Uporabno
3632 ogledov

Na elektriko brez polnilnega kabla

Toyota C-HR Hybrid
1/46
Saša Despot
V drugem delu Toyotine šole hibridne vožnje prehajamo iz teorije na prakso. Kako voziti hibrida, da izkoristimo vse njegove prednosti.

V teoriji smo razložili prednosti hibrida. Če ponovimo, avto ima primarno bencinski motor, ki mu pomaga manjši električni motor, ki pod določenimi pogoji omogoča tudi povsem električno vožnjo. Pri čemer baterije ni treba polniti preko kabla, ampak se polni med vožnjo, največ z regeneracijo med zaviranjem. Kako pa je v praksi?

Če pojasnimo zelo plastično, je hibrid edini uporabni avtomobil, kjer lahko zaviramo, ne da bi razmetavali z energijo. Bencinski motor pri hibridu nikoli ne dela v prazno. Izklopi se takoj, ko spustimo stopalko za plin, in miruje vse dokler ne potrebujemo njegove moči. Drugo pa je gladka in mirna vožnja brez pretikanja, enakomerno pospeševanje in brezšumno jadranje.

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Vozniška izkušnja je izjemna, saj se hibridni pogon Toyota prilagaja vozniškemu značaju voznika. Zna spokojno neslišno drseti preko pokrajine, da ima voznik občutek, kot da bi v jadra ujel veter. Lahko pa v hipu ponudi odlično odzivnost, ki mu jo skozi sistemsko moč sočasno zagotavljata dva motorja.

Rešuje stoletje dolgo težavo

Več, ko je zaviranj in spustov, več elektrike je na voljo za vožnjo v tišini. Odriv z mesta oziroma speljevanje zahteva veliko energije, kar pomeni hiter dvig vrtljajev bencinskega motorja in več ognja v valjih oziroma večjo porabo goriva. To pomeni več hrupa in več izpustov. Hibrid pa s sodelovanjem elektrike v najbolj potratnem vozniškem manevru učinkovito rešuje težavo, ki je avtomobile pestila celo stoletje. Avto je v gostem prometu in v mestu enako ali celo še bolj varčen kot na odprti cesti.

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Bencinski motor v hibridnih vozilih zlasti v urbanih okoljih skoraj povečini miruje. Če v praksi ponazorimo učinkovitost popolnoma novega hibridnega sistema v športnem terencu C-HR, ki ga odlikuje kompaktna embalaža, ki je lažja in učinkovitejša od sistemov prejšnje generacije, hibridna baterija pa ponuja večjo energijsko gostoto z večjim številom celic, to pomeni, da je možno v urbani vožnji do 80 odstotkov časa prevoziti na elektriko brez vklapljanja bencinskega motorja. Hitrosti v EV načinu so do 130 km/h, kar v teoriji pomeni, da je lahko tudi poraba bencina na avtocesti na nivoju dizelskih motorjev. Sistem je prilagojen tako, da je pospešek precej bolj naraven, odziv na stopalko za plin pa hitrejši.

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Bencinski ali dizelski motor ima denimo 150 konjskih moči. Ekonomično deluje pri 75-80 odstotkih moči. Koliko časa pa res rabimo toliko moči? Pri 50 do 60 km/h za konstantno vožnjo rabimo 10 do 15 konj, med pospeševanjem pa 30 do 40 konj. Pravo moč, ki jo je sposoben motor proizvesti, pa mogoče 2 do 3 krat na leto. Tu je skrivnost, da energijo torej večino časa mečemo stran. Hibridi so to zelo elegantno rešili na ta način, da bencinski motor dela le tedaj, ko pospešujemo, ali ko zares rabimo dodatno moč. Ko gremo 60 km/h je tudi ta bencinski motor premočan, a je rešeno, da se tedaj polni baterija. Torej del pogona gre v baterijo, del pa na cesto.

Po mestu večino časa na elektriko

Električni motor s praktično ničnimi izgubami prevzema mestne kilometre, saj bencinski motor v kratkih sprintih od semaforja do semaforja ni učinkovit. Sodelovanje motorjev in energentov, v vsakem primeru pomeni prihranek v voznikovi denarnici, sploh ker je prav ta hibrid tudi električno samooskrben. 

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Razlika se najbolj izrazito pokaže v urbanih okoljih, v mestni in primestni vožnji, kjer je lahko celo 80 odstotkov poti v EV načinu. Na avtocesti se pri 140, 150 km/h vozi z bencinskim motorjem.

Hibridi zadnje generacije energijo žanjejo tudi v tako imenovanem “jadranju”. Ko ima avto dovolj hitrosti, da se v električnem načinu vožnje vzdržuje hitrost - denimo pri odmiku noge s stopalke za plin ali pri vožnji po klancu navzdol - generator zopet žanje kinetično energijo inercije vozila in tako proizvaja elektriko za pogon. Hibrid z izjemno učinkovitim energetskim upravljanjem zato ne potrebuje vtičnice. Če se znajde v specifičnih voznih razmerah z manj možnosti rekuperacije, pa še vedno dodatno električno energijo zagotovi bencinski motor. 

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Enostavna uporaba

V dnevnem povprečju slovenske osebne mobilnosti, ki vključuje tudi relacijski medkrajevni promet, je možno v praksi s hibridi Toyota približno polovico kilometrov prevozili brez izpustov in porabe goriva. Na daljših avtocestnih etapah pri večjih hitrostih je delež na elektriko prevoženih kilometrov manjši, okoli 10 odstoten, saj hibridni pogon tu izbere kot primarni energent energijsko gostejši vir - bencin. Vozniku je ves čas na voljo indikator razporejanja energije, kjer lahko na zaslonu spremlja ali se vozi zgolj na elektriko iz baterije, ali pa je vklopljen tudi bencinski motor.

Toyota C-HR Hybrid | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Pri potovanju s hibridom voznik ne potrebuje študije energetskega načrtovanja poti in dolgih postankov za oskrbo baterije. Torej je vožnja enaka kot pri klasičnem bencinskem ali dizelksem avtomobilu. Ker ne rabi vtičnice in ima hkrati na voljo tudi elektriko zagotavlja neprimerno večjo svobodo, saj je po dosegu primerljiv avtomobilom z dizelskim motorjem. Poleg tega predstavlja tudi odlično ekološko alternativo ljudem, ki živijo v blokih in drugih večstanovanjskih objektih, kjer so možnosti za polnjenje električnega avtomobila doma praktično nemogoče.