Avto > Iz druge roke
50592 ogledov

O ne, v avtu se mi je prižgala DPF lučka!

Servisna lučka DPF filter Pexels
Ena od pogostih šibkih točk rabljenih dizelskih vozil je DPF filter. Kakšna je njegova vloga, kako mu lahko voznik in voznica enostavno podaljšata življenjsko dobo in kaj storiti, ko odpove.

Filter DPF (diesel particle filter) je obvezni del dizelskih motorjev v Evropi že od leta 2009 oziroma od uveljavitve euro 5 standarda naprej. Njegova naloga je, da med delovanjem motorja prestreza veliko večino zdravju škodljivih trdih delcev v izpuhu. Čeprav z mehaničnega stališča pomeni dodatno komplikacijo pri delovanju termičnega motorja, pa je njegova vloga zelo pomembna.

DPF filter je eden pogostejših razlogov za okvaro na vozilu. Največkrat je to posledica neustreznega delovanja motorja in sklopov povezanih z njim. "Prvi znak, da nekaj ni v redu, se običajno pokaže s prižigom nadzorne lučke za DPF filter," pravi Jurij Kočar, vodja asistenčnega centra AMZS. Najbolj pogosta posledica zasičenosti DPF filtra pa je zmanjšana moč motorja.

Pri AMZS že vrsto let opravljajo neodvisne preglede vozil pred nakupom kjer je del pregleda tudi meritev emisij izpušnih plinov. Ti lahko razkrijejo, da je nekaj narobe z delovanjem motorja, prav tako pa lahko strokovni pregled razkrije ali opozori na morebitne napake na delovanju motorja in njegovih sistemih, ki so lahko povod za zamašitev DPF filtra.

Na spletni strani za prodajo in nakup rabljenih avtomobilov DoberAvto.si si lahko ogledate avtomobile z značko AMZS preverjeno kjer v podrobnem opisu najdete tudi podatek ali je z delovanjem motorja in emisijami vse v redu.

"Med vožnjo to izgleda tako, da se motor preklopi v zasilni program delovanja, ki ga voznik oziroma voznica občutita kot zmanjšano moč pogonskega agregata. Ko se prižge ta opozorilna lučka je prvi korak, da preberete navodila za uporabo, kjer običajno piše, da je treba opraviti neprekinjeno vožnjo za spontano regeneracijo filtra – povedano preprosto, da se v filtru sežgejo saje oziroma trdi delci," pravi AMZS strokovnjak.

Ko je meja zasičenosti presežena in avto med vožnjo ne zmore samostojno očistiti filtra, je prisilna regeneracija mogoča le še z uporabo ustreznega diagnostičnega orodja. Če tudi to ne gre, je potrebna menjava filtra ali njegova obnova.

Izpuh izpušna cev DPF filtri Avto DPF filter: kaj početi z njim in česa nikar

 

DPF filter | Avtor: BMW BMW

Najpogostejši vzrok za okvaro oziroma za zasičenje DPF filtra je slab režim delovanja motorja. "Kratke relacije, kjer se motor in izpušni sistem ne segrejeta na optimalno temperaturo, vsekakor ne vpliva dobro na delovanje. Drug zelo pogost razlog je lahko puščanje tesnosti prisilnega polnjenja oziroma okvare na delovanju turbo puhala. Tveganje za okvaro predstavlja tudi nepravilen vbrizg goriva in splošno stanje samega agregata,", kot možne vzroke za težave s filtrom naniza vodja asistenčnega centra AMZS. Veliko teh vzrokov bi lahko preprečili s pravilnim vzdrževanjem vozila.  

Pred odpravo težav z DPF filtrom je zelo pomembno, da se odkrije morebiten vzrok za napako, zaradi katere DPF ne more opravljati svoje naloge, saj se bo sicer stanje zelo verjetno ponovilo, strošek pa tudi.

''Da bi DPF trajal dlje in neoporečno, je vsekakor smiselno avto uporabljati na daljših relacijah ali vsaj motor dobro ogreti. Sicer pa večina proizvajalcev jasno piše, kako je najboljše uporabljati avto in priporočam, da se teh navodil uporabniki čim striktneje držimo."

"Tako servisiranje kot uporaba v skladu z navodili proizvajalca je zagotovilo za dobro delovanje in optimalne stroške vzdrževanja brez interventnih posegov, ki so žal največkrat posledica neustreznega servisiranja in vzdrževanja ter uporabe vozla. Sistem vozniku sicer javi, da je avto v postopku regeneracije.''

Jurij Kočar, vodja asistenčnega centra AMZS

Ne počnite tega doma

Ko niti sprožena regeneracija filtra ni dovolj, pride v poštev obnova oziroma čiščenje s pomočjo kemičnih preparatov. Uporabljajo se lahko specialni spreji, emulzije ali aktivne pene. Za takšen postopek seveda potrebujemo orodje in znanje, potrebno je poskrbeti tudi za ustrezno odlaganje odpadnih snovi iz filtra. Zato tega ni mogoče delati na domačem dvorišču, temveč je treba prepustiti postopek strokovnjaku.

Ena od najhujših in najpogostejših napak, ki jo naredijo domači "strokovnjaki", je, da želijo DPF očistiti z nalivanjem bencina vanj. S tem lahko naredijo nepopravljivo škodo in je edina možnost le še menjava. 

DPF filter Lastniki dizlov Avto Zaradi nevzdrževanega DPF filtra tudi več tisoč evrov škode

Vodja AMZS servisa Jurij Kočar | Avtor: AMZS AMZS

Pri strokovno izvedenem čiščenju na posebnih delovnih postajah proces poteka večfazno, najprej z agentom, ki raztopi saje, nato pa še z mešanico zraka in vode. Nato sledi še faza z drugim tipom kemikalij, ki preprečujejo nadaljnje nabiranje saj.

Cena servisa oziroma strokovnega čiščenja DPF filtra je od okoli 150 evrov naprej, je pa odvisna od stanja filtra, tipa vozila in uporabljenega postopka. Če je filter preveč okvarjen ali poškodovan, je praktično edina rešitev menjava z novim. Cena je prav tako močno odvisna od znamke in tipa vozila, se pa za najbolj pogoste modele giblje med tisoč in 2.500 evrov, pojasnjuje Kočar.

Pri starejših vozilih so nameščeni bolj pri podvozju ali pod voznikom na cevi izpušnega sistema, zato je delo mehanikov lažje in manj zamudno. Pri novejših vozilih je DPF nameščen bližje motorju, da tako hitreje doseže visoko delovno temperaturo za optimalno delovanje. Je pa zato težje dostopen za servisiranje.

Kaj pa, če bi ga kar odstranili?

Še posebej pri starejših vozilih so zaradi visokih cen nadomestnih filtrov mnogi v dilemi, ali je popravilo smotrno. Nekateri se odločijo celo za odstranitev DPF filtra. "To absolutno odsvetujem. Hkrati pa je to neodgovorno do okolja. Moramo vedeti, da avto brez DPF filtra ne zadostuje več strogim emisijskim standardom," opozarja Kočar. 

"Zakonodaja odstranjevanja seveda ne dovoljuje, ne nazadnje se tudi dajatve obračunajo glede na emisijski razred avtomobila," svari Kočar. Takšno vozilo bo imelo slej kot prej težave tudi na tehničnem pregledu.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 7
  • radovednica 08:02 12.avgust 2022.

    Še malo nadaljevanja. Filter se očisti tako, da v vročem vremenu večkrat močno obremeniš motor, pa se ti delci skurijo in filter očisti. Predvsem je potrebno redno preverjati (servisna storitev) količino dodatka v filtru, dodatek sicer ni poceni... Sicer pa ...prikaži več strokovnjak, zakaj preprosto ne odstraniti tega kritičnega dela? Odsvetujete odstranitev kar brez razloga, zaradi kvazi okolja? Na nobenem tehničnem pregledu za to nihče niti ne pomisli ali vpraša... Ne farbat ljudi s s svojo kvazi stroko!

  • radovednica 07:58 12.avgust 2022.

    Bravo avtor in strokovnjak. Ko tole bereš, seveda ne izveš zakaj je ta zadeva (mimogrede poznana kot FAP filter!) sploh potrebna. Aja, da zadržuje prašne delce in se za teboj toliko ne kadi. Potem pa navaja, da je zelo pomemben ...prikaži več in velik vir okvar...drugega nič. Seveda so dizli narejeni za dolge relacije in več prevoženih kilometrov. Potem piše, da v primeru prižiga lučke začneš brati navodila, lepo prosim...

  • becar 19:01 11.avgust 2022.

    Tole in še veliko drugih tehnoloških neumnosti v zadnjem času me spominja na znanca Jožeta, ima filter za odsesavanje pri lakiranju, ko se pa zabije, ga gre pred bajto spihat hahaha.