Avto
69466 ogledov

Čez mesec dni bo grešiti v avtomobilih veliko težje

Mercedes-Benz GLC side assist LKAS asistenčni sistem za smer števec Saša Despot
Čez dober mesec dni se bo zgodila ena največjih sprememb v avtomobilski zgodovini. Veljati bodo začela veljati nova pravila za nove avtomobile.

Za večjo varnost v cestnem prometu bodo morala biti z julijem letos vsa nova vozila opremljena s celo vrsto elektronskih nadzornih in asistenčnih sistemov, so se na podlagi predlogov Evropske komisije leta 2019 dogovorili pogajalci Evropskega parlamenta in članic EU.

S tem želijo tlakovati pot v prihodnost s samovozečimi vozili. Izdelovalci osebnih avtomobilov, lahkih dostavnih vozil, tovornjakov in avtobusov so imeli pet let časa, da so vsa nova vozila, ki jih bodo prodajali po 6. juliju, opremili s skoraj 30 različnimi elektronskimi nadzornimi in asistenčnimi sistemi. Večina tehnoloških rešitev je morala biti v zasnovo novih modelov vozil (ob homologaciji) vključena z letom 2022, zdaj pa bo obvezna za vsa novo izdelana vozila, torej tudi za nova vozila obstoječih modelov.

AEB sistem samodejno zaviranje | Avtor: Ford Ford

Poznavalci menijo, da gre za največji mejnik v zgodovini varnosti prometa od uvedbe varnostnih pasov. Zakonodajalci menijo, da bo grešiti v avtomobilih težje. Med omenjenimi obveznimi tehnologijami v novih vozilih so avtomatski zavorni sistemi, sistemi za ohranjanje voznega pasu, asistenčni sistem za spremljanje hitrostnih omejitev in opozarjanje na prekoračitev hitrosti ter posodobljeni varnostni pasovi. Obvezen bo tudi samodejen nadzorni sistem, ki bo prepoznaval prekomerno uživanje alkohola in blokiral vžig motorja, opozorilni sistem v primeru zmanjšane pozornosti voznika (npr. pri uporabi pametnih mobilnikov), senzorji ali kamera za vzvratno vožnjo in signal za zaviranje v sili.

Erik Logar, vodja področja varna mobilnost pri Avto-moto zvezi Slovenije pravi: "V AMZS smo prepričani, da lahko napredni asistenčni sistemi pripomorejo k večji varnosti – če ne preprečijo v celoti, lahko vsaj omilijo posledice prometnih nesreč, ki se najpogosteje zgodijo zaradi napak voznikov oziroma človeškega dejavnika. Večina sodobnih sistemov deluje na podlagi številnih vgrajenih tipal in kamer. Vozniki bi morali vedeti, kakšen sistem je vgrajen v njihovem vozilu in kako deluje. Tovrstni sistemi pa so zanesljivi le, če so tehnično brezhibni in delujejo v ustreznem okolju. Že vremenski vplivi ali umazanija na kameri oziroma radarskem tipalu lahko zmoti sistem in ta ne deluje pravilno."

AEB sistem samodejno zaviranje | Avtor: FCA FCA

Obvezno opozorilo za prehitro vožnjo - gre za sistem ISA (inteligentni nadzor hitrosti), pametni asistenčni sistem, ki spremlja hitrost v avtomobilih. Na novo registrirani avtomobili morajo biti opremljeni z ISA od 6. julija 2024. Sistem z zvočnimi ali vizualnimi signali opozori voznike, ko so prekoračili hitrost.

Novi predpisi predvidevajo dodatne obvezne asistenčne sisteme, kot je črna skrinjica, ki naj bi posredovala informacije v primeru nesreče in priprave na t.i. alcolock. To naj bi omogočilo naknadno vgradnjo naprav za imobilizacijo vozila, občutljivih na alkohol.

ISA ne omejuje hitrosti in ne zavira aktivno avtomobila. Vozniki so še vedno tisti, ki so odgovorni in sposobni upravljati avtomobil. Pomembno je poudariti, da ISA ni mogoče trajno izklopiti. Deaktivira se lahko ob vsakem ponovnem zagonu vozila. Vendar takoj, ko avto znova zaženete, je sistem spet aktiven.

Prenovljeni renault captur | Avtor: Renault Renault

Blackbox - avtomobili bodo dobili tudi snemalnik podatkov o nesrečah ali snemalnik podatkov o dogodkih (EDR). Podatke o hitrosti, zaviranju ali aktiviranju zračne blazine sistem nenehno beleži, a jih tudi redno briše. Podatki se shranjujejo samo v primeru prometne nesreče, nekaj sekund pred in po trku. S pomočjo podatkov se bolje rekonstruira potek nesreče. Podatki o nesrečah so shranjeni lokalno v vozilu v zaprtem in anonimiziranem sistemu. Ker je črna skrinjica od lanskega julija obvezna za vsa novo razvita vozila, je danes vgrajena že v številne nove avtomobile.

Opozorilo na utrujenost - ta sistem je namenjen spremljanju voznikove budnosti in izdajanju opozoril. Opozorilo lahko poteka zvočno ali vizualno sporočilo. Sporoča, da vzamete odmor med vožnjo.

Asistent za vzvratno vožnjo - da preprečimo nesreče pri vzvratni vožnji, so potrebni tudi pomočniki, ki zaznajo ljudi ali predmete za vozilom.

Opozorilo za nenamerno menjavo voznega pasu (pomoč pri menjavi voznega pasu) - podporni sistem, ki zazna, če se avtomobil premakne na drug vozni pas in vozniku pomaga ostati na voznem pasu.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 38
  • Avatar lopov
    lopov 13:45 01.junij 2024.

    zanimivo ... če si pijan avto ne vžbe će si zdrogiran pa vžge ... :-)

  • Avatar rajko55
    rajko55 12:52 01.junij 2024.

    Daj ne bomo več pili....zdaj se bomo zadevali z ganđo....

  • Avatar luckyss1
    luckyss1 11:41 01.junij 2024.

    Grešiti v avtu ?! https://www.youtube.com/watch?v=U7zGjw5oRb4