Ali to velja, ali je le mit iz preteklosti, namreč to, da je treba vsak avtomobil z zmerno vožnjo do 1.000 ali več kilometrov najprej dodobra upeljati, da se vse komponente dodobra usedejo na svoje mesto, šele potem ga lahko močno obremenite?
O tem obstajata dve uveljavljeni mnenji, ki pa sta si povsem nasprotni. Prvo trdi, da je prvih 1.000 kilometrov ključnih za dolgotrajno zdravje motorja in avtomobila, zato je treba v začetku avtomobil voziti zelo prizanesljivo. Nasprotno mnenje pa pravi, da je treba avtomobil že takoj v začetku popolnoma obremeniti. Hecno je, da sta lahko pravilna celo oba pristopa.
Odvisno od vrste avtomobila
Ameriški spletni vplivnež Savage Gees pravi, da je upeljavanje motorja odvisno predvsem od proizvajalca avtomobila in vrste motorja. Avtomobilski motorji, ki jih proizvajajo množično, namreč potrebujejo le malo ali pa sploh ne potrebujejo upeljavanja. Ti avtomobili so namreč narejeni za ljudi, ki se bodo vanje usedli in se takoj odpeljali po opravkih, zato za ustrezno upeljavanje poskrbijo že v tovarni.
Drugače pa je z butičnimi motorji, ki so izdelani ročno ali z natančnimi tolerancami za zmogljive športne in superšportne avtomobile. Ti gotovo potrebujejo nekaj upeljavanja, saj jih v tovarnah ne upeljejo, ampak zgolj preverijo kakovost izdelave. Motor corvette Z06 ali porscheja 911 bi zato brez ustreznega upeljavanja lahko poškodovali.
V zvezi s tem se postavlja tudi vprašanje, če je po prvih 1.000 do 2.000 kilometrih še treba zamenjati motorno olje. Nekoč so zgodnjo zamenjavo olja priporočali, da bi odstranili umazanijo in morebitne opilke, ki so se v karterju nabrali med postopkom upeljavanja motorja. Vendar pa tudi to ni več nujno, saj se v zadnjih letih niso razvili le motorji in postopki ob njihovi vgradnji v avtomobil, ampak tudi motorna olja. V večini avtomobilov torej nista potrebna upeljavanje in menjava olja v prvih kilometrih.
Ni obvezno, lahko pa ga vseeno izvedete
Kar pa ne pomeni, da tega ne smete storiti. Avtomobil je sodobnemu razvoju navkljub še vedno sklop mehanskih delov s tesnimi tolerancami, zato postopki upeljavanja, če že niso zares potrebni, gotovo niso odveč. Preden se z novim avtomobilom odpravite na prve vožnje, je dobro, da v navodilih az uporabo preverite, če je v njih morda opisan postopek upeljevanja, če pa ni, je najbolj avtomobil voziti "normalno".
Ne glede na proizvajalčeva navodila namreč velja splošno pravilo, da prvih 1.000 do 2.000 kilometrov avtomobila ne bi smeli voziti s polno močjo in ga poganjati v visoke vrtljaje. Če je možno, števec vrtljajev v tem času ne bi smel preseči 4.500 vrtljajev na minuto pri bencinskih in 3.500 vrtljajev na minuto pri dizelskih motorjih.
To pomeni, da naj bi v tem času voznik avtomobil vozil kar se da gladko brez pospeševanje motorja v visoke vrtljaje, prehitrega pospeševanja in nenadnega zaviranja. To seveda velja za normalno vožnjo brez pretresov, saj v primeru kritične situacije takšni napotki niso primerni. Če hoče voznik motor "navaditi" na prihodnje delovne izzive, je dobro, da avtomobil tudi v uvajalnem obdobju vozi v različnih načinih in ne vključuje tempomata, ki lahko motor precej "poleni". Dobro je tudi, da se voznik v tem času temeljito seznani z avtomobilom in se nauči pravilno uporabljati vse asistenčne in varnostne sisteme, ki so na voljo.
Prizanesljivo tudi do drugih komponent
V tem času je dobro biti prizanesljiv tudi do blažilnikov, zavor in gum. Ko so blažilniki novi, delujejo trše kot pozneje, zato se je vsaj v tem času, če je to seveda možno, dobro izogibati slabših cest in udarnih jam, kjer bi bili blažilniki izpostavljeni prevelikemu šoku. Čas za prilagoditev potrebujejo tudi zavorne ploščice in čeljusti, ki se morajo za optimalno delovanje uskladiti s koluti ali bobni. Zavorni sistem za dosego optimalne usklajenosti običajno potrebuje 300 do 500 kilometrov vožnje. Ta nasvet seveda ne velja le ob nakupu novega avtomobila, ampak ob vsaki menjavi zavornih ploščic ali čeljusti.
Enako velja tudi za gume, ki nove za uvajanje potrebujejo vsaj 200 do 300 kilometrov vožnje. V tem času namreč z njihove tekalne površine odstopi vrhnja plast, ki je med skladiščenjem skrbela, da se niso postarale. Gume šele potem omogočajo načrtovani oprijem s podlago.
Ko uvajate novi avtomobil, upoštevajte predvsem nekaj zadev. Kot prvo se posvetite navodilom za uporabo avtomobila, kjer vam bodo razložene vse podrobnosti o njegovem delovanju. Navodila za uporabo so v avtomobilu zato, da jih preberete. Izogibajte se prekratkim razdaljam, ko se motor sploh ne ogreje. Pedala za plin v tem obdobju ne pritisnite do dna in ne izzivajte rdečega polja vrtljajev. Zavore s polno močjo uporabite le tedaj, ko je to res nujno. Čim več vozite v mestnem prometu, saj se bo motor na ta način "navadil" na različne hitrosti.
"Upeljevanje"? Dvojna napaka! Kot bi vpeljal novega delavca ali valuto? Po končanem postopku je motor upeljan?. Pravilno je UTEČEN!
Nasvet mehanika: Prvih 3000km se izogibajte avtocest, vožnja naj bo po nižjimi obrati. Po 3000 km zamenjati olje. Obvezna menjava olja na 10k km ali na eno leto. Če boste to delali boste imeli avto lahko za zelo dolgo. Jaz… ...prikaži več to delam od začetka in na Renault Megane bencinar imam prevoženih 480k km.