V tem tednu se bo začela javna razprava o novem Pravilniku o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli. Pravilnik bo praviloma sprejet do konca septembra. Kot napoveduje minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj, naj bi novi pravilnik jasneje ločil preverjanje in ocenjevanje znanja.
"Preverjanje in ocenjevanje je treba popolnoma ločiti!"
Z novim pravilnikom naj bi spremenili trenutno uveljavljeno prakso v slovenskih šolah. "V Sloveniji se je uveljavila besedna zveza preverjanje in ocenjevanje, v ponedeljek je bila kontrolna naloga brez ocene, v sredo pa kontrolna z ocenjevanjem," opisuje minister Logaj.
"Preverjanje bi moralo biti nekaj bistveno širšega in je ključno za to, da bo učenje učenca uspešno. Če se je otrok na neki točki izgubil in ne sledi več, njegovo učenje ne bo uspešno, se bo učil na pamet. Pri nas se je zgodilo, kar je minister lepo ilustriral, pišemo en test, potem pa še enega. To ni namen preverjanja, namen preverjanja se je tako popolnoma izgubil, zato je edino modro, da se to popolnoma loči," dodaja Jasna Rojc, direktorica Zavoda za šolstvo.
"Na preverjanje smo naslonili odgovornost."
Preverjanje naj bi v prihodnje služilo kot povratna informacija učencem in učiteljem, ocenjevanje pa kot zaključek učnega procesa in merjenje doseženih standardov znanja. "Povratno informacijo lahko dobi učitelj na različne načine in temu pravimo preverjanje. Preverjanje je ugotavljanje učitelja, če učenci dosegajo standarde znanja, da lahko začne ocenjevati. Na preverjanje smo naslonili tudi odgovornost," pravi minister. "Za izvajanje procesa ima učitelj avtonomijo. Zato mora biti preverjanje del procesa, ocenjevanje pa samo zaključek procesa."
Poudarek na spremljanju znanja
Direktorica Zavoda za šolstvo medtem poudarja, da se pri nas preveč osredotočamo na učitelja in njegovo poučevalno prakso. "Uspešne države se praviloma osredotočajo na učenca, na to, kaj se z njim dogaja, na učenje, proces učenja, fokus je na učencu, ne na delu učitelja. Če učitelj želi slediti, kaj se dogaja z učenjem nekega učenca, ali učenec sledi, ali je sposoben nekaj razumeti, mora to preveriti."
Ravnatelji: "Učitelji imajo zvezane roke!"
Medtem ravnatelji opozarjajo na preveliko število zahtevanih ocen v nekem šolskem obdobju. "Učitelji imajo zavezane roke, ker se zavedajo, da morajo pridobiti določeno število pisnih ocen in določeno število ustnih ocen," pravi ravnateljica OŠ Lava v Celju Marijana Kolenko. Zato upajo, da bo nov pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja število zahtevanih ocen razrahljal.
Ravnatelji, ki že več let opozarjajo, da bi se sistem ocenjevanja moral spremeniti, ker sedanji spodbuja kampanjsko učenje, učenje na pamet, ne globljega razumevanja. Ker je učenje za ocene pogosto bolj cenjeno kot resnično znanje, si prizadevajo, da bi pravilnik jasneje opredelil, da so del ocene tudi elementi spremljanja znanja, ne zgolj klasični testi. "Če otroka ocenjujem celostno in ugotovim, da se je potrudil, poglobil, bi mi morali dovoliti, da tudi to upoštevam. Tako bo otrok vedel, da če si prizadeva, lahko pride do rezultata," pravi Kolenko.
Dober učni sistem je tisti , ki otroke najprej nauči spoštovanja do starejših do živali ,sovrstnikov in tuje lastnine. Vse ostalo je stvar interesa in poštene plače , ki zadovolji vse življenske potrebe , ko pride človek do poklica.
Manj bo ocen, več bo kampanjskega učenja. Imam občutek, da se bo spet sprejemalo in uvajalo noviotete nekaj na hitro brez premisleka, raziskev kako je v tujini, ....
Dober učitelj ne rabi pravilnikov, da bo učence naučil. Mora pa imeti pooblastilo, da učence, ki niso sposobni dosegati nekih minimalnih kulturnih standardov za skupinsko učenje umakne iz razreda. Naj jim država priskrbi ali posebno šolo kot je bila včasih… ...prikaži več ali pa individualno šolanje na isti šoli.