Večina jih na veliko razpreda o tako ali drugače elektrificiranih vozilih, ki bodo nadomestile “zlobne” dizle, o vse bolj pametnih in avtonomnih vozilih in napredni mobilnosti, ki bo pravi razcvet, tudi v medsebojni komunikaciji med vozili, doživela s tehnologijo 5G. Takrat bodo avti veliko bolj izkoriščeni, kot so danes, in tudi varni, obljubljajo produktni načrtovalci. Le ena majcena, za Slovence pa morda kar velika težava se obeta - precej manj lastniško bo treba biti navezan nanje.
Se pa zdi uresničitev teh idej še zelo daleč glede trenutne realnosti, ki je prava kakofonija direktiv, uredb, zakonov in sodb, ter načina, kako jih posamezne države in proizvajalci tolmačijo. Kot je boj za čist zrak v mestih v oblikah prepovedi vstopa starejšim dizlom, zaradi česar posledično ti isti rabljeni avti romajo onesnaževat zrak nekam drugam, recimo v Slovenijo. Da ne govorimo o naši slovenski strategiji, kako bomo (tudi ob pomoči nič kaj zdravilnih izpustov iz TEŠ 6) do 2030 elektrificirali naš vozni park, medtem ko je povsem jasno, da naša elektroinfrastruktura teh smelih političnih obljub ne bi prenesla. Se vam kaj svita, kdo bo moral v prihodnjih letih plačevati za njeno posodobitev? In tudi električna vozila so morda čista med vožnjo, pri izdelavi pa prav gotovo ne.
A na žalost je vse to vrtenje v krogu sedaj pokazalo jasne rezultate - prav zaradi pogroma nad (čistejšimi) dizli je bilo leto 2017 prvo v zadnjem desetletju, ko so izpusti toplogrednega CO2 iz novih vozil v EU narasli, ne pa se znižali, kot zahtevajo vsi načrti in strategije. Pa čeprav o serijskih električnih avtih resno govorimo že vsaj desetletje, o hibridih pa še dlje.
Bernie in Sergio
Nimam navade fotografirati znanih ljudi in v dokaz, da sem bil zraven, objavljati na socialnih omrežjih. Zato ta dogodek, ki se je zgodil tik poleg mene, ostaja le v mojem spominu - kako je po hodniku proti razstavišču ob izdatni pomoči in naslanjanju na mično pomočnico počasi krevsal 88-letni Bernie Ecclestone, milijarder in še nedolgo nazaj alfa in omega bencinskega športa, ki je tako zelo povezan z razvojem serijskih avtomobilov. In kako mu je nasproti že z razstave, obkrožen z nekaj mrkimi gorilami, prišel 65-letni Sergio Marchionne, vrhovni poglavar koncerna Fiat Chrysler Automobili. Z množico tudi kontroverznih idej v zadnjih letih je znal vedno razburkati avtomobilsko srenjo, ni pa nikoli zares znal povrniti slave italijanski avtomobilski industriji ter bo očitno šel v penzijo brez bistvenega preboja.
Moža, ki sta si mnogokrat stala vsaksebi na okopih, velikokrat pa tudi družno grmela proti regulatorjem, sta se vljudno pozdravila in podala roke, izmenjala dve ali tri fraze ter se počasi odpravila vsak v svojo smer. Utrujena in upognjena od vsakodnevnih izzivov v avtoindustriji.
*Spodnja fotografija je iz leta 2015.
andrej.leban@zurnal24.si