Avto
15776 ogledov

Hitrost na avtocesti bi zvišali na 150 kilometrov na uro

promet, avtocesta Saša Despot
Medtem, ko se v Nemčiji nekatere stranke in lobistične skupine zavzemajo za omejitve hitrosti na vseh nemških avtocestah (na nekaterih odsekih ne poznajo omejitve hitrosti), pa bi v nekaterih državah na avtocestah dovolili vožnjo s hitrostjo do 150 km/h.

Prometna politika v Evropi se spreminja. Vse več držav se zavzema za pospešitev prometa po avtocestah. Tako bo na primer na Nizozemskem poleti na nekaterih avtocestnih odsekih dovoljena hitrost 130 km/h namesto 100 km/h. Pred petimi leti je sodišče odredilo zmanjšanje omejitev hitrosti podnevi na 100 km/h. Takrat so trdili, da so razlog za to emisije CO2. Drugi avtocestni odseki bodo kmalu sledili temu, pravi minister za promet Barry Madlener (PVV).

Na Češkem bodo od poletja 2025 celo dvignili omejitev hitrosti s 130 km/h na 150 km/h – sprva na odseku avtoceste med Taborom in Budweis (Ceske Budejovice). Minister za promet Martin Kupka (ODS) je obljubil, da bo ocenil stanje in po potrebi dovolil večje hitrosti tudi drugje, poroča nemški focus.de.

Inteligentni asistent za hitrost, asistenčni sistem, vožnja, omejitev hitrosti | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Za spremembe tudi v Italiji in Avstriji

V Italiji prometni minister Matteo Salvini prav tako omenja možnost dviga omejitve hitrosti na tripasovnih odsekih za 20 km/h na 150 km/h. Trenutno še ni odprt noben odsek, po poročanju italijanskega tiska pa naj bi ga odprli letos.

Španija je poseben primer: španski prometni direktorat DGT proizvajalcem avtomobilov dovoljuje vožnjo s svojimi vozili do 150 km/h (namesto 120 km/h), a le za testne vožnje. Ustrezna vozila so označena z dodatkom registrske tablice V12.

Omejitev hitrosti na vseh avtocestah v Avstriji bi lahko bila v prihodnje namesto 130 km/h celo 150 km/h. “Kronen-Zeitung” je pisal, da je prihodnja koalicija FPÖ in ÖVP o tem že dosegla dogovor. Edina stvar, o kateri se še razpravlja, je, ali naj povečanje hitrosti velja za izbrane relacije ali povsod.

Nemška avtocesta autobahn | Avtor: Profimedia Profimedia

Kaj se bo zgodilo v  Nemčiji?

V Nemčiji je priporočena hitrost na odsekih avtocest, kjer ni omejitev hitrosti, trenutno 130 km/h, kar pomeni, da se lahko vozite hitreje na odsekih cest, kjer ni fiksne omejitve hitrosti. To je tudi ena od tematik nemških strank v volilnih programih. Nemški Focus je naredil pregled, katere stranke želijo v prihodnje upočasniti vožnjo po avtocesti:

CDU/CSU: Brez splošne omejitve hitrosti, namesto tega inteligentni nadzor prometa
SPD: Omejitev hitrosti 130 km/h na vseh odsekih AC, kjer še ne poznajo omejitev
FDP: Brez splošne omejitve hitrosti, namesto tega inteligentni nadzor prometa
Zeleni: omejitev hitrosti na največ 130 km/h na vseh avtocestah in omejitev na 80 km/h na podeželskih cestah
AfD: Ne zavzemajo se za splošne omejitve hitrosti
Levo: Omejitev hitrosti 120 km/h na vseh avtocestah
BSW: Ne zavzemajo se za splošne omejitve hitrosti

Pogled slovenskega strokovnjaka

Zakaj so takšni predlogi v Evropi vse pogostejši, smo vprašali Andreja Brgleza, ki se je v svojih raziskavah kot avtomobilski novinar in raziskovalec pogosto ukvarjal tudi s temo hitrosti na cestah. Pravi, da je z vprašanjem največje dovoljene hitrosti na avtocesti tako kot s sezonskimi prehladi. Dilema in pomisleki se pojavijo skoraj vsako leto, potem pa izzvenijo in smo spet dobri do prihodnjič.

"Vprašanje razumem kot proces, v katerem se različni zainteresirani deležniki s spremembami, ki se vmes dogajajo in po mojem mnenju ključno vplivajo na to vprašanje, soočajo vsak po svoje in vsak z različno hitrostjo. Kar vidimo zdaj je blaga oblika družbene avtocestne shizofrenije, ki je posledica tega, da na eni strani dvigujemo okoljske standarde, skrbimo za zmanjšanje izpustov, skrbi nas povečanje porabe energije, pa tudi zvočno onesnaževanje, kjer so na primer naši sosedi Avstrijci zelo proaktivni. Na drugi strani je tudi največjemu laiku jasno, da se je avto v dobrega pol stoletja, če imamo sodobne avtoceste, popolnoma spremenil in leta 2025 varna vožnja pri 130 km/h zagotovo ne more biti naš največji civilizacijski in tehnološki dosežek."

Brglez ne pričakuje, da bi se v takem Evropskem ozračju veliko držav podalo na pot dvigovanja hitrosti. Pravi, da morda na 140 km/h, kot je zdaj na Poljskem in na primer v Bolgariji, pravi pa tudi, da je vprašanje redna tema v času parlamentarnih volitev v številnih Evropskih državah, saj je privlačna za polarizacijo volilnega telesa.

Tudi v Nemčiji, kjer se ob vsakih volitvah na novo vprašajo, ali bodo še imeli avtocestne odseke brez hitrostnih omejitev. Za zdaj jih še imajo, in kot je videti, jih bodo imeli še vsaj nekaj časa.

Andrej Brglez | Avtor: Anže Petkovšek Anže Petkovšek

Z električnimi vozimo počasneje

Zanimalo nas je tudi, ali slovenske avtoceste dovoljujejo dvig hitrosti, oziroma, ali bi bilo sploh mogoče in smiselno povečati hitrosti, vsaj na določenih odsekih? "Poglejte našo avtocesto, 29. decembra 1972 je bil odprt odsek primorske avtoceste med Vrhniko in Postojno. Mimogrede, takrat so bili sposobni 32 kilometrov super sodobne avtoceste, ki je bila v celi SFRJ pravo tehnološko čudo, narediti v dveh letih in sedmih mesecih. Mislim, da se danes v tem času nismo sposobni niti odločiti, ali bi začeli postopek prenove dotrajanega dela ceste, kaj šele, da bi ga popravili. Kakorkoli že, gospod Lado Prah, ki je bil takrat en od nadzornikov gradnje naše avtoceste, mi je nekoč povedal, da je bila računska ali projektna hitrost 120 km/h, ker pomeni, da je pri taki hitrosti varnost vožnjo zelo visoka, saj se ne sme čutiti centrifugalne sile in podobno. Tisto leto je bil Evropski avto leta fiat 127, a pri nas je bilo več fičkov in hroščev v resnici pa še teh tako malo, da si, kot je rekel gospod Prah, na vožnji od Vrhnike slišal ptičke peti in bil na avtocesti dolgo čisto sam."

Brglez dodaja, da je jasno, da je z današnjimi avtomobili, vsaj po nekaterih odsekih naše avtoceste, moč varno peljati tudi hitreje od 130 km/h. "Sicer pa ne vem, ali tvegam veliko, ko povem nekaj, kar vsi vemo in je slovenska nikoli uradno izgovorjena avtocestna realnost in resnica. Veliko voznikov na naši avtocesti pelje okrog 140 km/h, saj kazen za tako prekoračitev ni huda, mislim pa si, da je tudi bolj redko izrečena. Na drugi strani pa imamo vedno več voznikov električnih avtomobilov, ki se raje držijo nekoliko nižjih hitrosti, tam okrog 110 km/h, saj jih elektrika na ta način pripelje precej dlje, kot bi jih pri 130 kaj šele pri 140 km/h. Če vse skupaj nekoliko po domače relativiziramo in ker je promet skupinska igra lahko torej napovemo, da bo ob večanju števila električnih avtomobilov na eni strani in nekoliko večji hitrosti tistih, ki se peljejo malo prek 130 km/h, naše skupno avtocestno povprečje kar v redu in tam nekje okrog dovoljenih 130 km/h. Šalo na stran, bolj kot največja dovoljena hitrost je naša težava v tem, da smo visoko tranzitna država in da moramo glede tega čim prej ukrepati v smeri, da zmanjšamo dnevne zastoje pri vožnji na in iz dela  ter neskončne kolone v času visokih turističnih premikov. Za večjo varnost pri večjih hitrostih pa predvsem z ostrejšim nadzorom in kaznovanjem tistih, ki vožnjo tik za avtom, hupanjem, svetlobnimi znaki in prehitevanjem po desni v stisko in veliko nevarnost spravljajo vse ostale, vozijo po omejitvi ali malenkost počasneje," zaključuje Brglez.

dezurni@styria-media.si

Komentarjev 12
  • ToSmJest 20:49 15.februar 2025.

    Naši trdijo, če se vozi počasneje, se pride hitreje (trdijo da bodo znižali, da bo večja pretočnost). Sem mislil, da se naravnih zakonov ne da prikrojiti. Očitno v Butalah gre.

  • ToSmJest 20:48 15.februar 2025.

    Točno, da je bila naša prva AC zgrajena 1972, ampak prvi dve leti ni bilo omejitev hitrosti in si lahko peljal, koliko si hotel. so me vozili ob Postojni po tej cesti 200+ km/h, čisto legalno. Potem je prišla naftna ...prikaži več kriza in so začasno omejili hitrost na 120 km/h. Kriza očitno še kar traja, saj so le "prilagodili omejitev Evropi" na 130. V resnici ima Evropa to zelo pisano in ni možno prilagoditi Evropi.

  • Avatar Zoran
    StarMačk 18:43 15.februar 2025.

    Gospod Brglez naj vzame v malo šolo logike omejevanja hitrosti na avtocestah naše strokovnjake iz Podnebnega sveta, ki si prizadevajo omejitev od 130 spraviti na 110 km/h, kljub temu, da v času poletnih dopustov ali večjih praznikov po EU, skorajda ...prikaži več po celotnem avtocestnem križu, najvišjo dovoljeno hitrost lahko le sanjamo, saj cjazimo v kolonah turistov in tovornjakov, ki zgolj obremenjujejo naše ceste, slovenski turizem od njih nima nič, le DARS jim uturi vinjete. Ne vsi, večina pač!