Avtomobili okolja ne onesnažujejo le z izpušnimi plini, ampak tudi z drugimi snovmi. Med njimi so tudi avtomobilske gume, ki med obrabo okolje onesnažujejo z majhnimi delci oziroma mikroplastiko, ki se nahaja v vodi, zemlji in celo zraku, ki ga dihamo, in že predstavlja resno zdravstveno tveganje.
Pri AMZS so v sodelovanju z ADAC in drugimi partnerskimi avtomobilskim klubi in potrošniškimi organizacijami preverili, kako obraba pnevmatik vpliva na okolje in katere pnevmatike v okolju pustijo največ mikroskopskih delcev gumene zmesi. Ostanki gumenega prahu, ki nastajajo ob obrabi pnevmatik, naj bi po nekaterih ocenah predstavljal celo tretjino vse mikroplastike v okolju.
Obraba odvisna od vrste dejavnikov
Preskuševalci so preverili, katere pnevmatike, ki so jih v zadnjih letih ocenili na testih gum, pri uporabi oddajajo največ majhnih delcev gumene zmesi. Test je pokazal, da so problematične predvsem večje pnevmatike, ki ne le povečujejo stroške lastništva velikih avtomobilov, ampak povečajo tudi onesnaženje s trdnimi delci. Večje pnevmatike se namreč hitreje obrabljajo.
S tega vidika so manj učinkoviti tudi električni avtomobili. Ti sicer lokalno ne tvorijo izpušnih plinov, vendar zaradi večje mase in obilice navora hitreje obrabljajo pnevmatike, kar pomeni, da v okolje izpustijo veliko mikroplastike.
Na obrabo pnevmatik sicer vplivajo tudi topografske značilnosti cest in njihova površina, vreme, temperatura ozračja in podlage, masa avtomobila, nastavitve podvozja, zmogljivosti motorjev ter hitrost in slog vožnje. Pnevmatike se hitreje obrabljajo na razgibanih cestah ter med hitrejšo in agresivnejšo vožnjo z veliko pospeševanja in zaviranja. Prav tako se hitreje obrabljajo na težjih avtomobilih s tršimi podvozji in motorji z večjim navorom. Zaradi mikro zdrsov se poleg tega hitreje kot na suhih obrabljajo na mokri podlagi.
Katere gume so najbolj umazane?
Strokovnjaki so sicer v zadnjih treh letih preverili obrabo skoraj 100 različnih letnih gum dimenzij185/65 R15. 205/55 R16 in 225/40 R18 ter zimskih gum dimenzij 185/65 R15, 195/65 R15 in 205/55 R16. Količino odpadle mikroplastike so preverili s tehtanjem gum pred in po poskusu in ugotovili, da povprečna obraba znaša 117 gramov na vsakih 1000 prevoženih kilometrov. Vendar se vse pnevmatike niso obrabljale enako.
Med gumami 15 znamk so se za najboljše izkazale Michelinove gume, s katerih je povprečno odpadlo 90 gramov trdnih delcev na 1.000 kilometrov. Michelinova celoletna guma cross climate velikosti 185/65 R15 je v okolje spustila celo le 58 gramov delcev na 100 kilometrov. Pod mejo 100 grmov je bilo še nekaj drugih gum. Za najslabšo na tem področju pa se je izkazala Bridgestonova guma blizzak LM005 dimenzije 195/65 R15, s katere v okolje odpade kar 171 gramov gume na 1.000 kilometrov. Največjo povprečno obrabo so sicer zmerili na gumah znamk Pirelli in Nokian, ki v okolje izpustijo 134 gramov mikroplastike na 1.000 kilometrov.