Če smo še septembra 2021 ugotavljali, da bi lahko za manj kot 10.000 evrov še vedno kupili kar tri avtomobile, dacio sandero, mitsubishi spacestar in hyundai i10, kar veliko avtomobilov pa bi lahko kupili za manj kot 15.000 evrov, je bilo konec januarja 2023, torej pred enim letom, stanje že drugačno.
Avtomobila pod 10.000 evrov ni bilo več mogoče kupiti in tudi manj kot 11.000 evrov je stal le mitsubishi spacestar, ki z ugodno ceno še vedno ostaja v ponudbi slovenskega uvoznika poleg sodobnejšega a tudi dražjega mitsubishija colta. Nekdanja meja 10.000 evrov se je žal pomaknila precej više in tudi za 15.000 evrov ni bilo mogoče dobiti prav veliko avtomobilov. Nova meja za nakup ugodnega avtomobila je tako pomaknila na 20.000 evrov, kar je pokazalo tudi iskanje kandidatov za jesenski PRIMA test avtomobilov s ceno pod 20.000 evrov. Kandidatov je bilo sicer več, kot smo jih na koncu zares preskusili, a kljub temu je bila ponudba žalostno majhna.
Kako so se cene novih avtomobilov pri nas spremenile v zadnjem letu?
Za primerjavo smo vzeli šest avtomobilov z vrha prodajne lestvice in prodajne lestvice električnih vozil v statistiki Sekcije za osebna motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije in primerjali, za koliko evrov se jih je lahko kupilo lani in letos novembra.
Na vrhu razporeda prodaje novih osebnih avtomobilov v Sloveniji že vrsto let kraljuje škoda octavia. Če primerjamo ceno osnovne različice octave 1.0 TSI ambition, je bilo zanjo lani novembra treba odšteti 21.955 evrov, letos novembra pa je bodočega lastnika stala 22.896 evrov. Seveda govorimo o cenah iz cenika brez morebitnih popustov.
Na drugem mestu je bil renault clio, ki je lani v različici TCe 90 equilibre stal 15.990 evrov. Letos je bil osvežen in za ekvivalentno različico opreme TCe 90 evolution je treba odšteti 16.990 evrov, torej evrskega tisočaka več. Iz Renaultove garaže prihaja tudi četrtouvrščeni renault captur, za katerega je bilo v različici TCe 90 evolution lani treba odšteti 19.490 evrov, letos pa mu je cena narasla na 20.390 evrov, pa čeprav še ni bil osvežen.
Na tretje mesto se je uvrstil Volkswagnov križanec T-roc, čigar različica 1.0 TSI life je lani stala 25.213 evrov, letos pa je zanjo treba odšteti 25.597 evrov. Za enako motorizirani škoda kamiq z opremo active pa je bilo lani treba odšteti 18.512 evrov, letos pa 19.214. Ostane še peto uvrščena toyota yaris cross, ki je v različici 1.5 VVT-i E luna lani stala 19.100 evrov, letos pa je zanjo treba odšteti 19.950 evrov. Če sodimo po vodilni šesterici, so se avtomobili v enem letu podražili približno za tisoč evrov.
Električna anomalija na trgu
Čeprav so novodobni električni avtomobili na prizorišču že dobro desetletje (sicer so stari skoraj toliko kot avtomobil z motorji z notranjim zgorevanjem), jih nekako še vedno dojemamo kot posebno kategorijo. In ta je v letu 2023 doživela precejšnje pretrese, za kar je bil kriv kalifornijski čudežni deček Elon Musk, oziroma njegovo podjetje Tesla Motors. Pa tudi Kitajci.
Teslini avtomobili so tudi med slovenskimi sledilci elektromobilnosti zelo priljubljeni, kar kažeta tesla model Y in tesla model 3 na prvem in drugem mestu. K temu je morda pripomoglo tudi dejstvo, da sta se oba modela tudi pri nas precej pocenila. Tesla model Y standard range plus je namreč lani novembra stal 66.990 evrov, letos novembra pa le še 54.240 evrov, tesla model 3 long range AWD pa je bila lani na voljo za 52.990 evrov, letos pa je bilo treba zanj odšteti 41.990 evrov. Padci cen so torej občutni.
Pri avtomobilih iz Volkswagnove skupine se to za zdaj še ni odrazilo, saj je volkswagen ID.4 pro performance lani novembra stal 50.125 evrov, letos pa 51.990 evrov, škoda enyaq iV 60 pa je lani stal 47.033 evrov, letos pa je bilo treba zanj odšteti 48.649 vrov. Volkswagen ID.3 pa je bilo v osnovnih različicah letos celo cenejši, vendar ju ni mogoče primerjati neposredno, saj je prišlo vmes do osvežitve modela. Je pa zato šestouvrščeni peugeot e-208 active lani novembra stal 37.620 evrov, letos pa le še 34.990 evrov.
Pri električnih avtomobilih gre torej predvsem za anomalijo, ki jo je s "padalskimi akcijami" povzročil Elon Musk, predvsem pa tudi dejstvo, da se električni avtomobili iz posebnežev spreminjanjo v množičnejša vsakdanja prevozna sredstva. Gre za generalni trend, ki bo privedel k nižjim cenam električnih vozil. Na evropskem avtomobilskem trgu so se s svojimi cenovno ugodnimi električnimi avtomobili letos množičneje pojavili tudi kitajski proizvajalci, ugodne novice za kupce pa prihajajo tudi od evropskih znamk, denimo od Citroëna, ki je za električno različico citroëna C3 obljubil precej obetavno cenovno politiko.
Mnenje strokovnega združenja
O njihovih opažanjih glede podražitev avtomobilov smo vprašali Mirka Fifolta, sekretarja Sekcije za osebna motorna vozila. Pravi, da so se tako novi kot tudi rabljeni avtomobili v zadnjih letih močno podražili, kar je posledica novih tehnologij in tudi težav v dobaviteljski verigi avtomobilskih proizvajalcev.
Podatki analitične družbe JATO Dynamics so pokazali, da se je povprečni novi avtomobil v Evropi od leta 2015 do danes s 35.500 evrov podražil na 44.101 evrov. To pomeni, da so se avtomobili v tem času podražili za dobrih 24 odstotkov.
Fifolt pravi, da če analiziramo cene v obdobju med letoma 2020 in 2023, vidimo, da so se avtomobili segmentov A in B povprečno podražili za več kot tretjino. Križanci segmenta B, ki so med Slovenci najbolj priljubljeni, so se v zadnjem letu podražili za 12 odstotkov, v primerjavi z letom 2020 pa so jim cene zrasle kar za 35 odstotkov.
Po pocenitvi tesel v začetku leta je v drugi polovici letošnjega leta prišlo do delnih pocenitev električnih avtomobilov predvsem v cenovnem razredu do 35.000 evrov. V tem cenovnem razredu so se namreč subvencije za električne avtomobile s 4.500 evrov povečale na 6.000 evrov, zato so nekateri proizvajalci cene spustili pod to mejo, da so kupcem omogočili pridobitev višje subvencije.
Fifolt zaključi, da je povprečni klasični avtomobil v Evropi še vedno cenejši kot v ZDA ali na Kitajskem. Kar pa se tiče električnih avtomobilov, velja, da jih bodo kupci kupovali, če bodo njihove cene sprejemljive, cenovno neugodnih pa ne bo več mogoče prodajati.
Starega avta ne menjam dokler se ne razpade ,definitivno ne kupim več avta potem ,vsaj za visoko ceno ne
hm, tiste cene so brez veze, kajti avta se skor ne da dobit na gotovino, so v igri samo neki krediti, da prodajalci bolje skozi prihajajo ( njihovi prihodki so bolj konstatni). tako da so realno še dražji. zaradi neuporabne… ...prikaži več in brezvezne tehnologije, za katero bi lahko tudi omenili monopolne tožbe, recimo vgradnaj audio naprave, v vozilo , ki je nimogoče zamenjati, torej jo MORAŠ kupiti hočeš-nočeš.pa še firmo, audio naprave ne moreš izbirat.
Ko se govori o gospodarstvu in EU in denarju ne morem mimo dejstva da so se stvari podražile in to ogromno. Leta 2000 sem si kupila glanc novo seat cordobo 1,9 tdi s klimo ki me je koštala 2,2 miljona… ...prikaži več tolarjev. če preračunam v evre je 2,200.000sit / 239,640sit = 9,180.4 eur. Torej toliko je stal avto. Aja, plača je bila takrat 130.000 sit, cca 542,5 eur. To je samo za primerjavo. Pa ne mi jokat da imate zdaj bistveno več. Vtaknite si to vašo EU nekam. Jaz ne rabim amerikanizacije.