Dacia je eden od zmagovalcev leta 2017. Nizkocenovna znamka se je dokončno uveljavila na zahtevnih evropskih trgih. Kako je to mogoče?
Prodaja avtomobilov znamke Dacia je v letu 2017 po podatkih JATO Dynamics (januar - november) zrasla kar za 11 odstotkov, kar je eden največjih porastov v prodaji med vsemi avtomobilskimi znamkami. A za razliko od preostalih "zmagovalcev" (Toyota, Seat, Suzuki) je Dacia fenomen, saj lani oziroma letos sploh ni imela novega modela, le blago je prenovila obstoječe. Njen težkokategornik dacia duster 2. generacijem, pa šele prihaja na trg.
Primite se za sedežne ročaje - model dacia sandero je najbolj prodajan mali avto za fizične osebe v Evropi, skupaj pa so jih letos v Evropi prodali več kot renault meganov in le malenkost manj kot Volkswagen proda svojih passatov! Napačno je tudi mišljenje, da so za Dacio zagreti le v vzhodni Evropi, saj je Dacia velikanska uspešnica na največjih in najbolj zahtevnih evropskih trgih, vključno s Francijo in Nemčijo. Letos so tako Evropejcem prodali le malo manj avtov od Hyundaija ali Kie, ter več od Seata.
Nizkocenovna znamka v lastništvu Renaulta, na katero so mnogi še nekaj let nazaj gledali posmehljivo oziroma najmanj pokroviteljsko, je razlog za številna vprašanja. Kako jim uspevajo takšni rezultati, še posebej pa, kako jim uspe obdržati tako nizke stroške izdelave?
Matthieu Galipeau, direktor marketinga znamke, nam je pojasnil ozadje te uspešne zgodbe in se razgovoril tudi o pričakovanjih za dusterja.
O nadzoru nad stroški: Za Dacio je eden ključnih elementov uspeha, saj je nizka cena njihov zaščitni znak, pojasnjuje Galipeau. Zato pa je potreben tudi skrben nadzor nad stroški izdelave. A še zdaleč ni dovolj le cenejša delovna sila v tovarnah v Romuniji in Maroku, temveč gre predvsem za nadzor nad vsakim še tako neznatnim izdatkom - pri izdelavi sestavnih delov, ki si jih modeli med seboj delijo v maksimalni meri; pri oblikovanju, kjer ne zapravljajo za neuresničljive študije; pri razvoju, ko skušajo že znane in preizkušane rešitve (podvozje ...) še bolje optimizirati, raje kot vse razvijati od začetka; pri skrbi za kvaliteto izdelanih avtov na dolgi rok, kar znižuje cene servisov in število reklamacij ...
O ceni za kupca: osnovna filozofija je, da kupcu ponudijo ravno prav tistega kar potrebuje - nobenih "nepotrebnih" in (pre)naprednih tehnologij. Prav tako kupci za razliko od ostalih znamk ne morejo računati na dodatne popuste, ki zamegljujejo trg in zmedejo kupce - oglaševana cena je pri Daciji dejanska cena. Tudi v Sloveniji.
O oglaševanju: Dacia zelo malo vlaga v klasični marketing. Zanjo so najboljša reklama zadovoljni kupci, ki širijo glas o znamki in si med seboj delijo različne izkušnje tr nasvete, tudi o dodatni opremi. Prav pri prodaji dodatne opreme Dacia dosega nadpovprečne rezultate. Zaradi širjenja "ljudskega glasu" se modeli, kot sta dokker ali lodgy, najbolje prodajajo šele v tretjem ali četrtem letu svoje proizvodnje, torej povsem obratno kot modeli pri klasičnih znamkah, ki vrhunec dosegajo v času največjih marketinških kampanj v prvih letih proizvodnje. Pravi fenomen so Dacijini pikniki, ki jih prirejajo po številnih državah. Letošnjega v Franciji se je udeležilo kar 14.000 ljudi.
O nadaljni politiki modelov: za Dacio je njihov trenutno nosilni model suv duster in tako bo ostalo vsaj še nekaj časa. Ne razmišljajo o večjem modelu, ki bi že v osnovi stal prek 20 tisoč evrov. "To ne bi bilo več v duhu Dacie." Verjetno ne bo niti manjšega suva oziroma križanca od dusterja, saj to področje prodajno odlično dopolnjuje sandero stepway, nekoliko robustnejša različica male kombilimuzine. Še naprej nameravajo izkoriščati tudi dejstvo, da vse manj proizvajalecev ponuja enoprostorske avtomobile, namenjene družinam s tremi otroci.
Intervju o fenomenu dusterja: Matthieu Galipeau, direktor marketinga pri Daciji
Kaj so poleg cene še tisti ključni elementi, da je postal duster prve generacije takšna uspešnica?
Prvi duster je bil zelo uspešen zaradi dizajna, ki daje videz robustnega suva. Od začetka je bil tudi zelo družinsko uporaben s prostornostjo za pet ljudi in veliko prtljage. Tretji razlog pa je gotovo dostopnost, saj ponujamo avto višjega ranga po ceni majhnih suvov.
Kako pa je vplival na krepitev imidža znamke?
Duster je prav gotovo naš najpomembejši model in precej pripomore k splošni prepoznavnosti naše znamke. Veliko ljudi je že slišalo za dusterja, tisti, ki ga imajo, pa so z njim povečini zelo zadovoljni.
Kako se je trg suvov oziroma križancev spremenil v zadnjih letih in kaj želijo danes njihovi kupci imeti, kar recimo v časih prvega dusterja še ni bilo tako pomemnbno?
Rekel bi, da se je precej spremenil imidž suvov. Še nekaj let nazaj so bila to vozila, ki so si jih lahko privošili le bogatejši. Sedaj pa je njihov videz običajen tudi pri manjših vozilih, postali so cenejši in bolj vsestranski. To niso več zgolj vozila, ki pridejo prav pri vožnjah v gozdu, temveč so primerni tudi za prevoz družine na dopust. Duster je v središču teh sprememb, saj smo po našem mnenju precej vplivali na to večjo sprejemljivost in razširjenost suvov.
Ponavadi znamke ob predstavitvi naslednje generacije nekega uspešnega modela znatno zvišajo ceno. Kako ste pri dusterju uspeli zadržati pristop dodatnih vsebin za praktično iste cene?
To je naša formula - dati kupcem še več za dostopno ceno. Res je, da druge znamke velikokrat dražijo nove modele, a po drugi strani se kupcem dohodki ne povišujejo v takšni meri, tudi če pogledamo aktualno gospodarsko stanje v Evropi. Zato resnično veliko in neprestano delamo na tem, da imamo nadzor nad stroški, kar posledično pomeni zelo konkurenčne cene. Duster je dokaz, saj gre verjetno za največjega suva, ki ga lahko dobite za ta denar.
Kaj so bila glavna vodila pri snovanju nove generacije?
Predvsem dvoje - še okrepiti položaj dusterja na trgu, hkrati pa odpraviti pomanjkljivosti, na katere so opozarjali lastniki. Zunanji dizajn je sedaj še robustnejši, a je hkrati več poudarka na detajlih in fini izdelavi. Znotraj smo precej delali na izboljšanju ergonomije, recimo višjemu položaju infozabavnega zaslona. Ohranili smo 4x4 zmogljivosti prejšnje generacije glede odmika od tal in previsov, dodali pa smo nova pomagala, kot je sistem za pomoč pri spustu in sistem štirih kamer, ki zelo pripomorejo pri varnem off-roadu. V primerjavi z dosedanjim dusterjem je veliko boljša in udobnejša izkušnja vožnje na dolge proge, med drugim smo kar za polovico zmanjšali hrupnost v kabini.
Kdo so glavni konkurenti dusterja?
Zelo težko reči. Če pogledamo vozila po velikosti, so to modeli, ki so tudi po tretjino dražji. Če pa primerjamo ceni, potem so takšna vozila manjša. Morda še najbližji konkurent na vašem slovenskem trgu je suzuki vitara.
Ena izmed stvari, ki je zelo opazna, je, da duster še ne pozna sistema avtonomnega zaviranja, ki je med drugimi že zelo razširjen in tudi pogoj za pet zvezdic na testu Euro NCAP. Kako to?
Pri varnosti zasledujemo cilj, da naši avti po specifikaciji Euro NCAP prejmejo tri zvezdice. Zakaj ne gremo prek te meje in vgrajujemo naprednih sistemov, kot so AEB, polavtonomna vožnja in podobno? Tri zvezdice so za nas dokaz, da imamo dobro varnostno zasnovan avto, za dodatne zvezdice na testu Euro NCAP pa je potrebno dodati veliko elektronike. To pa pomeni veliko dodatnih stroškov, hkrati mora voznik prepustiti del nadzora nad avtom. Tega pa vozniki po naših poizvedbah še niso pripravljeni. Naša prioriteta je torej dostopnost in preprostost. Več elektronike, več možnosti za napake bo. Gotovo pa je zdajšnji duster precej naprednejši glede varnosti v primerjavi s prejšnjim. Ima denimo trdnejšo zasnovo, po novem tudi šest blazin, med aktivnimi pomagali pa sistem za mrtve kote. Nočemo pa biti dinozavri in se sproti prilagajamo zahtevam trga. Treba je tudi poudariti, da je zaradi ostrejših kriterijev doseči tri zvezdice po današnjih kriterijih veliko težje kot še nekaj let nazaj.
Kaj se bo zgodilo z modeloma dokker in lodgy, bomo videli njuni naslednji generaciji?
Oba modela se prodajata zelo dobro, lodgy je v zadnjem letu v Evropi porastel za 30, dokker pa za 20 odstotkov. Kupci so zadovoljni in gotovo se bomo potrudili, da bomo tudi v prihodnje naslavljali to področje, saj sta oba zelo primerna za družinsko rabo.
andrej.leban@zurnal24.si