Avto
4801 ogledov

Eni v temi z dolgimi, drugi z dnevnimi lučmi

Trening nočne vožnje
1/17
Saša Despot
Presenečeni smo bili, ko smo v temi zgolj ob pomoči dnevnih luči nepričakovano pred seboj zagledali oviro. Sledilo je močno zaviranje. Ko smo videli, da bomo naleteli na oviro, smo morali izvesti manever umikanja.

Primer se je sicer zgodil na Centru varne vožnje AMZS, kjer smo se udeležili treninga nočne vožnje. A primer je v resničnosti še kako pogost in nevaren. Delavnice nočne vožnje pred božičnimi prazniki se je udeležilo šest voznikov, ki so potrdili, da je vožnja po temi veliko bolj zahtevna.

Vzrokov za to je več, od slabše vidljivosti, do utrujenosti. "Telo se v temi upočasni, spremeni se bioritem, prebava, vse to vpliva na vožnjo," je udeležencem delavnice spregovoril inštruktor varne vožnje Peter Smrekar, ki je v poznih popoldanskih urah, ko je na poligon padel mrak, najprej v učilnici udeležencem, med katerimi so nekateri že utrujeno zehali, v teoriji pojasnil nevarnosti vožnje ponoči.

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Za volan se ponoči vedno usedite dovolj spočiti. Ščemenje oči ali srbečica v nosu sta jasna pokazatelja utrujenosti. Že 20 minut dremeža na počivališču ob cesti bo veliko učinkovitejše kot pitje kave ali energijskih napitkov, ki delujejo zgolj na kratki rok. Kajenje med vožnjo povzroča slabšo odzivnost. 

"Ponoči je težko ocenjevati hitrost in oddaljenost drugih udeležencev. Strogo se je treba držati hitrostnih omejitev. Le nekaj km/h prehitra vožnja je dovolj, da neosvetljenega pešca ali divjad opazimo prepozno za učinkovito zaviranje,” pravi in opozarja še na nekaj pomembnih dejavnikov, ki jim vozniki v vožnji v temi ne posvečajo dovolj pozornosti. 

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Zelo pogosta napaka je, da vozniki zaslepijo nasproti vozeče voznike, ker pozabijo skrajšati snop svetlobe. Pogosto tudi zato dolgih luči nekateri sploh ne uporabljajo. Enako velja za uporabo meglenk, ki so prvotno namenjene vožnji v megli, ko vidljivost pade na manj kot 50 metrov, pri vožnji v koloni pa je treba zadnjo meglenko izklopiti. Veliko voznikov pomotoma uporablja tudi zgolj dnevne luči, pri čemer zadnje luči sploh niso prižgane.

Smrekar nam je pokazal posnetek v mraku, kjer so primerjali uporabo dnevnih luči, ki se pri nekaterih novih vozilih vklopijo samodejno, ko je voznik pešca ob cesti opazil prepozno in primer pri uporabi dolgih luči, ko je voznik pešca v temni noči zagledal še pravočasno.

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Pozor. V petek in soboto ponoči je v prometu veliko voznikov, ki so pod vplivom alkohola ali drog. Na drugi strani ne manjka mladih voznikov, željnih dokazovanja. Opazujte rob cestišča za divjadjo. 

"V naselju uporabljajmo kratke luči. Če pa je cesta zunaj naselij prazna, vedno prižgimo dolge luči,“ je nasvet strokovnjaka. Prepovedano je gledati v prižgane luči vozila, ki prihaja proti nam, ali pa stoji parkirano ob cesti. To oči zelo utruja, hkrati pa jim voznik podzavestno sledi in lahko zavije na nasprotni pas. Zato moramo pogled ob srečanju vedno usmeriti po svojem pasu cestišča v daljavo. 

Pri prehodu z osvetljenega na neosvetljen del ceste je treba zmanjšati hitrost, saj oči potrebujejo nekaj sekund, da se navadijo na nove pogoje. Eden od najbolj obremenjujočih delov dneva je večerni mrak, ker se morajo takrat oči neprestano prilagajati spreminjajoči se svetlobi. Zimski čas, ko so noči najdaljše, zahteva več pozornosti tudi zaradi zahtevnejših vremenskih razmer. 

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Statistika razkiva, da se vsaka tretja prometna nesreča s smrtnim izidom zgodi ponoči. Če je avtocestnih 130 km/h podnevi povsem lahkotnih, se ponoči hitrost zdi večja. Razlog je v krajšem vidnem polju, zaradi katerega se zdi, da okolica mimo nas hiti še hitreje. Če temu dodamo še utrujenost v nočnih urah, ko so naše reakcije malo bolj '"zaspane", torej počasne, rezultat pomeni, da smo ob enakem načinu vožnje ponoči malce manj varni. 

Vozilo mora biti tehnično brezhibno, stekla čista. Izrabljeni brisalniki ali praske na steklu so ponoči še veliko bolj moteči. Pregorele žarnice vedno nemudoma zamenjajte s takšnimi, kot jih priporoča proizvajalec vozila.

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Po teoretičnem delu smo se preselili na poligon, kjer so stožce postavljene na del asfaltiranega poligona osvetljevale rdeče utripajoče led luči. Najprej vožnja slaloma. Pogled od daleč na v "slalomsko progo" postavljene stožce je bil videti kot velika zmeda, saj poti med stožci nismo dobro videli in prepoznali. Za nameček je ob stožcih stalo vozilo s prižganimi žarometi, ki so nas zaslepili. Najprej smo vozili s hitrostjo 30 km/h, kasneje pa s 50 km/h, ko so se vozila udeležencev delavnice nevarno približala stožcem. Učili smo se predvsem pravilnega vodenja vozila in opazovanja ovire vnaprej. Udeleženci smo morali upoštevati vsa navodila, ki smo jih dobili v teoriji, tudi, da ne smemo gledati v prižgane žaromete vozila, ki je parkirano ali prihaja nasproti.

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Varna vožnja izhaja tudi iz voznikovega udobja. Notranje temperature si ne nastavite previsoko, saj spodbuja utrujenost, prav tako prilagodite stopnjo notranje osvetlitve, ki premočna utruja oči. V nekaterih avtomobilih je mogoče osvetlitev z izjemo tiste na merilnikih povsem izklopiti. 40 odstotkov nesreč se po evropskih statistikah zgodi ponoči, čeprav je prometa takrat precej manj.

Nato je sledila vožnja, ko se je pred nami nenadno na cestišču pojavila ovira – v našem primeru vodni snop in kasneje še dodatna ovira v obliki blazine. Najprej smo močno zavirali z vso močjo, če se pred oviro na spolzki podlagi nismo mogli pravočasno ustaviti, je sledil še manever umikanja oviri. Pri tem smo morali paziti, da nismo zapeljali na nasprotni vozni pas in povozili pešca ob cesti.

Nato je sledila še vaja, kjer smo se ukvarjali s podkrmarjenje in prekrmarjenjem vozila, kar je pogosto v kritičnih situacijah. Trenirali smo zdrs vozila, reševanje pri zdrsu in pravilno usmerjanje vozila.

Trening nočne vožnje | Avtor: Saša Despot Saša Despot

Pomen žarometov

V čem je razlika med halogenskimi, ksenonskimi, led žarometi in led prilagodljivimi žarometi, ki so najnaprednejši žarometi v segmentu množičnih vozil. Odgovor je kratek, predvsem v barvi svetlobe in razpršenosti in usmerjenosti svetlobnega žarka, saj je pri slabših žarometih snop zelo razpršen, pri najnovejših pa usmerjen v točno določene točke, ki so najbolj optimalne za dobro vodljivost. 

Naš ford focus je bil opremljen s prilagodljivimi polnimi led žarometi. Preizkusili smo vožnjo z dnevnimi led lučmi, nato pa vseskozi svetili z dolgimi, saj so se moduli v žarometu samodejno vklapljali in izklapljali in s tem osvetljevali vso okolico vozila, brez, da bi zasenčili druge udeležence v prometu.

Komentarjev 3
  • the_master 10:11 11.januar 2019.

    Spet cel kup enih novih odkritij! Prepovedano je gledati v luči nasprotnega vozila! Prepovedano? bom plačal kazen če me dobijo? Z dnevnimi lučmi se ponoči slabo vidi! A bejž? Sledi članek, da je ponoči fino prižgat luč v stanovanju, če ...prikaži več hočeš brati knjigo? Kaj pa, ko bi kdo AVP predlagal, da bi zakonsko imeli podnevi prižgane luči tudi zadaj? Če je kaj nevarno na cesti, je siv avto z dnevnimi lučmi (ugasnjenimi zadnjimi) v megli in dežju po možnost na avtocesti! Kdo bo kaj naredil glede tega??