Šamanski obredi postajajo vse bolj popularni. Vsakdo že lahko brez nadzora ponuja droge, ki spreminjajo zavest. A za obljubami o zdravljenju in razsvetljenju se pogosto skrivajo neurejene prakse in zlorabe.
Maja Grintal, ki smo jo lahko pred časom spremljali v resničnostnem šovu Sanjski moški, kjer se je potegovala za srce Blaža Kričeja Režka in v hrvaškem šovu Gospod savršeni, je somatska svetovalka za intimo, odnose, spolnost in osebno rast, avtorica knjige Pot do užitka: Zadovolji sebe, njega, njo in vaju, vplivnica ter tantrična terapevtka. Torej se veliko ukvarja z duhovnim svetom in različnimi oblikami osebne rasti.
A prav v tem svetu, ki obljublja varnost in preseganje vsakdanjega, je Grintal nedavno doživela globoko osebno preizkušnjo. Pred dnevi je objavila podkast z naslovom 'Bila sem duhovno zmanipulirana'. V podkastu opisala svojo neprijetno izkušnjo z znano slovensko šamanko Karmen Matičič Galia. Opisala je, da je bila duhovno zlorabljena.
Grintal: "Bila sem duhovno zmanipulirana"
Grintal je na šamanske obrede k Matičič Galii hodila dve leti – na obred s sassafro oziroma snovjo MDMA, tudi enkrat ali dvakrat na mesec, "kar je po mojih zdajšnjih izkušnjah preveč za živčni sistem, ker ti ga skuri", pravi Grintal v podkastu. Matičič Galia pa naj bi bila celo užaljena, če na seanse ni prišla: "Če sem ji kdaj napisala, da ne bi prišla na seanso, sem dobila hladen tuš. Odgovorila mi je zelo hladno, užaljeno, z 'ok'. Večkrat je tudi poudarila, da ko rečeš 'ne', da ne bi prišel, si v egu, se tvoj ego brani pred tem, da prideš nekaj sčistit."
Hkrati pa je na teh seansah ni znala duhovno podpreti. Grintal v podkastu trdi, da šamanka v svojem delu uporablja psihoaktivne snovi, kot sta sassafra (MDMA) in kat. Vendar pa se – kot Grintal opozarja v podkastu – ti obredi izvajajo brez ustrezne priprave, zdravstvene ocene ali pojasnil o tveganjih. Udeležencem na seansi naj šamanka sploh ne bi pojasnila, katero drogo jim daje in zakaj, pred tem pa se z njimi tudi naj ne bi pogovorila o njihovem zdravstvenem stanju in tveganjih. Preprosto prinese snov – brez pojasnila, kaj to je – in udeležencem naroči, naj jo zaužijejo: "Ne pove, katero substanco ali koliko boš dal v telo."
"Sem si mislila, saj ona že ve. Kaj bom zdaj jaz pametovala, če so to stvari, na katere se ne spoznam," je Grintal v podkastu pojasnila, zakaj je te substance zauživala, ne da bi vedela, kaj točno sploh so. "In nisem bila edina," še pravi.
Na eni od seans, na katero Grintal sprva sploh ni želela iti, je imela negativno reakcijo in je doživela čustveni zlom oziroma krizni trenutek. Takrat naj bi Matičič Galia udeležencem seanse dala sassafro, a ne rastlino, ampak laboratorijski MDMA, čeprav jim tega ni pojasnila vnaprej. Kot trdi, ji Matičič Galia v tem stanju ni nudila podpore, temveč ji je kasneje v pogovoru hladno odvrnila, da se "z njo ni ukvarjala, ker je imela slabo energijo".
Grintal priznava, da tudi sama ni brez odgovornosti. Kot pravi v podkastu, je vso odgovornost za svoje obnašanje in občutke predajala na šamanko. Zaupala ji je – bolj, kot je zaupala sebi.
A kljub temu poudarja, da ni bila primerno duhovno vodena. Pravi, da bi dober terapevt postavil meje nad takšnim obnašanjem – Matičič Galia pa se je po njenih besedah nad njim naslajala.
Šamanka: "Substanc ne delim kot bombonov"
Grintal na to temo za Žurnal24 ni želela uradno spregovoriti, se je pa za naš portal odzvala Matičič Galia. Vse obtožbe zavrača in trdi, da deluje v skladu z visokimi etičnimi standardi in varnostnimi protokoli.
Priznava, da pri svojem delu uporablja psihoaktivne snovi, a vztraja, da njeno delo temelji na dolgoletnih izkušnjah ter strukturiranih pristopih: "Moje delo ni povezano z nobeno sekto, gibanjem ali duhovno skupnostjo, ampak z razvojem znanstveno utemeljene in izkustveno preverjene prakse, ki združuje principe psihoterapije, somatske inteligence, medicine in odgovornega vodenja. Delo, ki ga opravljam, je rezultat skoraj dveh desetletij raziskovanja, izobraževanja in mednarodnega sodelovanja. Gre za celostni terapevtski pristop, ki vključuje delo s snovmi rastlinskega izvora, kot jih uporabljajo številne mednarodno priznane prakse v okviru psihološke integracije, tradicionalne medicine in podporne psihoterapije. V ospredju ni substanca, temveč človek, njegova celota, ranljivost in potencial za transformacijo."
Čeprav Karmen Matičič Galia danes deluje kot samozavestna duhovna voditeljica, ki zase pravi, da svoje delo opravlja strokovno, predano in iz zavedanja o človekovi ranljivosti, tudi sama priznava, da ni bila vedno tam, kjer je danes. Njena pot ni bila linearna, niti lahka – in to je, kot pravi, eden glavnih razlogov, zakaj sploh razume notranje boje ljudi, ki pridejo k njej. Kot mnogi, ki se danes znajdejo na duhovni poti, je v iskanje notranjega miru in transformacije krenila šele, ko so jo v to prisilile življenjske okoliščine. Ne z radovednostjo, temveč z obupom: "Moje delo s psihadeliki se je začelo, ko sem doživela tako močno izgorelost, da nisem več mogla vstati iz postelje. Sama bolečina in otopelost. Bila sem mama samohranilka, ki ni videla izhoda iz bolečin in podedovanih travm in slabih družinskih vzorcev. Razmišljala sem – ali končati življenje ali ga na novo postaviti."
V tem notranjem razpadu je prvič začutila, da klasična medicina in psihoterapija zanjo ne zadoščata. Šele obredi, rastline in rituali so ji odprli vrata k sebi: "Dolga leta sem obiskovala obrede z ajavasko. Moje telo pa se je počasi zdravilo in osvobajalo travm in starih programov… A boljša kvaliteta življenja in dejansko ozdravljenje je prišlo, ko sem se spoznala s sassafro (MDMA). Prav tako sem v letih svojega raziskovanja s to substanco pomagala do čudežnih ozdravitev marsikomu. Pozdravili so se odnosi v družini in kronične bolezni. Življenje posameznikov je kvalitetnejše."
Razlaga, da se na podlagi večletnih izkušenj čuti dovolj usposobljeno, da presoja tako psihološko kot fizično pripravljenost posameznikov za vstop v spremenjena stanja zavesti: "Moje delovanje temelji na strogo strukturiranih protokolih, ki vključujejo pripravo, izvedbo in integracijo globokih čustvenih in telesnih procesov posameznikov. Ključna načela mojega dela so stroga individualna ocena pripravljenosti posameznika, medicinska in psihološka predpriprava, etična zavezanost varnosti, nadzoru in strokovnosti ter jasna komunikacija meja in odgovornosti."
Pravi, da so navedbe Grintal, da o substanci prej ne seznani udeležencev seanse, laži: "Pri mojem delu gre izključno za uporabo mikrodoz in nikakor ne deljenje neznanih snovi. Vsak udeleženec je vnaprej seznanjen z opisi snovi, kontraindikacijami in postopkom integracije. Če gospa Grintal teh informacij ni razumela ali upoštevala, je bila vedno povabljena k dodatnemu posvetu."
Očitki Grintal, da bi psihoaktivne snovi delila brez nadzora ali pojasnil, so po njenih besedah neutemeljeni in škodljivi: "Trditev, da ponujam substance kot bombone, ne odraža realnosti mojega delovanja in žal žali ne le moje ime, temveč tudi delo celotne terapevtske stroke, ki se resno in strokovno ukvarja s področjem razširjenih stanj zavesti ter naravne terapevtske podpore." V številnih delih sveta, zlasti v Latinski Ameriki, pa tudi v nekaterih evropskih terapevtskih krogih, se namreč praksa uporabe psihoaktivnih snovi v nadzorovanem terapevtskem okolju razvija kot legitimna veja alternativne psihoterapije.
Matičič Galio smo povprašali, kako se odziva na trditev Grintal, da je bila v ranljivem stanju prepuščena sama sebi, zavrnjena z besedami o "slabi energiji". Na to jezno odgovarja: "To so polresnice, vzete izven konteksta. V svojem delovanju nikoli ne uporabljam takšnega besednjaka v odločilnih trenutkih. Besede so pogosto čustveno interpretirane, še posebej v stanju intenzivnih notranjih procesov. Moj namen je vedno jasna komunikacija, ne pa osebni napad."
Galia meni, da je javna kritika, ki jo zdaj prejema, tudi posledica napačnih pričakovanj in morda nezrelosti v osebni predelavi intenzivnih duhovnih izkušenj: "Žal mi je, da je gospa Grintal doživela boleč proces. Kot terapevtka z dvajsetletnimi izkušnjami sem se naučila, da ima vsak udeleženec svojo resnico, a tudi svojo odgovornost. Sama sem vedno delovala iz želje po podpori in zdravljenju. Bi pa se pri gospe Grintal vseeno potrebno vprašati, o samorefleksiji, glede na to, da slabo govori o meni in mojem delu, sama pa počne iste stvari!"
"Na istih srečanjih so bili tudi drugi udeleženci, ki so lahko potrdili način izvedbe in podporo, ki sem jo zagotavljala. Vedno sem odprta za zunanjo presojo," pravi.
Razlaga, da je po tistem šamanskem obredu s sassafro in potem ko je odnos med njima že razpadal, bila Grintal tista, ki je še vedno vztrajno iskala stik, in da je bila Matičič Galia tista, ki je na koncu prekinila njun odnos in sodelovanje – iz strokovne dolžnosti, da zaščiti okvir dela, skupnost in tudi posameznico pred nadaljnjimi notranjimi pretresi, ki jih je zaznavala: "Kar zadeva konkretno situacijo z gospodično Grintal, lahko le povem, da sem spoštovala njeno odločitev za vstop v terapevtski proces. Vendar pa vsaka odgovorna strokovna oseba v določenem trenutku presodi, kdaj posameznik ni več v stanju, kjer bi lahko varno in odgovorno sodeloval v nadaljnjih terapevtskih srečanjih. V takih primerih mora biti postavljena meja – ne kot zavrnitev, temveč kot zaščita tako posameznika kot skupnosti in terapevtskega procesa."
Prizna, da čeprav je pomagala že marsikomu, svojega dela ne oglašuje: "Vsak, ki pride k meni, pride po priporočilu nekoga, ki je že imel pozitivno izkušnjo." Matičič Galia nam zagotavlja, da vse njeno delo poteka v varnem in zakonitem okvirju: "Vse oblike dela potekajo v nadzorovanem okolju, znotraj zakonsko dopustnega in etičnega okvirja, vključno z ustreznim informiranim soglasjem, preverjanjem fizičnega in duševnega zdravja posameznika ter prisotnostjo strokovno usposobljenih oseb na vsakem koraku procesa."
Policija: "Droge v šamanskih obredih niso dovoljene"
Vendar se z njenimi navedbami nikakor ne strinja slovenska policija. Ne glede na njeno prepričanje o etični, terapevtski ali ritualni vrednosti dela je praksa Matičič Galie v pravno zelo sporni luči.
V uradnem odgovoru s policije za naš medij jasno opozarjajo, da je uporaba večine psihoaktivnih snovi, ki jih šamani uporabljajo pri obredih, v Sloveniji prepovedana – tudi če so namenjene duhovnemu iskanju, osebni rasti ali terapevtski podpori: "Psihoaktivne snovi, ki vsebuje psihoaktivno učinkovino dimetiltriptamin, psilocibinske gobe, ki vsebujejo učinkovino psilocibin, so na seznamu prepovedanih drog v uredbi o razvrstitvi prepovedanih drog v I. skupini. To pomeni, da se jih lahko v skladu z zakonom o proizvodnji in prometu s prepovedanimi drogami uporablja le v znanstveno-raziskovalne in učne namene. Kakršnakoli uporaba v medicinske namene ni dovoljena in tudi ni dovoljena v duhovne, šamanske oziroma terapevtske namene."
Policija posebej poudarja, da je organizacija dogodkov, kjer se te snovi uporabljajo, nezakonita: "Organizacija dogodkov z uporabo psihoaktivnih snovi, ki so prepovedane droge, ni dovoljena. Oseba – organizator duhovnih, šamanskih in terapevtskih obredov – ne sme dati na razpolago prostora, kjer bi se izvajali obredi na ta način. Ne sme deliti psihoaktivnih snovi niti ne sme dovoliti drugim udeležencem uporabe teh snovi, saj je vsakršno omogočanje uživanja prepovedanih drog kaznivo. Organizator kazensko odgovarja, tudi če je vedel, da se bodo obredi izvajali s psihoaktivnimi snovmi, ki so na seznamu prepovedanih drog."
Še bolj problematično pa je, kadar se med obredi zgodijo psihofizični zapleti – takšni, kot jih v svojem podkastu opisuje Grintal. Če udeleženec zaradi zaužitja psihoaktivne snovi doživi duševno stisko, telesne reakcije ali poišče zdravniško pomoč, lahko to sproži kazensko odgovornost organizatorja. Kot opozarja policija: "Kazensko je odgovoren tudi v primerih, ko udeleženci zaradi uporabe psihoaktivnih snovi občutijo tako psihične kot fizične težave (izguba zavesti, duševne stiske, slabost in ostalo) in zaradi njih iščejo zdravniško pomoč oziroma prijavijo policiji."
A takšne prijave policisti dobijo redko. Udeleženci se teh praks pogosto udeležujejo prostovoljno in z visoko stopnjo zaupanja do voditelja rituala. Tisti, ki vstopijo vanje, to pogosto storijo z odprtim srcem – in zaprtimi očmi. Psihološka dinamika, ki jo pogosto spremlja močno iskanje smisla, zdravljenja ali osebne preobrazbe, prispeva k temu, da mnogi tudi v primeru nelagodnih izkušenj ali posledic ostajajo tiho.
Policija opozarja, da je molk največja ovira pri preprečevanju zlorab in odgovornosti: "Na policiji spodbujamo, da žrtev v najkrajšem času prijavi, da ji je bila prepovedana droga podtaknjena oziroma jo je zaužila zavestno, v času izvajanja različnih terapij in obredov." Ker se večina prepovedanih drog iz telesa izloči v 72 urah po zaužitju, so potrebne preiskave krvi/urina čim prej.
"Če okoliščine dopuščajo, naj žrtev shrani sumljivo pijačo oziroma snov in jo prinese s seboj na urgenco ali na policijo. Analiza vzorca lahko pomaga hitreje ugotoviti, katera snov je bila zaužita, in služi kot dokaz pri preiskavi," razlagajo, da ukrepajo ob vsaki prijavi.
Ker pa šamanske obrede večinoma organizirajo v zasebnih prostorih – brez javnega oglaševanja – policija brez prijave težko ukrepa: "Potrebna je prijava, da obstaja sum, da se bo izvrševalo oziroma da se izvršuje kaznivo dejanje."
Na šamanskem obredu je pred leti v Sloveniji umrla oseba
Obredi, ki naj bi zdravili, lahko namreč hitro povzročijo negativne posledice, ki niso več zgolj duhovne. Slovenski policisti so v letu 2023 celo obravnavali en smrtni primer na šamanskem obredu.
Oseba je med udeležbo na skupinski psihedelični terapiji zaužila čaj, pripravljen iz psihoaktivnih snovi. Po terapiji je izgubila zavest in prenehala dihati. Do zastoja srca je na podlagi ugotovitev sodno odrejene obdukcije prišlo kot posledica delovanja dimetiltriptamina (DMT).
"Zoper organizatorja psihedelične terapije je policija v letu 2024 vložila kazensko ovadbo na Okrožno državno tožilstvo v Ljubljani zaradi utemeljenega suma storitve kaznivega dejanja 'omogočanja uživanja prepovedanih drog' po II. odstavku 187. člena KZ-1. Policija je v tem primeru zasegla 11,3 litra tekočine, ki je vsebovala DMT," so nam sporočili policisti.
Dandanes je lahko vsak že šaman
Duhovni obredi, ki nudijo "razširjena stanja zavesti", postajajo vse bolj popularni – predvsem med posamezniki, ki iščejo alternativne poti samospoznavanja, zdravljenja travm ali preseganja omejujočih vzorcev. V teh obredih je uporaba psihoaktivnih snovi, kot so gobe ali sassafra (MDMA), pogosto obravnavana kot del "celostnega terapevtskega pristopa", ki ga izvajalci predstavljajo kot kombinacijo tradicionalne duhovnosti in sodobne psihoterapije.
Šamanske prakse kot take sicer nikakor niso novodobna pogruntavščina. Gre za starodavne rituale, ki so bili tisočletja sestavni del številnih kultur in so v svojem izvoru globoko prepleteni z naravo, skupnostjo in spiritualnim razumevanjem sveta.
Uporaba psihoaktivnih rastlin je v določenih tradicijah del svetih obredov. Verjamejo, da te rastline omogočajo dostop do višjih resnic, stika s predniki, zdravljenja duševnih in telesnih ran ter razumevanja življenjskih vzorcev.
A vsi ti obredi vedno potekajo pod vodstvom skrbno izbranih in izkušenih voditeljev. V teh skupnostih je uživanje teh snovi strogo ritualizirano, pogosto vezano na dolgotrajno pripravo, post, osamitev, vodenje izkušenega šamana ali duhovnega voditelja ter jasno kolektivno razumevanje moči in nevarnosti substanc. Ne gre za sproščanje, temveč za resno duhovno delo, kjer je vsak korak del stoletja starega znanja in izročila.
Problematično je, ker je lahko danes šaman že vsak – dovolj je nekaj prebranih knjig, tečaj v tujini in nekaj sledilcev na družbenih omrežjih. Obredi se izvajajo v kleteh, po slovenskih gozdovih, na vikendih. Številne novodobne prakse nimajo več nobene zveze s tradicionalnim šamanizmom, še manj pa z odgovorno terapevtsko obravnavo.
Vendar trg kljub temu vztrajno cveti. Razlog je sila žalosten – veliko je ljudi, ki se počutijo izgubljene, izčrpane, zlomljene. Uradna medicina in klasična psihoterapija jim več ne moreta pomagati, zato v takšnih praksah vidijo zadnjo možnost. Iščejo uteho, razumevanje in rešitev, a pogosto prav v tej največji ranljivosti postanejo plen samooklicanih zdravilcev. Ti pa pogosto pustijo še več vprašanj, bolečin ali celo trajnih posledic.
Temu pritrjuje tudi šamanka Matičič Galia: "Zavedam se, da to področje potrebuje več nadzora in skupne strokovne regulative. Zato tudi sama podprem pobude za oblikovanje kodeksov, usposabljanj in nadzora nad uporabo razširjenih stanj zavesti."
Zato, če se odločite za takšno izkušnjo, naj bo ključno vprašanje kje, kako in pod čigavim vodstvom. Osebna rast ni prepovedana, a prav ta naj prinese še več odgovornosti do telesa, zdravja in življenja.
SAJ NI ZLORABLJEN TISTI KI JE NAIVEN VEDARLE HOTEL SODELOVATI V TEM KAR VSAKO TELE VE DA NI RES
Tipičen dokaz, da bod psihiatri, tako kot pogrebniki, vedno imeli zagotovljeno delo!
Duhovno zlorabljena? A je šaman prdnil, v istem prostoru in rekel: jaz odhajam, moj duh ostaja?