Morda se komu zdijo veliki karavani, kot so audi A6, mercedes-benz E ali volvo V90, premalo uporabni, nezmogljivi. Poznam pa marsikoga, ki si ne bo nikoli kupil suva, ker je preneroden, prepožrešen, posledično dražji za vzdrževanje … In zato so nekateri premijski proizvajalci že leta nazaj ubrali vmesno pot z modeli, kot so allroad, all terrain in cross country. Že imena naznanjajo, da si takšni karavani upajo nekoliko več.
Koliko več, me je zanimalo pri novem V90 cross countryju, saj je prav Volvo že pred 20 leti kot eden prvih trgu ponudil “cross” izvedbo takratne generacije 850/V70. Naslednja generacija je bila v kasnejših letih ne po svoji krivdi celo v ospredju slovenskega družbeno-političnega dogajanja. A pustimo to.
Bolj vsestranski
Novi cross country ima vse, kar poznamo že iz modela V90, in še precej več. Ker niso pretiravali s sivo-črno zunanjo “terensko” plastiko, je ohranil elegantno postavo, s katero na večernem gala sprejemu ali na sestanku v poslovni stolpnici prijetno izstopa na nemško obarvanem parkirišču. Izstopa pa tudi na makadamu kakšnega izhodišča za gorske ture, saj serijski 4x4 pogon, privzdignjena postava in zaščita podvozja in bokov poskrbijo, da je mogoče z njim pripeljati vsaj tako daleč, kot to za motorna vozila še dovoljuje zakon o Triglavskem narodnem parku. Ima namreč za dobrih pet centimetrov dvignjeno podvozje (razmik od tal 21 centimetra) in kljub petmetrski postavi premaguje kar konkretne vstopne, izstopne in vzdolžne kote, kar bi moralo več kot zadostovati za razrit kolovoz.
Pri sestopu pomaga asistent za plazenje, za počasno manevriranje skozi serpentine pa se je mogoče zanesti na opcijske štiri kamere s sliko izvrstne kakovosti, ki avto “snemajo” pod najrazličnejšimi koti in sliko kažejo na velikem notranjem zaslonu. Zaradi višje postave je nekoliko višje nad cesto tudi sedenje, a še vedno ostaja za volanom vtis karavana, ne terenca.
Sredi kakšne naravne divjine ali “podivjane” avtocesti je še posebej zanimiv kontrast z udobno in pomirjajočo notranjostjo. Iz cross countryja je tako kot pri vseh zadnjih skandinavcih težko izstopiti živčen, saj avto dobesedno preganja stres: z udobnim sedenjem na izvrstnih sedežih, po možnosti s funkcijo masaže, z občutkom vožnje v vati po zaslugi številnih asistenčnih sistemov vključno s pilotom za polavtonomno vožnjo.
Avto je mogoče v detajlih prilagajati lastnim željam, denimo glede notranje osvetlitve, delovanja posameznih sklopov in pomagal. Poskrbi tudi za področja, ki na prvi pogled niso samoumevna, kot je visokokakovostna filtracija zraka. Zapeljite se z njim mimo sveže pognojene njive, pa boste razumeli.
Majhen, a premišljen prtljažnik
V90 (CC) je glede prtljažnika daleč stran od najprostornejšega premijskega karavana na trgu, a kar ponuja, je zelo premišljeno. Še bolj kot 560 litrov prostornine pride pri njem v ospredje uporabnost, pa najsi je potrebno z vmesno dvižno steno zablokirati pred premetavanjem drobnarije iz trgovine ali prepeljati daljše predmete in si ob tem pomagati s podiranjem druge vrste po tretjinah iz prtljažnika. Doplačljiva električno gnana prtljažna vrata poznajo trik z miganjem s stopalom pod blatnikom, rolo je lahko samoodmični. Dovolj je tudi drugih prostorčkov, ki poskrbijo, da je v prtljažniku vedno vse tipi-topi. Na zadnji klopi je veliko prostora za dva odrasla potnika, med njima pa bi lahko sedel le suhec. Sredinski tunel je visok, kar je logično zaradi 4x4 pogona.
So pa tudi malenkosti, ki so me zmotile. Občutek prepoceni plastike na nekaterih stikalih je bil še najbolj očiten. V oči (dobesedno) padejo velikanska stranska ogledala, ki v križiščih prav pošteno krnijo pogled mimo njih. Privaditi se je potrebno na velik osrednji zaslon in princip njegovega delovanja, potem je otročje lahko. Še posebej, ker so napisi tudi v slovenščini.
Štirje valji so dovolj
Cross country ima res nekaj manjšo končno hitrost in za odtenek slabši pospešek v primerjavi z enako motoriziranim V90, a to bo lastnik težko opazil. Testni avto je imel vgrajenega najmočnejšega dizla D5 in moram reči, da mi iz modela v model bledi zamera, ker so pri Volvu z novo generacijo prešli s petih na “plebejske” štiri valje. Po zaslugi tehnologije dodatnega turbo pritiska je namreč navora čez glavo, pospeševanje z mesta in na avtocesti pa je prepričljivo, četudi ne bavarsko razgrajaško. Manj “delavcev” pod pokrovom motorja se na drugi strani le rahlo pozna pri porabi, saj smo podoben rezultat dosegali tudi s šestvaljnikom v BMW serije 5.
Tako kot osemstopenjski menjalnik odlično deluje tudi prilagodljivo podvozje, ki omogoča udobno dolgoprogaško vožnjo po avtocesti, pa tudi nekoliko športnejše smukanje skozi ovinke, ob čemer volan deluje malenkost prelahkotno. Izven asfalta pri nizkih hitrostih pa za ustrezno delovanje celotnega avtomobila poskrbi ločen off-road program.
Rojen za naše 'nore' ceste
Volvo V90 cross country je veliko več kot le različica za parkrat-na-leto-hribolazenje. Je predvsem avto, ki že na daleč daje vedeti, da ga iz tira ne bodo vrgle še tako zaostrene vremenske razmere, ko lahko na naših (avto)cestah spremljamo že pravo apokalipso zastojev. Njegova prednost je izjemna varnost in tudi bogatejša serijska opremljenost, če ga primerjamo s primerljivim civilnim V90, a nekaj je potrebno vložiti še tudi v doplačila.
V konkretnem primeru testnega avtomobila jih je bilo za dodatnih 12 tisočakov (napredni prilagodljivi LED, štiriobmočna klima, masažni sedeži, 360-stopinjski pogled kamer, zadnje zračno vzmetenje, zimski grelec …), kar pa je v razredu petmetrskih premijskih avtov dandanes še dokaj sprejemljiva številka.
Volvo V90 CC je odličen vezni člen, ki zlahka poteši tako ljubitelje karavanov kot suvov. Pa še dokaz je, da znajo dobre premijske avte delati tudi izven Nemčije.
Podatki o vozilu: volvo V90 cross country
Motor: 1.969 cm3, štirivaljni, bi-turbo dizel
Največja moč: 173 kW (235 KM) pri 4.000 vrt/min.
Navor: 480 Nm pri 1.750 vrt./min.
Dimenzije (D x Š x V v mm): 4.939 × 1.879 × 1.543, medosna razdalja 2.941.
Prtljažnik (v litrih): 560 - 1.526
Poraba na testu: 8,4 litra/100 km (mešani cikel), normni izpust 139 g CO2/km.
Zmogljivosti: 230 km/h, 7,5 sekunde od 0 do 100 km/h
Cena: 65.616 € (osnovni), 79.293 € (testni z dodatki)
Plusi: videz, vožnja, delujoči asistenčni sistemi, celovita uporabnost, motor, zvok audio naprave.
Minusi: kontrasti poceni plastike, prevelika stranska ogledala, po litrih majhen prtljažnik.