Z nacionalno kampanjo "Nasvet za lep svet!" želi Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo prebivalce spodbuditi k pametnejši, odgovorni in bolj trajnostni potrošnji. Kampanja poudarja, da trajnost ni odrekanje, temveč nova oblika udobja – tista, ki koristi človeku, skupnosti in okolju.
Ob otvoritvi kampanje je bila na Čopovi ulici v Ljubljani postavljena instalacija "Obešalnik zgodb". Simbolična postavitev oblačil, ki nosijo zgodbe svojih lastnikov, opozarja na problem prekomerne potrošnje ter spodbuja k ponovni uporabi, popravilom in bolj premišljenim nakupom.
Začne se pri vsakodnevnih odločitvah
"S kampanjo 'Nasvet za lep svet' želimo pokazati, da trajnost ni odrekanje, temveč nova oblika odgovornosti – do sebe, do okolja in do družbe. Gre za miselnost, ki jo lahko živimo vsak dan, z majhnimi, a premišljenimi koraki," je povedal minister za okolje, podnebje in energijo Bojan Kumer. "Tudi sam bom od danes naprej še bolj pozoren – preden kupim, bom preveril, ali lahko popravim."
"Ljubljana že dolgo spodbuja okolju prijazne navade in številne trajnostne ukrepe. Z veseljem podpiramo tudi ta dogodek, ki združuje trajnost, kulturo in vsakdanje življenje. Instalacija 'Obešalnik zgodb' na Čopovi ulici je odlična priložnost, da skozi kreativnost in simboliko spodbudimo ljudi k razmisleku o svojih potrošniških navadah," je dejal podžupan Ljubljane Boštjan Koritnik.
Instalacija "Obešalnik zgodb" je sestavljena iz stojal z oblačili, ki nosijo zgodbe namišljenih lastnikov in konkretne nasvete v duhu kampanje. Vsaka etiketa na oblačilih spomni obiskovalce, da ima vsak kos svojo zgodbo – in da je ponovno nošenje ali podarjanje boljša odločitev kot nov nakup. Instalacija vključuje tudi povečane napise s ključnimi sporočili kampanje in statistiko o potrošnji. Vsa oblačila so praktično nova, zbrana od donatorjev, in bodo po končanem dogodku podarjena izbrani humanitarni organizaciji.
Manj je več
Kampanja ponuja konkretne nasvete za odgovorno ravnanje s stvarmi. S sporočilom, da "imeti manj pomeni imeti več" – več prostora, več kakovosti in več miru v življenju – nagovarja posameznike k premiku iz kulture količine v kulturo kakovosti. Spodbuja podaljševanje življenjske dobe izdelkov, zmanjševanje odpadkov ter podporo popravilom in ponovni uporabi.
Glavni cilj kampanje je spremeniti vedenje potrošnikov. Poudarja osebne koristi trajnostnih odločitev – finančne, časovne in čustvene. Osnovana je tudi na podlagi rezultatov predhodne analize slovenskega potrošniškega okolja, s katero so preverjali prekomerno potrošnjo prebivalcev Slovenije v izbranih kategorijah in ključne vplive na prekomerno potrošnjo.
Nakupi so pogosto impulzivni
Po uradnih podatkih za pretekla leta posameznik v Sloveniji v povprečju zavrže kar 12,3 kilograma oblačil na leto. Raziskava potrošnih navad je pokazala, da Slovenci načeloma verjamemo v svoj vpliv na okolje – a se pri nakupih še vedno pogosto odločamo impulzivno.
Raziskava, ki so jo opravili na reprezentativnem vzorcu 800 oseb, je pokazala, da kar 88,6 odstotka prebivalcev Slovenije meni, da ima posameznik vpliv na odpadke in okolje. Zgolj 7 odstotkov ljudi je skeptičnih glede vpliva potrošnje na okolje in vloge posameznika pri tem, kar za kampanjo predstavlja močno izhodišče.
Kljub temu velika večina kupuje nove izdelke, pri čemer se jih 43 odstotkov zaveda prekomerne potrošnje in svojega ravnanja. Ključni motiv za nakup novega izdelka je pri skoraj vseh kategorijah zamenjava dotrajanih izdelkov. Ob tem pa anketirani dodajajo, da je za od 40 do 60 odstotkov nakupov spodbudba cenovna ugodnost, dostopnost in sledenje različnim trendom.
Moški so v povprečju bolj trajnostni potrošniki kot ženske. Nakupujejo namreč manj pogosto, imajo manj izdelkov in zanje porabijo več denarja. Vendar pa zavržejo velik delež izdelkov, ki so še uporabni.