Evropska komisija je že pred časom predstavila sveženj predlogov v okviru evropskega zelenega dogovora, s katerimi med drugim želi doseči, da bodo trajnostni izdelki pravilo v EU. Med njimi je tudi predlog uredbe o okoljsko primerni zasnovi za trajnostne izdelke, ta obravnava zasnovo izdelkov, ki opredeljuje do 80 odstotkov vpliva izdelka na okolje v njegovem življenjskem ciklu. Določa nove zahteve, da bi izdelki postali trajnejši, zanesljivejši, da bi jih bilo mogoče ponovno uporabiti, nadgraditi, popraviti, da bi postali enostavnejši za vzdrževanje, obnovo in recikliranje ter gospodarni z energijo in viri. Pravico do popravila izdelkov, ki bi jo morali imeti potrošniki, so potrdili tudi v evropskem parlamentu.
Indeks popravljivosti
Pri popravljivosti izdelkov se odgovorni v EU zgledujejo po Franciji, ki je že v začetku leta 2021 uvedla tako imenovani indeks popravljivosti za pralne stroje, električne kosilnice, prenosne računalnike, televizijske sprejemnike in pametne telefone. Višji indeks popravljivosti naj bi pomenil, da je izdelek lažje popravljiv. Koncept pa naj bi se, tako Evropska komisija, uvedel tudi v drugih članicah EU.
Polovica bi se odločila za popravilo
Koliko so sploh naklonjeni temu, da bi pokvarjen gospodinjski aparat (pralni in pomivalni stroji, kuhališča, pečice, klimatske naprave …) popravili namesto nadomestili z novim, in kateri aparate se jim najbolj pogosto pokvarijo, so 500 potrošnikov vprašali na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS).
Rezultati ankete kažejo, da bi se skoraj polovica sodelujočih odločila za popravilo gospodinjskega aparata, ne glede na njegovo starost, petina pa bi ga popravila le, če bi bil mlajši od petih let.
Na vprašanje, kakšne so ovire pri odločitvi za popravilo, jih je 77 odstotkov odgovorilo, da pomanjkanje informacij o stroški popravila in verjetnosti odprave napake vzbuja dvom o njegovi smiselnosti. Drugi razlog je čakanje na popravilo oziroma dobavo rezervnih delov, tako meni 57 odstotkov sodelujočih. Če se je vmes zgodil konkretni tehnološki napredek, bi 38 odstotkov vprašanih namesto popravila raje kupilo nov izdelek.
Večina se jih pokvari takoj po izteku garancije
Odločitev za popravilo, je odvisna tudi o cene. Dva odstotka je takšnih, ki jim cena ne predstavlja jezička na tehtnici pri odločitvi za popravilo, 40 odstotkom cenovno mejo predstavlja petina cene novega aparata, 12 odstotkov bi jih za popravilo bilo pripravljenih odšteti več kot 30 odstotkov cene, ki bi jo plačali ob zamenjavi aparata za novega.
V anketi so sodelujoči potrdili tudi, da okvare "takoj po garanciji" niso zgolj mit. Izstopa obdobje starosti aparatov od treh do petih let, kar vsaj deloma potrjuje mit, da aparati in stroji najraje odpovejo kmalu po izteku garancije, ki je običajno od enega do treh let. Da se jim je v tem obdobju pokvaril aparat, je odgovorilo 20 odstotkov sodelujočih, okvare v obdobju starosti do treh let pa 13 odstotkov.
Po starosti izdelkov so okvare razdeljene tako:
- do treh let 13 odstotkov,
- od treh do petih let 20 odstotkov,
- od petih do sedmih let 14 odstotkov,
- od sedmih do devetih let 16 odstotkov,
- od devetih do enajstih let 16 odstotkov,
- nad enajst let 13 odstotkov.
Največ vprašanim (25 odstotkom) se je v zadnjem letu pokvaril pralni stroj, 21 odstotkom pa pomivalni stroj. Sledijo hladilnik oziroma zamrzovalnik, kuhalna plošča in sušilni stroj s po devetimi odstotki.
Manj kot polovica jih pokliče servis
Pričakovano največ potrošnikov pokliče servis, a delež je s 47 odstotki nižji od polovice, ki jo vprašani dosežejo, če k temu odgovoru prištejemo tiste, ki so aparat sami odpeljali na servis (brez predhodnega klica), poroča ZPS in dodaja, da so med odgovori so tudi takšni, ki ne vlivajo zaupanja v servisno službo v Sloveniji. „Tako so potrošnici želeli zaračunati 20 evrov samo za pogovor s serviserjem. Spet drugemu potrošniku so razložili, da imajo polno drugega dela in mu stroja v garanciji niso mogli popraviti. Poslali so mu rezervni del, ki ga je zamenjal sam. Potrošniki so poročali tudi o nepopolnih popravilih, ki so jih morali dokončati sami, pa tudi o primeru, ko se serviser sploh ni lotil popravila, češ da takšnih strojev ne popravljajo več.“
Zato ne sme čuditi podatek, da je bilo s popravilom popolnoma zadovoljnih le 46 odstotkov vprašanih, 18 odstotkov pa je bilo sicer zadovoljnih, a je namignilo, da so nanj predolgo čakali. Pri osmih odstotkih aparat tudi po popravilu ne deluje optimalno, sedem odstotkov pa jih je doživelo ponovno okvaro istega aparata.
Podajlšanje garancijskega roka zaradi popravila
Pravice potrošnikov zagotavlja zakon o varstvu potrošnikov, ki določa, da lahko proizvajalec oziroma pooblaščeni servis potrošniku za čas popravila zagotovi brezplačno uporabo podobnega izdelka, ko je okvarjeni izdelek še v garanciji. „Če mu tega ne zagotovi, ima potrošnik pravico uveljavljati škodo, ki jo je utrpel, ker izdelka v času popravila ni mogel uporabljati, vendar mora biti ta škoda dokazljiva,“ pravijo v ZPS.
Glede podaljšanja trajanja garancije pa velja, da se pri manjšem popravilu garancijski rok podaljša za toliko, kolikor časa kupec ni mogel uporabljati izdelka. Če je zaradi nepravilnega delovanja izdelek zamenjan ali bistveno popravljen, začne garancijski rok teči znova od zamenjave oziroma od vrnitve novega oziroma popravljenega izdelka. Ko je bil zamenjan ali bistveno popravljen le kakšen del izdelka, začne garancijski rok znova teči samo za ta del.
„Potrošniške organizacije si prizadevamo, da bi kupci pred nakupom dobili čim bolj jasno informacijo o pričakovani življenjski dobi izdelka, za katero bi stal proizvajalec z ustrezno dolgim jamčevanjem.“
Takšen pristop bi ob povečani zanesljivosti posredno prispeval tudi k boljši popravljivosti izdelkov, saj bi si proizvajalec zagotovo prizadeval, da bi napake v jamčevalnem obdobju lahko odpravil hitro in čim bolj poceni, kar bo pomenilo bolj preprosto popravilo tudi po koncu trajanja jamstva, so prepričani na ZPS.
Potrošniki bi s takšnim ukrepom obenem lahko že ob nakupu zaznali poglavitno razliko med poceni in dražjimi aparati, zadnji bi zelo verjetno nosili daljši jamčevalni rok proizvajalca.
Najboljši pralni stroj do sedaj , imel sem dva skupaj Gorenje OLIMPIK 79 , ki sta delala poklicno v pralnici , prala vsak dan oba po 2 kuhanja in 1 pranje in nista crknila 10 let , pa tudi potem… ...prikaži več ne . Menjal sem samo gume na vratih , v garanciji je pa crknil 1 motor in svinčnik prebil spodnjo odtočno cev . Ne vem zakaj se ne spravijo delat takšne preverjene modele in dajo dvojne garancije , da uničijo konkurenco .
Če bi Gorenje razžagalo moj ležeči bojler star 63 let in še izboljšali pomankljivost , ki bi jo mogoče ugotovili , bi lahko na take bojlerje dali 20 letno garancijo , z obveznim čišenjem na 5 let . TIKI-MARES 80… ...prikaži več80 l. še na živosrebrni termostat in italianski grelec za parne kotle na prirobnico - flančno !
Prav bi bilo , da napišem še eno zgodbo, ki jo poznam. Znanec ima nekaj let staro Gorenjevo pečico, ki že od začetka ni pekla pravilno, ampak zaradi korone je reklamacijo prestavljal na boljše čase. Ko je bilo možno, je… ...prikaži več reklamiral, pečica namreč ni pekla enakomerno, temveč je eno stran preveč zapekla, na drugi pa premalo. Po reklamaciji so s strani Gorenja dali odgovor, da je potrebno upoštevati vsa navodila in med samo peko pladenj obrniti ! Ali si predstavljate, kaj pomeni ta odgovor ?