Avto
20205 ogledov

Cel teden na parkirišču brez plačila: Ena kazen ali vsak dan nova

kazen za nepravilno parkiranje
1/5
Saša Despot
Če je vozilo cel teden parkirano na istem mestu na javnem parkirišču (recimo na cesti), voznik pa parkirišča ni plačal – ali voznik dobi le eno kazen ali mu lahko redarji ali policisti izdajajo kazni vsak dan znova? Preverili smo.

Če je vozilo cel teden parkirano na istem mestu na javnem parkirišču (recimo na cesti), voznik pa ni plačal parkirnine – ali voznik dobi le eno kazen ali mu lahko redarji ali policisti izdajajo kazen napišejo vsak dan znova? 

"Ustavitev in parkiranje ureja zakon o pravilih cestnega prometa (ZPrCP), plačilo parkirnine pa občinski odloki. Za nadzorstvo nad izvrševanjem nalog občinskega redarstva, določenih z občinskimi predpisi, je pristojen župan," so nam iz ministrstva za notranje zadeve pojasnili, da zakon o pravilih cestnega prometa določa splošna pravila ustavljanja in parkiranja za celo državo, medtem ko občine same sprejemajo odloke, ki določajo, kje so plačljive cone, kakšne so tarife in kdo izvaja nadzor. Da bi izvedeli, kako je to v praksi, smo se za pojasnila obrnili na dve največji slovenski mesti – Mestno občino Maribor in Mestno občino Ljubljana.

Neplačano parkiranje v beli coni: Dobite lahko več kazni

Ali boste dobili le eno kazen ali več kazni, če pustite vozilo cel teden parkirano na istem mestu na javnem parkirišču, je odvisno od tega, v kateri coni pustite vozilo, oziroma od tega, kdo tam izvaja nadzor. Za nadzor nad neplačilom parkirnine so zadolženi nadzorniki (v Mariboru je za to pristojen Marprom, v Ljubljani pa Javno podjetje ljubljanska parkirišča in tržnice (LPT), za nadzor nad nepravilnim parkiranjem pa mestni redarji.

Več "kazni" lahko dobite le v beli coni – torej v coni, kjer je na podlagi postavljene prometne signalizacije določen prometni režim oziroma začetek območja plačljivega parkiranja. Postavljen je prometni znak z dopolnilno tablo za obveznost plačila, ki določa pogoje parkiranja, kot so časovna omejitev in čas, v katerem je treba plačati parkirnino. 

kazen redarji | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Sicer v beli coni ne prejmemo "kazni" v klasičnem smislu, ampak obvestila nadzornika, ki je zadolžen za nadzor nad plačilom parkirnine – v Mariboru je za to pristojen Marprom, v Ljubljani pa LPT. Gre pravzaprav za poziv k plačilu celodnevne parkirnine. Ko nadzornik parkirišč ugotovi, da parkirnina ni plačana, vozniku namesti obvestilo o neplačilu in ga pozove k plačilu celodnevne parkirnine – v Mariboru v višini 18,70 evra, v Ljubljani pa 20 evrov. Če avtomobil v beli coni stoji več dni brez plačila, lahko torej vsak dan znova dobite novo obvestilo – in tako se znesek hitro kopiči.

Lahko se pritožite – in dobite le eno kazen

Če voznik tega zneska ne poravna v osmih dneh, se dokumentacija posreduje medobčinskemu inšpektoratu in redarstvu v nadaljnjo obravnavo, so nam pojasnili na obeh občinah. Prekrškovni organ, torej mestno redarstvo, na podlagi zbranega gradiva ugotavlja dejansko stanje, predvsem, ali je vozilo ves čas stalo na istem mestu in ali parkirnina za to obdobje ni bila plačana.

Torej, če ste recimo prejeli tri obvestila nadzornikov, avtomobila pa v teh treh dneh niste premaknili, se lahko na redarstvo pritožite oziroma se imate pravico na obvestila odzvati s svojimi argumenti. "Če se kršitelj odzove in poda svoje argumente, jih redarstvo preuči – vsakega posamezno in po potrebi vse skupaj. Glede na ugotovitve – na podlagi zbranih obvestil in dokazov – odloči. Tukaj pa je več možnosti – lahko nobeno ravnanje ni prekršek, lahko so vsa ravnanja prekršek zase, lahko pa tudi drugače," so nam pojasnili na mariborski občini.

Tako se morate v primeru pritožbe nujno sklicevati na neprekinjenost kršitve. Zakonodaja je namreč jasna – za isti prekršek je lahko odločeno samo enkrat. Vendar pa mora biti nedvoumno jasno, da gre za en prekršek in ne več enakih. 

"V primeru, da gre za neprekinjeno kršitev, ko se vozilo ni premaknilo, se takšno ravnanje šteje za en prekršek. Če pa se vozilo vmes premakne in spet parkira brez plačila, gre za novo dejanje in s tem nov prekršek," so nam pojasnili z ljubljanske občine.

Globa za tak prekršek znaša 40 evrov. Možno je tudi plačilo polovičke v osmih dneh.

Vendar se pritožba v praksi redko izplača. Na koncu ne boste plačali nič manj – nasprotno, pogosto boste na slabšem kot tisti, ki preprosto poravnajo obvestila nadzornikov.

Če pustite vozilo v Ljubljani v beli coni – recimo tri dni zapored – boste sicer prejeli tri obvestila LPT in bi ob hitrem plačilu odšteli (3 × 20 evrov) 60 evrov. Če pa se odločite, da teh obvestil ne boste plačali in zadeva preide v postopek pred mestnim redarstvom, boste sicer prejeli eno globo v višini 40 evrov – polovička (če poravnate v osmih dneh) pa znaša 20 evrov – a k temu je treba prišteti še parkirnino in sodne stroške.

Na podlagi premoženjskopravnega zahtevka vam bo javno podjetje LPT naložilo tudi plačilo dnevne parkirnine v višini 20 evrov. Poleg tega boste morali poravnati še sodno takso, ki po zakonu o sodnih taksah (ZST-1) znaša 10 odstotkov globe, vendar najmanj 40 evrov.

Tako vas lahko ena sama odločba na koncu stane najmanj 80 evrov – 20 evrov za globo, 20 evrov za parkirnino in 40 evrov za takso – kar je več kot bi znašal strošek treh obvestil o neplačani parkirnini. Če se odločite za pritožbo in sodišče vaših argumentov ne sprejme, se stroški dodatno povečajo še za 50 evrov sodne takse – kar pomeni, da se lahko skupni znesek povzpne tudi nad 130 evrov.

Nepravilno parkiranje drugod: Dobite le eno kazen

Če pa gre za nepravilno parkiranje (na pločniku, križišču, avtobusnem postajališču ipd.), ukrepajo redarji ali policisti, pri čemer se vsak posamezen prekršek obravnava le enkrat. V primeru, da gre za neprekinjeno kršitev, ko se vozilo ni premaknilo, se takšno ravnanje šteje za en prekršek. Če pa se vozilo vmes premakne in ponovno parkira brez plačila, gre za novo dejanje in s tem nov prekršek. Redarji pri tem poleg terenskih nadzorov uporabljajo fotografsko dokumentacijo, iz katere je razvidno, ali je bilo vozilo premaknjeno.

Redarstvo Bled | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Tako mestno redarstvo izvaja nadzor in izdaja kazni v naslednjih conah:

  • Na modri coni: Modra cona je "območje kratkotrajnega parkiranja". Namenjena je kratkotrajnemu parkiranju do največ 2 uri, čas prihoda je treba označiti s parkirno uro. Parkiranje je brezplačno in ni treba imeti dovolilnice. 
  • Parkiranje v območju za pešce: Parkiranje v območju za pešce ni dovoljeno, razen če je posebej označeno za stanovalce ali dostavo in so si pridobili ustrezno dovolilnico. 
  • Parkiranje na rezerviranih parkirnih mestih: Postavljen je prometni znak za prepoved ustavljanja in parkiranja z dopolnilno tablo "dovoljeno za stanovalce z dovolilnico". To pomeni, da je za vse ostale udeležence prepovedano parkiranje in ustavljanje, izjema so stanovalci z dovolilnico.

Odvoz vozila?

Odvoz lahko odredijo mestni redarji. A naj omenimo, da nimajo vse občine v Sloveniji lastne javne službe za odvoz vozil (t. i. "pajka"), zato v občinah brez te službe redar odvoza v nobenem primeru ne more odrediti. 

Pajek za odvoz avtov | Avtor: Andrej Leban Andrej Leban

Tudi sicer pa je odvoz vozila natančno določen v 19. členu zakona o pravilih cestnega prometa in občinskih odlokih. Pri izvedbi tovrstnega ukrepa se upošteva ocena, ali vozilo ogroža varnost prometa ali ovira dostop.

Tako zgolj zaradi tega, ker vozilo dalj časa stoji na istem mestu ali ker parkirnina ni plačana, ni zakonske podlage za odvoz. Odvoz je mogoč le v posebej določenih primerih (npr. zapuščeno vozilo, oviranje prometa, varnostni razlogi).

Koliko kazni napišejo?

Na dolgotrajno parkirana vozila redarstvo najpogosteje opozorijo kar občani, ki jih zmoti avtomobil, ki več dni stoji na istem mestu. A takšni primeri v praksi niso prav pogosti.

"V praksi so takšni primeri zelo redki," pravijo na mariborski občini. Dodajajo, da sicer razlogov, zakaj posameznik vozilo pusti parkirano dlje časa, ne spremljajo, "saj bi bilo to v praksi neizvedljivo zaradi velikega števila vozil v mestu". V Mariboru je registriranih približno 50 tisoč vozil, še enkrat toliko pa jih dnevno pripelje v mesto. Se pa pogosto izkaže, da ljudje pustijo vozilo parkirano dlje časa na istem mestu "zaradi opravičljivih razlogov (bolezen, hospitalizacija, celo smrt voznika ipd.)", pravijo v mariborski občini.

Večino kršitev predstavljajo običajni prekrški, ne pa vozila, ki bi tedne stala na istem mestu. V Mariboru so med letoma 2020 in 7. oktobrom 2025 redarji imeli le 1883 postopkov zaradi zapuščenih vozil. Izdali pa so 76.240 glob zaradi nepravilnega parkiranja. Poleg tega so izrekli še 11.495 opozoril, ko je šlo za milejše kršitve. Nadzorniki parkirišč podjetja Marprom so v istem obdobju zaradi neplačane parkirnine na vetrobranska stekla namestili kar 38.565 obvestil, ki voznikom nalagajo plačilo celodnevne parkirnine.

To se zgodi le občasno

Tudi na ljubljanski občini pravijo, da na takšne primere, kjer je vozilo cel teden parkirano na istem mestu na javnem parkirišču (recimo na cesti), voznik pa parkirišča ni plačal, naletijo le "občasno", posebne evidence o tem pa sicer ne vodijo. Je pa iz letnega poročila mestnega redarstva razvidno, da se je v letu 2024 skupno število izvedenih ukrepov na področju mirujočega prometa povečalo za 971 oziroma 2,9 odstotka in je obsegalo 34.657 ukrepov. Na področjih zakona o pravilih cestnega prometa se je – v primerjavi z letom 2023 – v letu 2024 število ukrepov povečalo za 0,5 odstotka, na področju oddelka za urejanje prostora Mestne občine Ljubljana pa za 19,1 odstotka. V primerjavi z letom 2023 pa se je število ukrepov glede kršitev OUCJT zmanjšalo za polovico. "Večinoma se ukrepi iz OUCJT nanašajo na problematiko parkiranja vozil na tržnici izven dovoljenega časa," pojasnjujejo v letnem poročilu.

Kršitve parkiranja v Ljubljani | Avtor: MOL MOL

V letu 2024 je bilo v Ljubljani največ izvedenih ukrepov na področju mirujočega prometa iz naslova kršenja določil parkiranja na pločniku (29 odstotkov), neupoštevanja prometne signalizacije (21 odstotkov), na cestišču, kjer ni vrisanih ločilnih črt (12 odstotkov), in na območju kratkotrajnega parkiranja (9 odstotkov). Sledita kršenje določil parkiranja na površinah, ki niso namenjene prometu tovrstnih vozil (7 odstotkov), in na območjih za pešce (6 odstotkov). Opažajo tudi problematiko parkiranja na parkirnih prostorih, rezerviranih za invalide. V letu 2024 so tovrstni ukrepi znašali 2 odstotka izvedenih ukrepov s področja kršitev mirujočega prometa, problematika pa je najbolj izrazita predvsem na lokacijah, kjer parkirnih prostorov primanjkuje, torej v ožjem mestnem središču (npr. Miklošičeva cesta, Trg francoske revolucije ...) in v nakupovalnih središčih.

Kršitve parkiranja v Ljubljani | Avtor: MOL MOL

nika.vajnhandl@styria-media.si  

Komentarjev 4
  • maček 13:07 18.november 2025.

    Cerkniška ulica, ljubljana. 365 dni na leto zaparkiran edini pločnik, ttorej samo na eni strani ceste.zaparkifan s strani avto servisa. Redarjev ni niti blizu. Zakaj? So podkupljeni, ali lahko vsi parkiramo na pločnikih?

  • jakec1575 09:13 18.november 2025.

    namesto da ljudi ucite lumparij, jih raje ucite, da 4 avti pri bajti ni mozno. Prevec vozil se vozi po sloveniji in vsak v svojem. tudi ce naredijo mesta 20 garaz, bo se vedno premalo. placilo je edini ukrep, da ...prikaži veča vsak jole, k ima 5 min casa, ne rine v mesto

  • tinto 06:20 18.november 2025.

    ciganska posla, Jebemo cigane, Tisti na občini pa nam še 1000 krat bolj kradejo P a nikome ništa