Avto > Testi
7596 ogledov

Mestni svetovni avto leta zleze pod kožo in tam ostane

Volvo EX30
1/58
Saša Despot Volvo EX30
Najboljši svetovni mestni avto na Žurnalovem testu. Volvo EX30 je oblikovno sijajen in s tehnologijo ter udobjem vrhunsko podprt električni avto za vsakdanje šviganje po cestah. Ni pa poceni in ni niti brez napak(ic). Preizkusili smo tako single kot twin motor. Slednja velja za najhitrejšega volva doslej.

Na testu smo vozili aktualni urbani svetovni avto leta. Volvo EX30 je ta naziv prejel s strani konzorcija glasovalcev iz vsega sveta, združenih pod izbor World car of the year. Zdaj smo se lahko sami podrobno prepričali, zakaj. Praktično hkrati smo lahko primerjali tako single motor kot twin motor izvedenko. Slednja je mimogrede najhitrejši volvo doslej.

Znamka Volvo je ena tistih, ki kljub ne-tako-ugodnim časom za električne avte z nekaj prilagoditvami vztraja pri načrtu brezogljične prihodnosti, ki se zanje začenja že pri zbiranju materialov za avto, nadaljuje v proizvodnem procesu in skozi celotno življenjsko dobo avta, zaključi pa šele potem, ko ga je velika večina recikliranega in znova uporabljenega.

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Severnjaki so imeli kar srečo, da so že pred desetletjem lahko bistveno razširili svoj način razmišljanja tudi pod novimi kitajskimi lastniki. Evropsko skepso in samozaverovanost so raje zamenjali z odprtostjo do novih tehnologij in iz prve roke spremljali bliskovit razvoj baterijskega pogona. Ter ob tem stuhtali načrt, kako ohraniti jasno identiteto ter originalnost te evropska znamke. 

Da je kljub težkim in bolečim spremembam dolgoročno treba v marsičem spremeniti način izdelave avtov in da je mogoče na koncu celo uspeti, so imeli nenazadnje zgled v ameriški Tesli. Ta je v nekaj letih postal ena najbolj prodajanih in tudi najbolj vrednih avtomobilskih proizvajalcev. Omenjanje Tesle - pustimo aktualno politiko ob strani, tu naj šteje tehnologija - v povezavi z EX30 ni naključje. 

EX30 je član najnovejše generacije švedskih avtomobilov, ki je v celoti razvita izključno za električni pogon. Najmanjšega in najcenejšega volva zadnjih let (4,23 metra v dolžino) so predstavili skoraj istočasno s svojim novim zastavonošo velikim suvom EX90.

To je bil pomemben signal kupcem in precej drugačna strategija od nemške premijske konkurence, ki je želela najprej prodreti z velikimi električarji. Še en pomemben podatek je, da so v EX30 vgradili ogromno tehnologije iz velikega brata.

Z zunanjimi merami je volvo EX30 predstavnik križancev B segmenta. Vendar pa je izključno baterijska platforma oblikovalcem in inženirjem precej razširila možnosti, kako prilagoditi prostor med kolesi. 

Zunanji dizajn je ne le vpadljiv, temveč tudi 'pameten' in kljub sodobni različici čistega oblikovalskega jezika ostaja jasno povezan z rodbinskim deblom. Medosna razdalja je razmeroma velika, kolesa postavljena na robove. Nos je nizek, boki visoki, zadek se zaključi navpično. Poseben pečat poleg kapljičastih ogledal brez okvirja seveda dajo svetila, spredaj Thorovo kladivo z umetelno sestavljanko dnevnih luči, zadaj tipično pokončen in grafično razdeljen poklon legendarnim švedskim karavanom.

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Eden od obeh testnih avtov je bil odet v živo rumen plašč, ki je kar žarel med prevladujočo sivino in črnino na cestah. Težko pojasnim, a pri pogledu na rumenega šveda sem začutil, kot da sem sredi mrke in agresivne množice naletel na prijazno osebo.

Drugačen pristop k notranjosti

Notranjost je tista, ki najbolj 'sezuje.' Morda celo dobesedno, saj se mi je zazdelo, da sem vstopil v intimnost dnevne sobe nekega manjšega, a decentno urejenega stanovanja v njegovem rodnem Götheburgu. Na videz minimalistično, mestoma nenavadno drugačno, v resnici pa prostorno in s premišljenimi detajli, ki imajo hkrati oblikovno ter uporabno vrednost.

Na primer ozke kovinske kljuke, vrata z velikimi odlagališči, barvne kombinacije recikliranih in naravnih materialov, mehkobni in čudovito krojeni sedeži iz volne, dodan ščepec svetlobnih učinkov … 

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot
Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Tako kot Teslina modela za množice ima EX30 samo en sredinski pokončen velik zaslon. Zaradi tega so lahko znižali armaturno ploščo v obliki police in omogočili izvrstno preglednost naprej prek nizkega nosu, česar v novodobnih avtih nismo več vajeni. Prostor v širino so pridobili z umikom vseh stikal z vrat in celo zvočnikov.

Gre za enega prvih avtov, ki namesto tega uporablja zvočno palico. Če je ta tehnologija v dnevnih sobah pred leti uspešno nadomestila hi-fi sisteme z množico zvočnikov, zakaj ne bi delovala tudi v avtu? Harman Kardon in njegov odlično skrojeni zvok v EX30 dokazujeta, da je to mogoče.

Je pa tudi res, da je treba po novem za nastavljanje ogledal tipkati po vmesniku in volanu, pa tudi sredinski tipki za spuščanje stekel nista idealna rešitev. In navaditi se je treba škiljenja na desno za spremljanje hitrosti, saj HUD zaslona na steklu ni.

Podatki o vozilu (volvo EX30 single motor ultra )

Pogon: električni, zadnji, 400 V arhitektura 
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 4.233 x 1.837 x 1.449; 2.650
Prtljažnik v litrih: 318 - 904
Moč in navor: 200 kW (272 KM), 343 Nm 
Zmogljivosti: 180 km/h, pospešek 5,3 sek od 0 do 100 km/h
Baterija: 64 kWh (neto)
Največja moč polnjenja: 22 kW (AC)/158 kW DC

Poraba na testu (kombinirana): 21 kWh/100 km
Cena testnega vozila z dodatki: 55.362 evrov

Podatki o vozilu (volvo EX30 twin motor performance ultra)

Pogon: električni, AWD, 400 V arhitektura 
Mere v mm (D x Š x V, medosje): 4.233 x 1.837 x 1.449; 2.650
Prtljažnik v litrih: 318 - 904
Moč in navor: 315 kW (428 KM), 543 Nm 
Zmogljivosti: 180 km/h, pospešek 3,6 sek od 0 do 100 km/h
Baterija: 64 kWh (neto)
Največja moč polnjenja:
22 kW (AC)/158 kW DC
Poraba na testu (kombinirana): 22,5 kWh/100 km
Cena testnega vozila z dodatki: 57.047 evrov

Sredinska konzola - nekaj posebnega

Volvo je imel vedno neki poseben fetiš do oblikovanja sredinske konzole (spomnimo se na lebdečo konzolo v generacijah izpred 20 let). EX30 je uporabnost in obliko tega dela notranjosti dvignil v nove višave. Stopenjsko izvlečni zgornji 'plavajoči' del s skritimi nastavki za pijačo, spodnji del s pokritim vzdolžnim prostorom, dva počivalnika za mobilne telefone s QI polnjenjem, skriti USB priključki …

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Tako genialno uporabno, a še vedno tako preprosto in v sozvočju s prečiščenim ambientom. Drugačna je tudi rešitev s predalom, saj je v sredini pod 12,3-palčnim zaslonom in ne na sopotnikovi strani. Ni velik, k sreči je za zvezke in mape A4 prostor tudi drugod po avtu. 

Oprema testnikov ultra je ponujala še več premijske vsebine, od velikega fiksnega panoramskega stekla, ki ustvari vtis dodatne prostornosti, do elektrificiranih prednjih sedežev. 

Programsko definiran avto

Pri vmesniku spet naletimo na indice, da so želeli uporabnikom ponuditi nekaj podobnega kot Tesla, le da bi bili še boljši. Ali jim je to uspelo, je stvar debate, vsekakor je EX30 pripadnik najnovejše generacije programsko definiranih vozil. Volvo je ena prvih znamk, ki je začela na polno uporabljati Googlov Android Automotive OS.

To pomeni, da je delovanje avta brezšivno povezano z Googlovimi storitvami in ekosistemov. Na primer izračunavanje dosega na podlagi navigacije ali pa dostop tudi do tistih aplikacij, ki jih zgolj zrcaljenje prek Android Auta ali Apple Car Playja ne podpira. Za dodajanje novih aplikacij je tu Google Play.

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Med vsemi možnostmi je tudi enostaven nadzor nad avtomobilom prek namenske telefonske aplikacije vključno z nastavitvami na daljavo in digitalnim ključem za poenostavljen vstop. Žal med našim testom ta del funkcionalnosti ni deloval, menda zaradi začasnega hrošča, ki je med zadnjo posodobitvijo zlezel v Googlovo kodo in mu ohromil povezljivost.

Ni vse idealno

Vmesnik je sicer enostaven za uporabo, če izvzamemo, da fizičnih tipk praktično ni in je še vedno treba odmikati pogled s ceste.

Delovanje klimatske naprave nekoliko nenavadno urejamo prek dveh ločenih menijev - v prvem samo temperaturo in ogrevanje sedežev ter volana, v drugem tudi delovanje ventilatorja, usmerjanje zraka, nastavljanje časovnika …

In prav klimatska naprava je področje, kjer me je Volvo razočaral. Znamka iz mrzlega severa je pri dizlih in bencinarjih znana po tem, da zelo hitro ogreje potniško kabino. V dobi elektrike pa imajo očitne težave. 

Pred začetkom vožnje še pogled za prve sedeže, kjer najdemo še eno občutljivo točko avta. Zadnja klop je primerna predvsem za dva otroka, medtem ko bosta že srednjerasla potnika zaradi visokega dna, pod katerim je baterija, grizla kolena. To jasno nakazuje, da je volvo EX30 mišljen predvsem kot pomožni avto v (mladi) družini, za pare brez otrok ali samske. 

Za glavo tam zadaj sicer prostora ne manjka, k dobremu počutju prispeva tudi v sredini zasekana klop, že omenjeno strešno okno doda k vtisu zračnosti. Prtljažnik z veliko odprtino v osnovi meri 318 litrov, kar je na papirju pod povprečjem klasične kombilimuzine. A je njegova močna plat dobra izkoriščenost, ločena prostora za manjše predmete, nastavljivo dno in skrit prostor pod njim.

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Zadnji naslonjali se pri dvignjenem načinu prtljažnega dna podreta v ravno dno v razmerju 1:2. Največja prostornina je sicer 904 litrov, takrat skozi veliko in dostopno luknjo lahko potisnete tudi kolo. Avto ima odprtino za smuči, prostor je tudi pod prednjim pokrovom, ki je dovolj velik za napajalni kabel.

Kako se pelje?

Ves ta lepi ambient ima seveda kolesa. In te se rade in dobro zavrtijo. EX30 je prevzel odlično funkcionalnost Tesle in odpravil potrebo po pritiskanju gumba za zagon. Sedeš, pritisneš na zavoro, z obvolansko ročico prestaviš, primeš prisekan volan in spelješ. Zatesnitev pred zunanjimi zvoki je zelo dobra, pogon je tih.

Na testu smo lahko neposredno primerjali tako šibkejšo kot močnejšo verzijo, slednjo s serijskim 4x4 pogonom.

Različica z enojnim motorjem ima še vedno kar 200 kW (272 KM) moči, zato je ob močnejšem pritisku na plin vse drugo, le počasna ne. Pospešek 5,3 sekunde do stotice je za večino termično gnanih avtov nedosegljiv. 

Naš rumenec kljub zadnjemu pogonu pa ni in niti noče biti športni avto, uživanje na poti ponuja na drugačne načine. Podvozje je sicer čvrsto, a daljše neravnine lepo pobira. Sicer za znamko nenavadno neposreden volan pride prav predvsem pri hitrih mestnih manevrih, pri parkiranju, kjer sta pri boljši opremi sicer v pomoč tudi izvrstni 360-stopinjski pogled kamer in parkirni asistent. Saj ne da bi se EX30 branil ovinkov, vendar pa podkrmarjeni nos nenavadno hitro sporoči, da preganjanje po podeželju ni njegov teritorij.

Z nosom ima manj težav različica twin motor performance, ki ima dodatni elektromotor na prednji osi in tako skupaj kar 315 kW (428 KM). Gre za pravi nordijski izstrelek, saj pospešek z mesta do 100 km/h terja komaj 3,6 sekunde vašega časa in s tem lahko pusti v ogledalu tudi marsikateri športni avto. Tudi sam se lahko pohvali z nekaj dodatne šminke, testnik je imel nameščena 20-palčna platišča in temnjena stekla. 

Črni testnik je bil tudi opazno prepričljivejši v ovinkih, ki se jih je bil sposoben lotevati bolj nabrušeno. 

Nespodobna primerjava: se spomnite rumene švedske rakete iz sredine 90. let? Volvo 850 T-5R je bil takrat s pospeškom okoli sedmih sekund eden najhitrejših serijskih avtov srednjega razreda. Je pa imel z 240 km/h takrat seveda precej večjo končno hitrost, medtem ko so jo pri Volvu na vseh modelih zadnjih let omejili pri 180 km/h.


Ne glede na verzijo pa zmore EX30 na avtocesti ponuditi udobje potovalnika vsaj enega velikostnega razreda višje. Izvrstna akustika, izvrstna, po potrebi izbira enega od prednastavljenih barvnih načinov ... Vozniku je v pomoč zelo dolg seznam serijskih in nekaj doplačljivih asistenčnih sistemov, katerih delovanje lahko globoko v menijih tudi prilagaja.

IR kamera pred volanom je zares učinkovita, saj vam ob zehanju ali gledanju skozi stransko okno avto hitro povprašal po spočitosti in osredotočenosti. Manj prepričljivo mi je delovanje kombiniranega asistenta za držanje smeri in hitrosti (Pilot assist), ki je za premijsko znamko preveč grob do voznika. Na cesti se to opazi s pogostim vijuganjem vozila, ko ga odbija med sredinsko in stransko črto. 

Različica z imenom long range in baterijo s 64 kWh nakazuje, da bi že šlo lahko za dolgoprogaša. Z obljubljenimi 360 kilometri dosega precej prekaša vstopno različico z 49 kWh baterijo, pa tudi različico twin motor z dvema motorjema.

Omenjen doseg je treba jemati z rezervo, oziroma je mogoč v milem vremenu ter pri mestni in primestni vožnji. Serijska je sicer toplotna črpalka, vendar je bila poraba v hladnem testnem obdobju kar velika, skupaj z avtocestno vožnjo se je stalno gibala med 21 in 22 kWh. To je kar nekaj nad tovarniško obljubljenimi 17,2 kWh/100 km in ni več tako malo, če vemo, da zmorejo biti nekateri večji električarji (da, Tesla) precej gospodarnejši s porabo v realnem prometu. 

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Pri twin motor izvedbi je poraba pri klasični uporabi še za kakšno kilovatno uro višja, doseg pa krajši. EX30 ob zagotovljenem domačem priklopu na kabel sicer brez težav pokriva tudi konkretnejše dnevne potrebe. Serijski pri opremi ultra je 22 kW polnilec za izmenični tok, zato je morebitni postanek za ulično polnjenje lahko kratek.

Maksimalna hitrost polnjenja na direktnem toku pa je spodobnih, ne pa pretirano hitrih 158 kW, kar je znotraj tipične pol ure čakanja za od 10 na 80 odstotkov. EX30 ne podpira napajanja zunanjih porabnikov (V2L).

Epilog 

Volvo EX30 je prav gotovo eden najbolj prijetnih presenečenj med avtomobili lanskega leta. Uporaben in 'lahek' brezčasni dizajn ter smisel za detajle so poleg poenostavljene rabe in napredne tehnologije z možnostjo posodobitev tiste lastnosti, zaradi katerih se uporabniku zlahka prikupi.

Okretnost in zmogljiv električni pogon sta še dva aduta, to, da lahko vleče 1.600 kilogramov težko prikolico, pa tudi ni zanemarljivo.

Ostaja seveda tudi nekaj prostora za izboljšave, nekaj od tega bodo lahko naslovile že programske posodobitve. Neposrednih konkurentov med premijskimi znamkami v tem velikostnem razredu presenetljivo manjka oziroma so še v najavi.

Volvo EX30 | Avtor: Saša Despot Volvo EX30 Saša Despot

Morda tudi zato EX30 izkorišča priliko z razmeroma visoko postavljeno ceno. Sicer zelo bogata najvišje rangirana oprema ultra tako že krepko presega mejo 50 tisoč evrov, testni avto z vpadljivo barvo in nekaj kar nujnimi dodatki pa se je ustalil pri dobrih 55 tisočakih brez subvencije. Osnovni EX30 sicer starta precej nižje, pri 40 tisočakih. 

Visokozmogljiva twin motor performance izvedenka s testa je seveda še elitnejša, z opremo ultra je po ceniku in z dodatki segla do 57 tisočakov. Oba testna avta sta tako segla v teritorij, v kateri najdemo že tudi večja električna vozila, morda celo premijskega ranga. Svoje bodo morala povedati tudi čustva, a volvo EX30 ima že merljivih kvalitet kar veliko. 

Glede na to, da je single motor še vedno lahko prav hiter avto, hkrati pa ob podobni opremi cenejši, gre naše priporočilo tokrat rumenemu testniku. Malo tudi zaradi barve.

andrej.leban@styria-media.si

Komentarjev 2
  • Avatar Zoran
    StarMačk 11:55 25.marec 2025.

    Zanima me koliko ljudi bo pripravljeno odšteti 60 jurjev za avto z omejeno uporabnostjo, poleg tega nič kaj impresivnim dosegom!? Torej avto, ki je bolj ali manj primeren le kot drugi avto pri hiši za mestno in primestno vožnjo... Tovrstnih ...prikaži več ampak bistveno cenejših, pa še bolj uporabnih, električnih avtomobilov je danes že "malo morje" ljudi, ki bi bili sposobni, prav tako pa pripravljeni takšen denar odšteti zgolj zaradi kazanja zunanjega prestiža pa vedno manj...

  • Jernej65 08:27 25.marec 2025.

    Težko bo našel kupce. V zadnjem času se je na trgu pojavilo kar nekaj bolj uporabnih in cenejših, ter tudi boljših avtomobilov, za manj denarja. Težka bo, za takšno ceno in Tesla ceneni stil ter 50 kW baterijo.

Sorodne novice