Ministrstvo za infrastrukturo kot pobudnik in investitor je januarja 2016 podalo pobudo za sprejem spremembe državnega prostorskega načrta za nadgradnjo omejene železniške proge. V zvezi s to problematiko že od takrat potekajo aktivnosti, v katere je aktivno vključena tudi Mestna občina Kranj (MOK), vendar, opozarja Civilna iniciativa (CI) proti rušenju vasi Orehek in šolske lipe, lokalnega prebivalstva, ki ga sprememba neposredno zadeva, vse do 1. aprila 2023 ni nihče obvestil. "Prelagana trasa poteka preko igrišča Osnovne šole Orehek, pri čemer bi podrli zaščitni znak kraja, to je stoletno lipo, ter dalje preko strnjenega stanovanjskega dela naselja Orehek, kjer bi bilo potrebno porušiti več deset hiš, kmetijska-gospodarska poslopja in uničiti cestno ter komunalno infrastrukturo kraja. Sekala bi torej obstoječo občinsko cesto in edino šolsko pot, po kateri dnevno v osnovno šolo dostopa okoli 600 učencev," ponovno opozarjajo v CI in dodajajo: "Iz dopolnitve smernic povsem jasno izhaja, da MOK ni razpolagala z več predstavljenimi rešitvami tras, temveč eno samo traso, na katero je tudi podajala pripombe. S to edino traso, predvidenimi rušitvami in možnimi nadomestnimi zemljišči je tudi seznanila predsednika KS Anžeta Tršana."
V CI so ob tem zapisali, da so krajani pričakovali ustrezno informiranje in podporo s strani župana MOK, še posebej ob dejstvu, da je večkrat v javnosti izpostavljal, kako se občina trudi, da bi bile posledice za Orehek čim manjše. "Vendar pa se glede na dosedanjo netransparentnost delovanja občine generalno izkazuje, da temu žal ni tako, za kar upamo, da se bo v prihodnosti spremenilo. Ker ni bilo jasnega stališča MOK o podpori krajanov, kot tudi ne ustrezne strokovne predstavitve preostalih tras, tako tudi po opravljeni predstavitvi obstaja upravičena bojazen, da sta preostali dve trasi zgolj formalizem," piše CI.
Gradbišče trase, za katero edino je bil izdelan podrobnejši načrt, bi potekalo čez šolsko dvorišče in čez strnjeno vaško oziroma primestno naselje, opozarjajo v CI. Glede na velikost projekta bi tako gradnja trajala več let. "Postavila bi se betonarna, asfaltna baza, eventuelno naselje za tuje delavce, prebivalci Orehka in Drulovke bi se tako vrsto let dušili v prahu, ropotu in tresljajih. Za boljše razumevanje posega - ocenjena količina odvzetega materiala je cca. 500.000 m3 materiala, kar je za cca. 40.000 tovornjakov s kapaciteto nosilnosti 20 ton tovora. Pri tem ni zanemarljivo dejstvo, da tla sestavlja trd konglomerat, kar predpostavlja obsežno miniranje in težko delovno mehanizacijo v neposredni bližini preostalih domov in šole. Ob predvidenih gradbenih posegih je tako upravičeno pričakovati veliko škodo na objektih v neposredni bližini gradbišča in v vplivnem območju. Veliko družin bi izgubilo svoje domove."
V CI se sicer ob tem zaveda pomembnosti razvoja železniškega prometa in ga tudi podpira. "Z namenom ohranitve zdravja in premoženja ljudi ter obstoječega mirnega primestnega okolja, pa se zavzema za takšno nadgradnjo ali spremembo trase, ki bo za prebivalce ne-invazivna in bo imela ustrezno strokovno in pravno podlago v skladu z veljavnimi zakoni in zastavljenimi strategijami. Civilna iniciativa je mnenja, da morajo biti projekti tako velikega obsega ustrezno strokovno utemeljeni in da mora država upoštevati priporočila in mnenja lokalnega prebivalstva, še posebej, če želimo iti v smeri trajnostnega razvoja, ki temelji na okolju in je prijazen do človeka. Eventualna sredstva Evropske unije tako ne smejo postati povod za hitre in nepremišljene projekte, ki na koncu ustvarijo več trajne materialne in psihične škode kot dodane vrednosti in takih primerov je veliko." V CI sicer v znak podpore še vedno zbirajo podpise pod peticijo proti rušenju vasi Orehek in šolske lipe. Do sedaj so zbrali že okrog 1300 podpisov.