V četrtek je potekal novinarski dogodek Združenja bank Slovenije, ki se je osredotočal na eno bolj perečih problematik v Sloveniji – spletne goljufije. Kljub neprestanim in inovativnim ozaveščanjem ljudi o spletnih prevarah oziroma goljufijah so slednje še naprej v porastu, letos so tako na policiji prejeli že okoli 2000 prijav, kar je 20-odstotni porast od prejšnjega leta.
Uvodoma je direktorica Združenja bank Slovenije, mag. Stanislava Zadravec Caprirolo, poudarila, da razvoj tehnologije prinaša zelo veliko udobja, saj smo vsi navajeni, da so plačilne možnosti na voljo 24 ur, ne glede na to, kje jih želimo opraviti. "Ta razvoj prinaša tudi pasti, ki jih nismo še navajeni spoznavati tako dobro, kot smo bili navajeni skrbeti za fizično varnost, kot je to denarnica v žepu," je poudarila ter dodala, da je zaradi rasti prevar nujna velika pozornost ozaveščanju ter drugim aktivnostim.
Že skoraj toliko prijav kot v celotnem lanskem letu
Za primer: Letos je policija obravnavala male tatvine s povzročeno škodo okoli 22 milijonov evrov, velike tatvine s škodo 30 milijonov ter rope s škodo 320.000 evrov. Poudaril je, da goljufije rastejo vse od leta 2020.
Najpogostejše oblike goljufij so sicer investicijske goljufije (goljuf kliče oškodovanca), zlorabe podatkov plačilnih kartic ter phishing.
Zakaj ljudje tako hitro nasedejo?
Redna profesorica na Oddelku za psihologijo na Filozofski fakulteti, dr. Melita Puklek Levpušček, pa trdi, da prevare niso nujno znak naše naivnosti, ampak kažejo, kako goljufi dobro izkoriščajo znanje o tem, kako deluje naše čustvovanje. Meni, da ljudje hitro nasedemo, saj imamo zaupanje v svet. To zaupanje pa goljufi dodatno utrdijo z avtoriteto legitimnosti, kot so na primer lažne spletne strani. Prav tako nasedemo zaradi rutine in avtomatizma, saj redko dvakrat premislimo, kadar počnemo nekaj, česar smo že navajeni. Na uspešnost goljufij pa vplivajo tudi čustveni sprožilci, povedi, s katerimi goljufi poudarijo urgentnost nakupa.
Spletne prevare dnevni pojav na bankah
Član delovne skupine za preprečevanje prevar pri plačilih pri Združenju bank z OTP banke, Aleš Ritonja, je pojasnil, da se banke na dnevni ravni srečujejo z različnimi tipi prevar, kot najbolj pogoste zadnjih pet let je izpostavil investicijske prevare, phishing, lažne spletne trgovine ter vrivanje v poslovno komunikacijo.
Omenil je tudi lažne spletne trgovine ter prodajalce oziroma kupce. Pri takšnih primerih gre večinoma za nizke cene in lažne trgovine oziroma produkte. Lažni kupci kupujejo izdelke predvsem na portalih, kot sta Bolha ter Marketplace, zaradi česar je nujna dodatna previdnost.
Čeprav je precej majhno število teh primerov, je Ritonja izpostavil tudi prevaro vrivanja v poslovno komunikacijo (BEC). S to prevaro goljufi največkrat ciljajo na poslovne osebe, povzročijo pa jim lahko ogromno škodo. "Goljufi vdrejo v poslovno komunikacijo vas kot stranke ali poslovnega partnerja. Komunikacijo spremljajo dlje časa, nato pa spremenijo račun, na katerega je treba nakazati denar [za izdelek ali naročilo] in gredo sredstva tja. Da gre za prevaro, se izkaže šele čez nekaj časa," je še razložil.
Pogoste žrtve prevar tudi najstniki
Da so spletne prevare vse bolj pogoste, pričajo tudi podatki Zveze potrošnikov Slovenije. Vodja finančnih storitev na ZPS, Tanja Piškur, je namreč pojasnila, da je bila skoraj ena tretjina najstnikov v zadnjih petih letih že žrtev finančne spletne prevare, prav tako več kot desetina odraslih. Kar 90 odstotkov potrošnikov pa je izrazilo zaskrbljenost, da v primeru prevar ne bodo dobili povrnitve stroškov. ZPS se zavzema za večje delo na preventivnih deležnikih, prav tako opozarjajo, da je nujna sistemska rešitev, ter regulativa, ki bi morala hitreje slediti vrstam zlorabe.