Na ZPS so se poleti odpravili v avtomobilske salone "kupovat izbrane avtomobile, različnih velikosti in cen." Cilj je bil preveriti, koliko popusta bo ponudil trgovec in kako so popusti odvisni o financiranja, lizinga.
Številno oglasi namreč obljubljajo nadvse ugoden nakup avtomobila, kot so ugotovili pri zvezi potrošnikov pa oglaševana cena v večini primerov velja le ob nakupu na lizing. Na ZPS navajaj, da popusti segajo tudi tja do 40 odstotkov. Preračun, ki so ga naredili pa najpogosteje pokaže, da so dodatni stroški, ki jih prinese financiranje, tako visoki, da se popust hitro "stopi".
Naredite domačo nalogo!
Ali bi moral biti končni popust za kupca enak za lizing in gotovino? Boštjan Okorn iz ZPS, ki je sodeloval pri raziskavi je za zurnal24.si povedal, da trgovci načeloma samostojno oblikujejo cene in popuste, pomembno pa je, da potrošniku jasno in brez drobnega tiska predstavijo vse najbolj pomembne podatke o posameznih načinih nakupa avtomobila. "Potrošnikom polagamo na srce, naj se nikakor ne odločajo na hitro in na pamet, pač pa naj preverijo vse podrobnosti in po potrebi zahtevajo tudi bolj podrobno razlago (denimo preračun). Popust za lizing se pogosto izkaže za slabo vabo, a to mora vsak potrošnik ugotoviti sam zase, saj le on ve, koliko sredstev lahko nameni za avtomobil in kaj je alternativa temu nakupu."
Tipkanje po kalkulatorju
Pri lizingu so sicer običajno izračunali tudi tisto, kar mora biti kupcu najbolj pomembno: za koliko preplača avtomobil z lizingom. Kot so v članku, objavljenem na spletni strani ZPS, zapisali avtorji, pa je zanimivo, da izračun "uradne ponudbe" za lizing dopišejo na roke, pri preračunavanju pa uporabljajo tradicionalni pisarniški kalkulator.
Ugotovili so, da je oglaševana cena pogosto vezana na avtomobil z najbolj osnovno opremo, mesečni obroki financiranja pa izračunani na podlagi (naj)daljše dobe odplačila. Nasvet ZPS je, da pri obisku salona zato predvsem sprašujte, da boste dobro razumeli vse postavke, in se ne ozirajte na zneske, ki so namenjeni trženjskim limanicam.
Dodatni stroški ob nakupu avtomobila
Na ZPS so po raziskavi navedli, da boste morali ob nakupu avtomobila plačati še nekaj stroškov, ki na videz niso visoki, a vendarle pomenijo odstopanje pri ceni za sam avtomobil. Najbolj pogosto vam bodo prodajalci zaračunali stroške priprave in transporta avtomobila (do 200 ali 300 evrov), a se lahko zgodi, da se bo prodajalec temu strošku odpovedal in ga vključil v popust. Podobno velja za strošek za (priporočljiv) nakup tepihov in obvezne dodatne opreme.
Okorn nam je povedal, da mu je eden od trgovcev med obiskom salona sam priznal, da so cene v oglasih namenjene samo privabljanju kupcev. Velika večina nato izbere konkretno dražji avtomobil. "Težava ni toliko v dejstvu, da so cene v oglasih absurdno nizke, preveriti bi bilo treba predvsem, ali je za takšno ceno avtomobil sploh mogoče kupiti. Če nič drugega, vanjo niso všteti nekateri stroški (prevoz, manipulacija, priprava vozila …), ugotovili pa smo tudi, da je treba vedno doplačati za barvo, saj tista brez doplačila ni bila na voljo. Tržna inšpekcija po našem mnenju tu prodajalcem pušča preveč proste roke."
V Sloveniji "nemški sistem"
Ali gre v tujini, kjer je lizing že desetletja uveljavljena praksa pri nakupu avtomobil, iskati kakšne pozitivne prakse? Kar ugotavljajo na ZPS je, da so trgi med seboj nadvse različni in da le redko vsi govorimo o istih težavah. Pri lizingu Slovenija večinoma uporablja »nemški« sistem, pri katerem z obroki počasi odplačujemo avtomobil, ki s plačilom (enakega) zadnjega obroka postane naša last. Druga skrajnost je ameriško-britanski način, pri katerem avtomobil v resnici nikoli ne postane vaša last, po koncu lizinga pa boste zelo verjetno na podoben način nadaljevali financiranje z novim avtomobilom. "Težava tu se pojavi, ko nenadoma ostanete brez rednega priliva, saj boste zelo težko obdržali avtomobil, ker je obrok za odkup previsok," pravi Okorn.
Prepričajte se, ali si avto lahko privoščite?
Pasti lizinga je več. Prva naloga kupca pa je, da naj na vozilo ne gleda emocionalno, ampak naj preračuna, ali si lahko določeno vozilo na podlagi mesečnih prihodkov sploh privošči. Okorn pravi, da se zelo hitro zgodi, da se potrošnik odloči za avtomobil, ki presega njegove siceršnje finančne zmožnosti, kar lahko povzroči težave, ko mu redni prilivi usahnejo ali pa se mu zmanjšajo. Težava lahko nastane že ob nekoliko povečani inflaciji, saj je financiranje večinoma vezano na spremenljivo obrestno mero.
Višina obroka naj zato nikakor ne bo najvišja možna glede na družinske finance v danem trenutku. Okorn pojasnjuje, da je cena avtomobila, kupljenega na ta način za dobro desetino višja od gotovinske cene, avtomobil pa do plačila zadnjega obroka ostane last lizingodajalca. "V celotnem času trajanja lizinga (tudi do 7 let) mora imeti avtomobil polno kasko zavarovanje, za kar se v primeru nakupa z gotovino verjetno ne bi odločali tako dolgo. In še nekaj: za avtomobile, ki so kupljeni na lizing, ne velja Zakon o varstvu potrošnikov, pač pa Obligacijski zakonik, kar je pomembno upoštevati v primeru uveljavljanja zahtevkov proti prodajalcu ali proizvajalcu."
Kasko je torej obvezen, kaj pa servisiranje vozila pri pooblaščenem serviserju? Kar zadev zavarovalnico, Okorn pravi, da ima lahko lizinška hiša svojo zavarovalnico, glede servisiranja, tudi za avtomobile, ki so kupljeni na lizing, pa velja evropska direktiva, ki kupcu avtomobila omogoča, da sam izbere delavnico, v kateri bo servisiral avtomobil. "V primerjavi z lastniškim avtomobilom pa v zgodbo stopi še tretji člen, lizingodajalec, ki bi po našem mnenju zelo verjetno lahko preprečil, da bi lizingojemalec avtomobil servisiral na servisu, ki ga lizingodajalec ne bi potrdil – ne pozabimo, lastnik avtomobila je lizingodajalec!"
Med obiskom na terenu so na ZPS preverili, kako je z zavarovanjem. Tu je potrošnik večinoma lahko bolj samostojen, seveda pa mora kritje zadostiti zahtevam lizingodajalca. Vsekakor je treba pred odločitvijo preračunati, katero zavarovanje se bolj splača, kar vedno ni ravno najbolj preprosta možnost.
Ste vedeli?
Pri lizingu niste lastnik vozila, dokler ga v celoti ne odplačate (lastnik je lizingodajalec), temveč ga imate v najemu.
Lizingodajalec po navadi s pogodbo o lizingu na vas prenese pravico (in dolžnost), da v primeru okvare vozila uveljavljate zahtevke zoper prodajalca ali proizvajalca, bodisi iz naslova jamčevanja za stvarne napake bodisi iz naslova garancije. Na ZPS opozarjajo, da je pomembno, da pri uveljavljanju zahtevkov iz naslova stvarnih napak veljajo pravila iz Obligacijskega zakonika (npr. bistveno krajši roki) in ne iz Zakona o varstvu potrošnikov, ker je kupec lizingodajalec kot pravna oseba in ne vi kot potrošnik.
Avtomobil se pri lizingu ne šteje v vaše premoženje. To lahko vpliva na otroške dodatke, višino položnice za vrtec vrtca in podobno, a ne v veliki meri. Na ZPS opozarjajo, da lahko težava nastane le, če »preskočite« v višji razred in se vam ugodnosti zaradi lastništva zmanjšajo.
V primeru trčenja in večjih poškodb, ki jih zavarovalnica oceni kot "totalko", dobi izplačilo lizingodajalec; če je izplačilo zavarovalnice manjše od zneska, ki ste ga po lizing pogodbi še dolžni plačati lizingodajalcu, boste morali plačati še to razliko, čeprav avtomobila nimate več.
Lizing je lahko tudi dobra odločitev
Lizing ima tudi dobre plati in tudi na ZPS pravijo, da je primeren, predvsem, ko gre za podjetja, ki se običajno odločijo za operativni lizing, v katerega je že vključena večina stroškov uporabe avtomobila. Okorn pravi, da bi lahko bil takšen način zanimiv tudi za potrošnika, "a je na prvi pogled dražji – čeprav obrok odraža dejanske stroške uporabe avtomobila, ki se jih pogosto niti ne zavedamo." Dodaja, da bi lahko bil zanimiv tudi za kupce, ki imajo sicer dovolj denarja, a bi ga v času trajanja lizinga bolj donosno naložili, "pri čemer se je treba zavedati, da takšna naložba lahko tudi propade. Še najmanj pa bi lizing priporočali potrošnikom, ki si bodo na ta način kupili dražji avtomobil kot bi si ga lahko privoščili, denimo, s kreditom, mesečni obrok pa bo že na začetku na meji družinskih zmožnosti."
Težava pri lastništvu avtomobila je, da pogosto ne vemo, koliko nas avto na mesecsploh stane, vključno z izgubo vrednosti. Avtomobil lahko hitro predstavlja pretežen del mesečnega družinskega proračuna, sploh, če imamo v družini več vozil. Ponudniki lizinga nas želijo prepričati, da na ta način bolj natančno vemo, koliko nas stane lastništvo avtomobila na mesec, saj plačujemo mesečni obrok kot naročnino za telefon.
"Tudi tukaj je pri plačilu zavarovanja zelo verjetno možna odločitev za mesečno plačilo, če ga zavarovalnica seveda omogoča. Kar se pa tiče poznavanja stroškov uporabe avtomobila, je lizing lahko prvi korak, da se jih vsaj zavedamo, a hkrati v obroku manjka strošek goriva, strošek servisnih storitev, nakupa oziroma menjave pnevmatik in podobno," zaključuje Okorn.
naj mi nekdo razloži zakaj je avto na lizing cenejš kot na gotovino, no na enkraten znesek ? jest vem za razloge iz italije 20 let nazaj, ko so to začel tam izvajat. takrat si tam dobil avto na lizing… ...prikaži večg za 50 % cene če si ga želel plačat v trenutku. zakaj ? ker je lastnik salona imel preveč dobička in plačal hude davke, tako pa je prihodek delil na leta, ki so bila slaba. tak je bil njihovo odgovor, seveda me smemo pozabit da so sovoje dodale banke, ki so prišle na svoj račun. pri nas pa? čakam ?
Pozdravljam informativnost tega članka. Za manj ukega kupca ima visoko dodano vrednost. Menim, da spadam med bolj zahtevne kupce in se ne zadovoljim s pavšalnimi odgovori namenjeni "raji". Vedno hočem razumet, kaj mi govorijo, zato postavljam podvprašanja. Pri tem odgovori… ...prikaži več velikokrat ne pijejo vode. Na razpoloženju prodajalca vidim, kako jim pada zanimanje za prodajo. Vedo, da na kupca kot sem jaz pride 10 kupcev, ki jih lahko v trenutku "obrnejo" - na koncu štejejo le prodajne številke.