Slovenija
117 ogledov

Velika zapuščina Janeza Puha

muzej, Puch, izumitelj Društvo rojaka Janeza Puha
Leta 1915 je umrl Janez Puh, ki velja za enega najbolj slavnih slovenskih izumiteljev in tovarnarjev.

Ko je bil star 27 let, se je osamosvojil in ustanovil svojo delavnico v Annenstrassu. Ustanovil je podjetje Styria VVerke in izdelal svoje prvo kolo z imenom Styria. Kolo je bilo vrhunsko izdelano in je na mednarodnih dirkah dosegalo odlične rezultate, med drugim tudi zmagalo na sloviti vožnji od Bordeauxa do Pariza.

Od kolesa do letala

Leta 1901 je iz njegove tovarne prišlo prvo motorno kolo z bencinskim motorjem, le slabi dve leti kasneje je patentiral napravo za nastavljanje vžiga pri eksplozijskih motorjih in izdelal svoj prvi avtomobil, ki ga je že leta 1904 izboljšal. Tovarna se je ves čas širila in kmalu pričela tudi s serijsko proizvodnjo koles z motorjem. Prijavil je tudi patent za štirivaljni eksplozivni motor z dvema paroma zrcalno se gibajočih batov.

Tuje mu ni bilo niti letalstvo, saj je leta 1909 poletel vodljivi zrakoplov Estaric l z njegovim 25-konjskim motorjem, ki je propelersko gred poganjal prek verige. Leta 1912 je Puhova tovarna zaposlovala 1.100 delavcev, izdelala 16 tisoč koles, 300 motociklov in 300 avtomobilov.
Zaradi vse bolj intenzivnega dela in pritiska se je Puhu poslabšalo tudi zdravje. Iz podjetja se je mogel umakniti, a pod okriljem je še vedno imel risalne konstrukcijske delavnice.

Prijavil več kot 30 patentov

V svojem življenju je prijavil več kot 30 patentov. Med 19 (doslej poznanimi) Puhovimi patenti jih je 13 s področja tehnologije cestnih vozil in šest za pisalne stroje. V konstrukcijo motorjev z notranjim zgorevanjem in njihovo uporabo je posegel s štirimi patenti, v konstrukcijo dvokoles s tremi, motornih koles z enim, avtomobilov z dvema patentoma, snemljivi pritrditvi koles na motorna vozila pa so namenjeni trije patenti.

Večino svojih izdelkov je prodajal sam, in sicer tako, da je tekmoval s svojimi vozili in z zmagami na dirkah pridobival kupce. Posebno pozornost je posvečal tudi oblikovanju izdelkov, reklamnim plakatom, cenikom in prodajnim katalogom. Naslednica njegove tovarne je Steyr-Daimler-Puch Fahrzeugtechnik A Company of MAGNA.

Komentarjev 0
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.