Slovenija
18250 ogledov

Zakaj je dizel pri nas toliko dražji kot na Hrvaškem

Bencinska črpalka Saša Despot
Pri natočenih 50 litrih dizelskega goriva moramo v Sloveniji plačati skoraj deset evrov več kot na Hrvaškem, razlika je 9,30 evra.

Na Hrvaškem tako kot pri nas država regulira ceno goriv. Liter bencina na Hrvaškem zdaj stane 1,32 evra, pri nas pa 1,382 evra, torej 6,2 centa več. Pri dizlu pa je razlika ogromna. Na Hrvaškem liter stane 1,24 evra, pri nas pa 1,426, kar je 18,6 centa več.

Glavni razlog za nižjo ceno na Hrvaškem so nižje dajatve, ki so na Hrvaškem nižje za približno 0,195 evra na liter, so nam pojasnili na Petrolu, ki posluje tako v Sloveniji kot na Hrvaškem.

Marža, ki so ji lahko zaračuna trgovec, je primerljiva, saj znaša 9,83 centa na liter v Sloveniji in 9,58 centa na liter na Hrvaškem. Razlika je torej 0,25 centa pri litru.

Velika razlika je pri trošarinah. Na Hrvaškem je trošarina za bencin višja kot za dizel, v Sloveniji ravno obratno.

Pri bencinu sta trošarini v Sloveniji in na Hrvaškem skoraj enaki, pri dizlu pa je razlika devet centov pri litru, toliko višja je v Sloveniji. Za primerjavo, pri bencinu je razlika 0,56 centa.

Poleg tega na Hrvaškem k ceni bencina z maržo prištejejo le trošarino in od skupnega zneska obračunajo DDV, medtem ko je pri nas treba plačati še celo vrsto dodatkov.

Prispevka za obnovljive vire se trenutno ne plačuje, se pa plačuje CO2 taksa (približno štiri cente pri litru), prispevek za energetsko učinkovitost (približno 0,8 centa pri litru), prispevek za obnovljive vire energije pa se trenutno ne plačuje, na vse skupaj, tudi na trošarino, pa se plača še DDV.

V Sloveniji so dajatve 53,7 odstotka končne maloprodajne cene, na Hrvaškem pa le 46,1 odstotka končne maloprodajne cene, so nam povedali na Petrolu.

"Menimo, da tako v Sloveniji kot na Hrvaškem ni potrebe po regulaciji, saj so cene naftnih derivatov na borzah pod nivoji, kot so bili pred dogodki v Ukrajini," pravijo na Petrolu. Ob zadnji spremembi cen goriv so na ministrstvu ocenili, da zaradi regulacije cen pri točenju 50 litrov goriva potrošniki prihranimi približno 2,5 evra. 

"Pri oblikovanju trošarinske politike budno spremljamo razmere na trgu naftnih derivatov, zaveze na področju doseganja okoljskih ciljev, gospodarsko situacijo in ekonomske cilje države. Višino trošarin prilagajamo tako, da ohranjamo dostopnost maloprodajnih cen v primerjavi s sosednjimi državami, kar ustvarja konkurenčno okolje. Premislek in splet različnih ciljev, ki jih v danem trenutku zasledujemo, so torej rezultat višine trošarine," so nam pojasnili na ministrstvu za finance.

Na vprašanje, ali zaradi razlike v ceni tovornjakarji točijo na Hrvaškem in ne v Sloveniji, ki zato ne dobi niti trošarine niti davka na dodano vrednost, pa so izpostavili, da Slovenija že od leta 2009 omogoča nakup goriva za komercialni prevoz oziroma tovornjake (tudi za tranzit) po nižji ceni. "Omogočeno je vračilo trošarine v višini razlike med najnižjo ravnjo obdavčitve dizla v Uniji (330 evrov/1000 litrov) in veljavno trošarino za dizel v Sloveniji. S tem ukrepom Slovenija tako omogoča povpraševanje tranzitnega prometa po dizelskem gorivu in izkorišča prednost majhnega in prometno prehodnega ozemlja. Glede na to, da gre za ukrep, ki zasleduje konkurenčnost cen pogonskih goriv za komercialni prevoz v primerjavi z drugimi državami in s tem stabilno povpraševanje po pogonskih gorivih v Sloveniji ter konkurenčnost panoge cestnega prevozništva, ocenjujemo, da iz tega naslova ni izpada prihodkov," pravijo na ministrstvu.

Glede nato, da je trošarina na dizel trenutno 443,22 evra za tisoč litrov, tovornjakarji za vsak liter dizelskega goriva dobijo vrnjenih 11,3 centa trošarine, kar pomeni, da je za njih dizel cenejši kot je za fizične osebe bencin.

Tudi na Petrolu pravijo, da v zadnjem obdobju ne beležijo sprememb v prodaji dizelskega goriva v Sloveniji in na Hrvaškem.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 11
  • bobubob 15:16 28.maj 2023.

    Imamo socialno in pravno državo, s prihodom novih tičev pa tudi še bolj pravično ! Tak luksuz vendar ni poceni, je pa nujen, če želimo ohraniti to edinstveno evropsko gojišče socializma. Slovenci na volitvah stalno dokazujemo, da to želimo in tudi zmoremo.

  • Plavi-mil 12:05 28.maj 2023.

    Zakaj, zato, ker mora ta ptičja nesposobna vlada poplačati nevladnike, kateri so je prikolesarili na oblast.

  • Misel Topolovsek 11:41 28.maj 2023.

    In v S.Makedoniji je 1.13 evra (69.5 MKD) za liter dizela, a bencin je 1.31 (80.5 MKD)za liter....