), izvedbe eksperimentalnih, praktičnih, gibalnih/športnih, multimedijskih in drugih za predmet specifičnih dejavnosti, demonstracij ter govornih, gibalnih, umetniških in drugih nastopov. 

"Prvi korak je z novim pravilnikom narejen," pravi Kolenko. Pravilnik naj bi v veljavo vstopil še to šolsko leto."Novi pravilnik pa ni prinesel možnosti, da bi šli v resno formativno spremljanje napredka učenca. Napredovanje ni povezano le z ocenami. Želela bi, da pri učencih iščemo znanje in ne le neznanja, kar se še vedno pogosto dogaja," poudarja ravnateljica. 

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 10
  • Avatar Tone Murgelj
    bumbar11 14:30 07.oktober 2025.

    Po mojem mnenju se ne bo nič spremenilo. Učitelji bodo še naprej navaljevali s pisnim ocenjevanjem. O slabih uspehih in obveznem ponavljanju pisnih preizkusov ravnateljev ne bodo obveščali, kot jih večina tega tudi doslej ni počela. Poznam učitelje, ki pisna ...prikaži več preverjanja ponavljajo v nedogled. Učitelje bi predvsem morali osvestiti, da pisno preverjanje marsikomu ne "leži". Uzakoniti bi morali predvsem ustno preverjanje. Če časa primanjkuje, naj enkrat že vržejo iz učnih načrtov ves balast.

  • Grunf 12:37 07.oktober 2025.

    Še en eksperiment strokovnjakov. Ta z večimi ocenami za različne predmete v enem testu, je med vrhunskimi. To lahko sproducirajo le strokovnjaki, ki v šoli niso učili en dan, ali pa taki, ki so se jih ravnatelji z največjim veseljem ...prikaži več rešili iz svoje šole. No, lahko tudi, da je to pogruntala UI.

  • ivo02 09:40 07.oktober 2025.

    Problem je da imajo otroci preveč obšolskih aktivnosti in potem zmanjka časa za šolo. Otrok hodi v glasbeno šolo, trenira vsaj en šport, hkrati pa se od njega pričakuje odličen uspeh.