Problematika uporabe lahkih motornih vozil v prometu, ki zaradi svojih zmogljivosti zmorejo precej večje hitrosti od deklariranih in dovoljenih, je znana. Mednje sodijo predvsem vse bolj priljubljeni e-skiroji.
Grozijo lahko, preveriti niso mogli
"Dovoljena so samo vozila, ki lahko peljejo do 25 km/h. Uporaba lahkih motornih vozil, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širša od 80 cm, lahkih motornih vozil brez krmila in miniaturnih motornih vozil v cestnem prometu ni dovoljena," opozarjajo pri policiji.
Policisti so imeli doslej še posebej velike težave z nadzorom e-skirojev. Kako dokazati, da neki skiro 'leti' z več kot 25 km/h, kolikor je omejitev za lahka prevozna sredstva?
Za takšna neregistrirana vozila namreč v zakonodaji ni predvidenega izrednega tehničnega pregleda, kot je to običajni postopek pri mopedih in drugih registriranih vozilih. Voznik mora imeti res 'nesrečo,' da mu preveliko hitrost med vožnjo izmerijo s klasičnim merilnikom in ga takoj ustavijo.
Tudi zato zagrožena kazen 250 evrov ni prestrašila njihovih uporabnikov.

Samo v UKC Ljubljana na leto obravnavajo med 650 in 700 poškodb zaradi uporabe električnih skirojev. Dobra polovica poškodovanih je stara manj kot 18 let.
Večina poškodb je sicer lažjih, približno pet do deset odstotkov poškodovanih pa ostane na zdravljenju v bolnišnici. Nekateri so tudi življenjsko ogroženi, pogosto gre za poškodbe, ki pustijo trajne posledice z dolgo rehabilitacijo. Nekateri poškodovani tudi umrejo.
Napravo že stestirali v praksi, zdaj gredo z njo v javnost
Policisti nameravajo več redu narediti z novimi napravami, ki so jih nabavili in razdelili po policijskih območjih. Iz sporočil za javnost je razvidno, da jih že s pridom uporabljajo. "V zadnjih dneh smo v prometu zaznali večje število predelanih koles z motorjem, zato smo še posebej veseli, da smo v policiji začeli uporabljati merilnik hitrosti za e-skiroje in mopede," so že aprila sporočili iz celjske policijske uprave.
Na generalni policijski upravi so za Žurnal24 povedali, da bodo predstavitev nove naprava za javnost pripravili v kratkem. Pripravili so že tudi izobraževanja za policiste.

Kot je razvidno iz fotografije, gre za prenosno napravo danskega proizvajalca. Sestavlja jo enota z 'valjčki', kamor policist zapelje gnano kolo prevoznega sredstva in zavrti 'plin'. Na ločenem in povezanem zaslonu se ob tem izpiše izmerjena hitrost.
Proizvajalec opreme na svoji spletni strani pravi, da lahko naprava s certificirano natančnostjo izmeri hitrost do 99 km/h. Za delovanje uporablja polnilno baterijo. Enota z valji je skupaj z obema rampama težka 30 kilogramov in jo je mogoče voziti naokoli v prtljažniku avta do lokacije meritev.
Proizvajalec kot prednost za uporabnike naprave izpostavlja meritev hitrosti na varen način brez tveganja za zdravje drugih udeležencev v prometu med lovom na lastnike predelanih vozil.
Pisali smo o tem, da so takšni prezmogljivi e-skiroji brez težav dostopni po slovenskih trgovinah. Že konstrukcijsko in po videzu se številni modeli ločijo od takšnih, ki 'sopihajo' z največ 25 km/h. S posegom v elektroniko jim je mogoče odpraviti blokado ter sprostiti polno moč motorja ali celo dveh.
Trgovci si umijejo roke s tem, da odgovornost za odklep polnih zmogljivosti in njihovo uporabo v cestnem prometu prevalijo na kupca. Praktično noben od kupcev ne nabavi takšnega e-kiroja, da bi se z njim vozil le po zasebni lastnini in s hitrostjo do 25 km/h.
Bi več reda prinesla registracija?
Zaradi konstrukcijskih lastnosti zahteva vožnja z e-skiroji posebno pozornost in precej spretnosti. Težišče je visoko, kolesa so majhna, njihovo vpetje pri enostavnejših izvedba brez vzmetenja. Tu so še zaostajanje prednje osi, ozko krmilo in podobni elementi. Zato so pogosti in nevarni že padci s serijskimi, kaj šele predelanimi električnimi skiroji, ki tehnično niso prilagojeni večjim hitrostim.
Naša država se je s sprejetjem Resolucije o varnosti v cestnem prometu 2023 – 2030 v državnem zboru zavezala, da bo povečala pristojnosti policije, inšpekcijskih služb in občinskih redarjev ob ugotovitvah tehničnih nepravilnosti pri e-skirojih.
Preučili naj bi tudi uvedbo obveznega zavarovanja odgovornosti in poenostavitev postopka zaplembe za lahka motorna vozila, ki niso v skladu z zakonodajo.
AVP je zagnal tudi pilotni projekt, da bi se šolarji v osnovnih šolah vožnje z e-skirojem učili podobno kot vožnje s kolesom.
Povzročitelji nesreč z e-skirojem se o teži svojih dejanj velikokrat zavedo šele, ko se vpletejo zavarovalnice z zavarovalnimi zahtevki. Povprečna škoda iz zavarovanj splošne odgovornosti za poškodbe oseb se giblje med 3.000 in 4.000 evrov, pravijo pri Zavarovalnici Triglav.
A tudi zavarovanje e-skiroja oz. mikromobilnosti, ki ga ponuja že večina zavarovalnic, je nično, če je lastnik posegal v vozilo in spremenil lastnosti v nasprotju z navodili proizvajalca.

Kaj pravi zakonodaja?
- Vozniki lahkih motornih vozil morajo voziti po kolesarskem pasu, kolesarski stezi ali kolesarski poti. Kjer teh prometnih površin ni ali niso prevozne, smejo voziti ob desnem robu smernega vozišča ceste v naselju, kjer je največja dovoljena hitrost vožnje omejena do 50 km/h.
- Vozniki e-skirojev smejo voziti tudi v območju za pešce, vendar le tako, da jih ne ogrožajo, in sicer morajo način in hitrost svojega gibanja prilagoditi razmeram v prometu, njihova hitrost pa ne sme preseči največje možne hitrosti gibanja pešcev.
...
- Lahka motorna vozila smejo po določilih Zakona o voznikih voziti otroci od dopolnjenega 12. do 14. leta starosti, če imajo pri sebi kolesarsko izkaznico, in osebe, ki so starejše od 14 let.
- Vozniki e-skiroja morajo imeti do dopolnjenega 18. leta starosti med vožnjo ustrezno pripeto zaščitno kolesarsko čelado.
...
- Voznik lahkega motornega vozila mora imeti ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani lahkega motornega vozila mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
- Parkirano lahko motorno vozilo mora biti postavljeno tako, da ne ovira prometa.
...
- Uporaba lahkih motornih vozil, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h ali so širša od 80 cm, lahkih motornih vozil brez krmila in miniaturnih motornih vozil, v cestnem prometu ni dovoljena.
...
- Starši, skrbniki ter rejniki so dolžni skrbeti ali izvajati nadzorstvo nad otrokom ali mladoletnikom, ko je ta udeležen v cestnem prometu.
A sploh še kdo pameten na tem svetu?
"Policija ima novo orodje, da vas hitro odkrije"... Koga to, vas? Mogoče vas avtor, ker mene definitivno ne more, ne hitro in ne počasi!
Kot da ne more vsaka patrola , ki se vozi po drugih opravkih mimogrede takim navitim pogledati tablice in jih kaznovati brez zaustavljanja , s pošto poklicati , da na PP prinesejo tablice , ki jih ne bodo dobili nazaj,… ...prikaži več, vzamejo preiskušnjo tablico in gredo na novi teh. pregled. Potrebno jim je nabiti toliko poti , opravkov in kazni , da bodo sami ugotovili da se to nikakor ne izplača . Jebala vas ta mašina !