Za nastanek tovarne avtomobilov Zastava se smatra 26. avgust leta 1953. Proizvodnja vozil poleg osnovne dejavnosti - izdelave orožja - se je v Zastavi začelo že pred vojno, po njej pa so za jugoslovansko vojsko po licenci sestavljali ameriške tovornjake in tudi slavne jeepe. Serijska proizvodnja se je pričela leta 1954 z licenčno izdelavo Fiatove campagniole, nato še modela 1900. Že leta 1955 so v tovarni izdelali 1.044 vozil, tri leta kasneje pa že 3.956 vozil. Zaradi vse večjih potreb so v proizvodnjo nove linije, tako, da so konec šestdesetih let prejšnjega stoletja v Kragujevcu na leto izdelali že 13.000 vozil.
Najbolj znani model, ki so ga proizvajali v Kragujevcu je bil fičo, ki so ga izdelovali po licenci fiata D s 600 kubičnim motorjem. Fičo je bil leta 2000 v anketi razglašen za avtomobil tisočletja v SR Jugoslaviji. Skupaj so proizvedli 923.487 fičkov. Posebno poglavje je spisal jugo, prvi pravi Zastavin avtomobil. Od skoraj 800.000 primerkov so jih več deset tisoč prodali v ZDA, kjer so mu nadeli titulo najslabšega avtomobila. Zastava je proizvajala tudi modele zastava 1300, zastava 101 (stoenka), zastava 128 in florida.
Prvi mož Fiat Sergio Marchionne je ob odprtju tovarne dejal, da je Fiat v izgradnjo vložil okoli milijarde evrov, na leto pa nameravajo v Kragujevcu izdelati okoli 200.000 vozil. Ob gradnji je imelo zaposlitev 2.700 ljudi, danes pa tovarna zaposluje 2.500 delavcev.
Pogovarjali smo se s predstavnikom Fiata Diegom Vellinjem.
Kako to, da Fiat model 500L izdeluje v Srbiji?
Veže nas dolga zgodovina. Zastava je že dolgo nazaj po licenci izdelovala Fiatove modele.
Vse je drugače. To je ena od najsodobnejših Fiatovih tovarn s 350 roboti. Vozila ustrezajo najstrožjim standardom.
Kako ste se lotili izobraževanja in treninga delavcev?
Treninge smo začeli veliko pred začetkom proizvodnje. Znanje so pridobivali v naših tovarnah v Italiji, na Poljskem in tudi na Japonskem. Letos smo za izobraževanje zaposlenih namenili več kot pol milijona ur.
Kako poteka logistika?
Ko bo linija polno obremenjena, bo v tovarno in iz nje zapeljalo 400 vlačilcev na dan. Avtocesta je pred dokončanjem, transport poteka po tirih in morju.
Bodo sledili novi modeli?
Na isti liniji bomo izdelovali vsaj še dva modela. Poskusno smo že izdelali karoserijo sedemsedežnega modela.
Bravo Srbi! Medtem ko se naši politiki slinijo v vsako še dobro stoječo firmo in molzejo denar nas bo še jug prehitel.
Renault imamo ze 100 let v NM ,drugega ki bi bil voljan investirat v naso... pa ni na oblicju zemlje...le zakaj ne ???