Hibridna vozila so med nami že več kot četrt stoletja, odkar je na ceste zapeljal Toyotin prius, ki velja za prvi serijski avtomobil na hibridni pogon na svetu. Od takrat dalje je več kot 15 milijonov voznikov po vsem svetu spoznalo prednosti hibridnega pogona.
Zaradi dobre kombinacije med dinamiko vožnje in porabo goriva, predvsem pa ugodnih emisij, ki jih narekuje vedno strožja zakonodaja, so hibridi v zadnjih letih dobili še dodaten pospešek oziroma veter v jadra. V dveh člankih bomo pojasnili vse, kar morate vedeti o hibridih. V prvem smo se osredotočili na to, kaj hibridi so, v drugem pa se bomo osredotočili na samo vožnjo, saj je dojemanje kupcev še vedno napačno, da so to zgolj vozila z manj zmogljivimi motorji, za umirjene voznike, a je to mišljenje napačno, saj se Toyotini hibridi tudi po oblikovalski in dinamični plati, pa tudi porabi goriva, lahko kosajo tudi z dinamičnimi dizli.
Odgovorimo najprej na vprašanje, kaj je hibrid?
Hibrid ima dva motorja, električni in bencinski in s tem dva energenta. Vsi med seboj sodelujejo, a vsak obvlada natančno določene naloge. Bencinski motor z energetsko bogatega goriva zagotavlja moč za vozniško svobodo na velike razdalje.
Nasploh ima bencinski motor v hibridu manj "stresno življenje", saj skoraj vedno obratuje v pogojih, ko je najbolj učinkovit, in ko se "najbolje počuti". V razmerah, ko mu delo ne gre najbolje od rok, to je v počasni vožnji s pogostim speljevanjem, delo skoraj v celoti prevzame elektromotor. Ta pa bencincu vedno priskoči na pomoč tudi v najtežjih trenutkih: ob polni obremenitvi (močno pospeševanje) in ob hladnem zagonu (prvi kilometer vožnje bencincu pomaga elektromotor in tako zmanjša njegovo obrabo). Obrate bencinskega motorja ves čas krmili računalnik, voznik pa nanje nima neposrednega vpliva, zato voznik bencinskega motorja pravzaprav ne more preobremeniti ali šokirati, kot je to možno npr. pri avtomobilih z ročnim menjalnikom.
Hibridu lahko priklopimo tudi prikolico
Eno od pogostih vprašanj tistih, ki še niso vozili hibrida je, ali so dovolj zmogljivi? Pojav, v katerem voznikova desna noga hibridu odda jasno zahtevo po združevanju moči bencinskega in električnega motorja dveh energentov na kolesih, imenujemo sistemska moč. V njej se da uživati. Prostoren in vozniško dinamičen hibridni cestni terenec RAV4 v vsega osmih sekundah doseže stotico na merilniku hitrosti. Pri avtomobilu je zelo pomembno tudi, kako se moč, ki pride na kolesa, prenese na podlago. Pa moč značaja. Hibridi so doktoratu iz učinkovitosti dodali diplomo vozniške dinamike. Znajo se prilagodit značaju zahtevnega voznika. To je tista prava moč. Moč dveh svetov da veliko svobode. No in, če razmišljamo o uporabni moči: tudi 1,65 tone težko prikolico je Toyota RAV4 Hybrid z električnim štirikolesnim pogonom zmožen vleči in potegniti daleč onstran asfalta.
Kakšne hibride poznamo?
Poznamo več vrst hibridov. Poznamo mehke hibridne, pri katerih elektrika nikoli ne poganja kolesa, temveč energijo zagotavlja le sekundarnim porabnikom - klimi, žarometom, komunikacijski napravi. Pri mehkih hibridih je prihranek goriva precej skromen, le okoli 0,4 litra na 100 prevoženih kilometrov. Potem so tu priključni hibridi, ki imajo večjo električno energijsko shrambo, ki jo voznik dopolni s priklopom na električno omrežje. Gre za hibride z večjim električnim dosegom, ki pa so zares učinkoviti takrat, ko jih voznik dosledno oskrbuje z elektriko. Priključni hibridi so zaradi zmogljivejše baterije in dodatnega polnilnika tudi občutno dražji. Hibridi znamke Toyota pa spadajo med tako imenovane polne električno samooskrbne hibride, ki s svojim unikatnim menjalnikom in naprednim krmilnikom združujejo lastnosti vzporednih in zaporednih hibridnih pogonov. To pomeni, da elektrika lahko poganja kolesa ob sočasnem delovanju električnega ali bencinskega motorja, ali pa ob izklopljenem oziroma odklopljenem bencinskem motorju. Zato so hibridi Toyota hkrati učinkoviti, varčni in ne zahtevajo dodatnega polnjena.
Enostavna uporaba kljub vožnji na elektriko
Bistvo Toyotinega hibridnega pogona je električna samooskrba in s tem enostavnost uporabe. Lastniku ni treba s seboj voziti električnih kablov, s katerimi bi se priklopil na električno polnilnico ali domačo hišno vtičnico, ampak avtomobil uporablja precej podobno kot vozilo z bencinskim ali dizelskim motorjem. To pomeni, da je avto sposoben z energentom, ki tudi poganja kolesa ravnati po načelu vožnje na obnovljivi vir energije. Toliko električne energije, kot jo hibridni pogon potrebuje, jo tudi sam pridela s pomočjo tretjega elektromotorja, ki deluje kot generator električne energije. Ta kinetično energijo pojemka, ki se sprošča ob zaviranju, pretvarja v električno energijo, ki se shranjuje v bateriji.
Brez kompromisov pri prostornosti kabine in prtljažnika
Ker hibridna baterija sodi med težje sestavne dele električnega sklopa hibridnega pogona, so Toyotini inženirji strukturo karoserije prilagodili, tako da je energijska shramba optimalno zaščitena in postavljena nizko pod zadnje sedeže oziroma ob zadnjo os. Tako ne posega v uporabni prostor potniške kabine in ne zmanjšuje prostornine prtljažnika, hkrati pa znižuje težišče avtomobila, kar pomembno vpliva na dobre vozne lastnosti.
Baterija zlepa ne bo odpovedala
Pri baterijskih vozilih še vedno vlada strah pred vgrajeno baterijo in morebitno okvaro ter stroški. Toyota ima s hibridi četrt stoletja izkušenj, zato lahko tudi uporabniki sami iz prve roke potrdijo, koliko časa je rok trajanja baterije. Izkušnje kažejo, da je strah odveč. Hibridne baterije pri veliki večini primerov sploh ni treba menjati, saj zdržijo do konca življenjske dobe vozila. Taksisti z eno baterijo prevozijo vsaj 300.000 kilometrov. Poznamo dokumentiran primer taksista z Dunaja, ki je z eno baterijo prevozil kar milijon kilometrov. Tudi na slovenskih cestah se vozijo priusi, pri katerih baterija prve vgradnje še vedno opravlja svojo nalogo tudi po več kot pol milijona prevoženih kilometrih.
Baterije v avtomobilih Toyota so termalno nadzirane, da vedno delujejo v optimalni delovni temperaturi. Tudi v postavki polnjenja in praznjenja so pod nadzorom tehnološko izjemno naprednega krmilnika, ki skrbno nadzira odganjanje oziroma fizikalno-kemične procese v celicah. Napredni krmilnik oziroma pretvornik (AC/DC) kar 10.000-krat na sekundo preverja, kdaj pognati elektromotor oziroma zajemati energijo z generatorjem ob zaviranju. Tako nikoli ne pride do preobremenitve baterije. Ravno tako baterija ni podvržena izredno močnim polnilnim tokom hitrih polnilnic, ki pri polnjenju električnih avtomobilov predstavljajo velik stres in obremenitev energijske shrambe pri polnjenju, saj se posledično tako zmanjšujeta zmogljivost in trajanje akumulatorskega sklopa Lastniki hibridnih Toyot ali Lexusov, lahko garancijo na hibridno baterijo svojega vozila podaljšujejo vse do desetega leta starosti vozila, brez omejitve prevoženih kilometrov. Poleg tega so se hibridne baterije do danes že precej pocenile.
Manj dela za serviserje
Kaj pa servisi, glede na to, da je v hibrida vgrajen tako elektromotor kot bencinski motor? Pri hibridih so servisi še nekoliko cenejši kot pri bencincih, saj električni del ne potrebuje nikakršnega vzdrževanja, menjalnik je preprostejši, novejši hibridi nimajo nikakršnih jermenov, saj so kompresor klimatske naprave ter oljna in vodna črpalka električni, avto tudi nima klasičnega zaganjača niti alternatorja, temveč za zagon bencinskega motorja služi eden od obeh elektromotorjev. Zaradi regenerativnega zaviranja se mnogo manj obrabljajo tudi zavore. Toyotin hibrid tudi nima nobene sklopke, saj prestavna razmerja in obrate treh sklopov, ki so preko zobnikov planetnega pogona v stalni povezavi, nadzira računalnik preko obremenitve elektromotorja. Sklopov, ki se pri klasičnih vozilih najbolj kvarijo in obrabljajo, hibrid nima ali pa so obremenjeni precej manj. Pri hibridu s prevoženimi 200 tisoč kilometri jih je bencinski motor "naredil" kvečjemu 150 tisoč.
Odgovorimo še na zadnje vprašanje? Ali je hibrid zaradi vsega naštetega drag?
V natančnem prerezu lastniškega stroškovnika številke hitro razkrijejo, da je nekoliko višja začetna investicija oziroma razlika v ceni med primerljivo zmogljivim avtomobilom z bencinskim ali dizelskim motorjem in hibridom hitro povrnjena zaradi učinkovitosti hibridnega pogona. Ta lastniku ne znižuje zgolj stroškov zaradi manjše porabe goriva, temveč tudi zaradi omenjene manjše obrabe. Hibrid je zaradi zelo ugodnih kreditnih pogojev pri Eko skladu enostavneje dosegljiv, zelo ugodne pa so tudi nove storitve financiranja, ki so na voljo v salonih Toyota. Hibrid torej ni drag, saj voznik v vsakem prevoženem kilometru z njim dejansko varčuje.