Zima je vremensko najbolj zaostren in neizprosen del leta. Na svojevrsten način opravi z avtomobilsko tehniko posebej zahteven preizkus. Da ob prvem snegu, temperaturah pod lediščem in kratkim dnevom, ko veliko vozimo po temi, ne bo težav, lahko največ storite sami. Poleg rednega vzdrževanja je nujen tudi pregled brezhibnosti delovanja avtomobila in tudi svojega znanja o vožnji v zimskih razmerah.
AVP je pripravil knjižico z napotki o varni vožnji na zasneženih in poledenelih cestah. Ker se zimskim razmeram ne moremo izogniti, se je treba nanje pripraviti že jeseni, poleg tega je treba pripraviti tudi svoje vozilo in ga temeljito pregledati. V članku so skozi besedilo in grafiko zajeti nasveti za varno vožnjo v zimskih razmerah.
Naredi sam
Na AVP svetujejo, da lahko za varno zimsko vožnjo veliko postorite sami. Svetila morajo delovati brezhibno. Ob tem je treba še posebej natančno očistiti steklene površine in zunanja vzvratna ogledala, po potrebi zamenjajte metlice brisalcev in preverite obrabljenost pnevmatik. Ob pripravi avtomobila na zimo je treba paziti, da je posoda s čistilom za stekla nenehno polna, da je v njen ter v vodih injektorjih, skozi katere brizga na sprednje steklo pravšnja mešanica tekočine in vode, ki ne zmrzne, ko se temperatura spusti pod nič stopinj Celzija. Nujno je treba preveriti tudi nivo motornega olja. Morda bo treba za zimo izbrati tudi druga platišča.
Resne napake bodo odkrili serviserji
Kljub svojim zmožnostim ohranitve avtomobila v najboljši formi in pripravljenosti na spolzke ceste pa ga pred zimo v pregled dajte tudi strokovnjakom. Ti bodo namreč pregledali hladilne tekočine, akumulator in ogrevalni sistem, ne branite pa se niti preventivnega pregleda podvozja in zavornega sistema, saj mehaniki prav na teh sistemih pozimi najpogosteje odkrijejo napake. Na servisu naj pnevmatike zamenjajo in uravnajo profesionalci.
Vsaka pnevmatika ni varna
Vozila morajo imeti po zakonu zimske pnevmatike med 15.11 in 15.3 in vedno v zimskih razmerah. V zimsko opremo spadajo zimske pnevmatike na vseh kolesih ali poletne pnevmatike in v priboru ustrezno velike snežne verige za pogonska kolesa.
Pri nakupu snežnih verig bodite pozorni, da ustrezajo dimenziji nameščenih pnevmatik. Pri nekaterih avtomobilih pa je njihova uporaba omejena le na določene dimenzije pnevmatik. Žlebovi dezena pnevmatik (zimskih ali poletnih – te morajo imeti enako minimalno globino dezena kot zimske), ki štejejo v zimsko opremo, morajo biti globoki najmanj 3 mm. Globino lahko preverimo z ustreznim merilnikom oz. kovancem za 1 EUR (njegov zlati rob je namreč širok 3 mm) ali z oznakami, ki so na pnevmatiki. Globino žlebov je smiselno preverjati pogosteje, še posebej, če je zima blaga, saj je pri višjih temperaturah tudi obraba večja. AVP priporoča, da so na vseh kolesih pnevmatike istega proizvajalca. Oziroma na vsaki osi naj bodo pnevmatike istega proizvajalca, istega tipa, modela, nosilnosti, hitrostnega razreda in enake globine dezena. Priporočljivo je, da pnevmatike menjate v paru. Prav tako morajo biti na vseh kolesih pnevmatike iste vrste (poletne, zimske) in enakih dimenzij.
Na AVP pa opozarjajo, da so pospeševanje, zavijanje in zaviranje z vozilom v veliki meri odvisni prav od oprijema pnevmatik z voziščem, zato priporočajo, da zagotovite, da so vaše pnevmatike v dobrem stanju ter pravilno napolnjene po proizvajalčevih priporočilih.
Zakaj izbrati zimske pnevmatike, tudi če ni snega?
Prednosti zimske pnevmatike se bodo pred letnimi in celoletnimi pokazale ob prvem snegu, pa tudi v mrazu. Zimska pnevmatika je narejena iz mehkejše, prožnejše gumene zmesi. Žlebovi v tekalni plasti ima globlje in ostrejše nazobčano površino, kar omogoča boljši oprijem na snegu, zimska pnevmatika ima tudi veliko lamel, ki zaradi svoje oblike učinkovito odvajajo vodo in iztiskajo sneg iz žlebov, česar poletne pnevmatike ne zmorejo. Zimske pnevmatike so učinkovite že, ko se temperature spustijo pod 7 °C.
Bodite vidni in poskrbite za vidnost
Na AVP opozarjajo tudi, da Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da se z globo 200 evrov kaznuje za prekršek voznik, ki ne očisti motornega ali priklopnega vozila.
Vožnja z avtomobilom, ki je odet v led ali sneg, ni dovoljena, je pa tudi nevarna, zato pred vožnjo vedno očistite avtomobil. Z avtomobila pa morate odstraniti tudi sneg, četudi ne ovira vašega razgleda. Med vožnjo lahko namreč tega odnese z avtomobila, kar je nevarno za druge udeležence v prometu. Mnogi vozniki tudi pozabljajo, da so sodobni avtomobili opremljeni z vrsto različnih tipal in kamer, ki lahko zato, ker so pokrita s snegom, ledom ali umazanijo, sistemu posredujejo napačne podatke. Parkirna tipala lahko zato brez posebnega vzroka voznika opozarjajo na ovire, slika vzvratne kamere pa je popolnoma zamegljena. Če se voznik v tem primeru zanaša na zasnežene pomočnike, lahko v skrajnem primeru celo razbije avtomobil. Zato je pred vožnjo dobro očistiti tipala, saj lahko sicer odpovedo tudi varnostni sistemi, na katere se vozniki vse bolj zanašamo.
Megla je pozimi zelo pogosta in izredno poslabša vidljivost. Ko je vidljivost manjša od 50 metrov, je največja dovoljena hitrost 50 km/h. Ob zmanjšani vidljivosti se praviloma uporabljajo zasenčeni žarometi ali meglenke (ali kombinacijo teh žarometov). Uporaba meglenk je dovoljena le, kadar je vidljivost manjša od 50 metrov. Uporaba zadnjih meglenk ni dovoljena na vozilu, za katerim vozi na majhni razdalji drugo vozilo (npr. v koloni vozil). Pomembno: Voznik ne sme pozabiti na izklop prednjih in zadnjih meglenk, ko megle ni več. Prav tako mora izklopiti zadnje meglenke takrat, ko ga dohiti drugo vozilo.
Velika težava je rosenje stekel
Na AVP opozarjajo še na eno past, ki jo vožnji nastavljajo hladni dnevi. To je rosenje stekel. Vlaga se iz razmeroma toplega zraka v vozilu ohlaja na hladnih steklih. Z ohlajanjem se vodna para kondenzira in nastajajo drobne kaplje (meglica) na steklih vozila. Pojavlja se tudi rosenje stekel, kar pomeni veliko nevarnost za vožnjo.
Naprave, ki so nam v pomoč pri preprečevanju rosenja ali pri sušenju stekel v vozilu, moramo znati tudi hitro in učinkovito uporabljati. Rosenje se lahko pojavi zelo hitro (če npr. v hladnih dneh zapeljemo v predor s toplejšim zrakom, se lahko zunanja vzvratna ogledala zarosijo v trenutku) in takrat res ni časa za iskanje stikal in ugibanje glede potrebnih nastavitev posamezne naprave.
Nizko jutranje in večerno sonce, zlasti pozimi v kombinaciji s svetlečim snegom, je zelo neprijetno in lahko tudi nevarno. Da zaradi bleščanja ne bi spregledali ovire ali katere druge kritične situacije, poskrbite za očiščeno vetrobransko steklo, uporabite sončne zaslonke in sončna očala. Pri slabi vidljivosti vedno upoštevajte varnostne omejitve.
Kdaj z dnevnih na zasenčene žaromete?
Očiščena stekla omogočajo primerno vidljivost, zato je treba preveriti izrabljenost metlic brisalcev vetrobranskega stekla in jih po potrebi zamenjati. Za preprečevanje poškodb brisalcev je pred vsako vožnjo treba z njih očistiti ves sneg in led. Treba je tudi preveriti, ali imamo v rezervoarju za vodo zimsko čistilo za steklo, ki preprečuje zmrzovanje stekla ob njegovi uporabi.
Da boste vidni, so nujni očiščeni in tehnično brezhibni žarometi. Prižgani zasenčeni žarometi vam pozimi omogočajo večjo vidljivost, pomagajo pa tudi ostalim udeležencem prometa, da vas opazijo prej. Umazanija na žarometih lahko poslabša njihovo učinkovitost tudi do 90 %. Na AVP svetujejo, da v času slabše vidljivosti preklopite z dnevnih žarometov na zasenčene.
Vožnja po zasneženi cesti
Prvo pravilo pri vožnji po zasneženi cesti je, da prilagodite hitrost in povečate varnostno razdaljo. Zavorna pot se lahko podaljša za desetkrat! Če ste prehitri, tudi najboljše zimske gume ne morejo narediti čudeža. Zato v zimskem času načrtujte pot in se na cesto odpravite pravočasno. Pred potjo v tujino se pozanimajte, kakšni so predpisi glede zimske opreme. Poleg tega preverite stanje na cestah.
Preden odrinete na pot očistite vozilo. Vožnja po zasneženi in ledeni površini zahteva nekoliko drugačne spretnosti, kot smo jih vajeni. Tudi zato se morate za volanom počutiti udobno. Ne vozite oblečeni v debela oblačila, zato pred vožnjo ogrejte vozilo.
Preden speljete z zasneženega parkirnega mesta, očistite pot pred kolesi. To lahko storite z vožnjo naprej in nazaj po parkirnem prostoru, če je sneg globlji, je treba uporabiti tudi lopato. Sprednja kolesa naj bodo usmerjena naravnost, saj bo to zmanjšalo možnost kotaljenja koles v prazno, z rahlim pritiskom na stopalko za plin brez vrtenja koles odpeljite s parkirnega prostora. Če boste pustili, da se kolesa zavrtijo, boste tako še globlje zakopali v sneg.
Kadar je potreben še boljši oprijem koles na podlago, lahko uporabite podlogo za boljši oprijem pnevmatik ali pa posujete nekoliko hrapavega materiala, kakor sta pesek ali sol, pred in za sprednjimi in zadnjimi kolesi. Vožnja v najvišji mogoči prestavi ponuja boljši oprijem pnevmatik na spolzkih površinah, poleg tega pa le zmerno pospešujte, nikakor pa ne smete hitro pritiskati na stopalko za plin, saj to lahko povzroči, da vam vozilo začne drseti.
Na cestah z več prometnimi pasovi ostanite na pasu, ki je najbolj očiščen, in se izogibajte nepotrebnemu menjavanju pasov, saj je vožnja čez sneg med pasovi zaradi morebitnega zanašanja vozila nevarna.
Če cesta ni bila očiščena, bo vožnja po tirnicah, ki so jih naredila druga vozila pred vami, pnevmatikam omogočila boljši oprijem z voziščem. Predvsem pa je pomembno vnaprejšnje predvidevanje, saj se boste tako lahko postopoma in premišljeno prilagajali razmeram na cesti in pozneje ne boste izvajali hitrih in sunkovitih gibov, ki bi lahko povzročili zdrs vozila.
V primeru spuščanja po klancu navzdol na poledenelem ali zasneženem vozišču, pred vrhom klanca, najprej upočasnite in se nato počasi, kakor lahko, peljite navzdol po klancu. Poskusite čim manj uporabljati zavoro na poledenelih strminah, rahel in počasen pritisk na stopalko za zavoro bo preprečilo izgubo nadzora nad vozilom in njegovo drsenje. Tudi z volanom ravnajte čim manj sunkovito.
Ko obstanemo v snegu
Med vožnjo vseskozi upoštevajte prometno signalizacijo, prav tako upoštevajte dopolnilne prometne znake. Tudi, če ste dobro opremljeni se zgodi, da obstanete v snegu. Lahko si pomagate z različnimi predmeti, kot so lopata, pesek, podloga za boljši oprijem pri speljevanju. Če vam ne uspe, je treba obleči odsevni jopič in kraj zavarovati z varnostnim trikotnikom ter poklicati vlečno službo.
Manjša lopata je le ena od priporočljivih dodatkov, ki jih imejte pozimi v prtljažniku. Na AVP svetujejo še svetilko, tekočino za pranje stekel, topla oblačila, polnilec za telefon, razpršilo za ključavnice proti zmrzali in razpršilo za odmrzovanje stekla, strgalo za led, metlico za sneg, najmanj polovico goriva v posodi za gorivo in kable za zagon motorja.
Google je plačal od 400 do 800 dolarjev za dnevno spletno delo od doma. V prvem mesecu sem prejel 21758 $ in 29467 $ v zadnjem mesecu google pay doma za 3 ure dela na dan. ... >>>>>>>>>>> 𝐖𝐰𝐰.𝑫𝒐𝒖𝑰𝒏𝒄𝒐𝒎𝒆.𝐜𝐨𝐦