Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) je v začetku leta staršem, ki so letos vpisali otroke v prvi razred osnovne šole, obljubilo brezplačna učna gradiva, vključno z delovnimi zvezki. "Vstop v šolo je precejšnji zalogaj za družino. Staršem bomo olajšali vstop otrok v šolo in otrokom omogočili, da bodo samostojno uporabljali ta gradiva in vanje prosto vpisovali," je takrat dejala ministrica Maja Makovec Brenčič.
Založniki: Krili bodo le del zneska
Sedaj so se oglasili založniki, ki pravijo, da vse ne bo tako, kot je bilo napovedano. "Šolsko ministrstvo je kljub javnim obljubam, da bo poskrbelo za brezplačna učna gradiva za prvošolce, v okrožnici 10. maja 2017 sporočilo, da za učna gradiva za 1. razred namenja le 30 evrov na učenca," so v javnem protestu zapisali predstavniki šolskih založnikov. "Del omenjenega zneska naj bi bil namenjen tudi nakupu učbenikov za 1. razred za učbeniški sklad, zaradi česar sredstev za delovne zvezke in druga potrebna dodatna gradiva ostane še manj."
Založniki – pod protest so se podpisali direktorji založb Mladinska knjiga, DZS in Rokus Klett – opozarjajo, da iz okrožnice ni mogoče razbrati, kako bo učbeniški sklad deloval in kako bo MIZŠ (so)financiral učna gradiva za 1. razred. Druga okrožnica, ki jo je ministrstvo poslalo 18. maja, se po njihovih besedah sklicuje na spremembe pravilnika o upravljanju z učbeniškimi skladi, ki še niso bile sprejete.
Ministrica je pojasnila, da je pravilnik v postopku sprejemanja in bo stopil v veljavo v kratkem, vsekakor pa do 10. junija, ko morajo šole potrditi nakupe gradiv za naslednje leto.
"Pika na i je v zadnjih stavkih okrožnice, ki vsebujejo obljubo, da bo (so)financiranje za vsako koledarsko leto določeno že v januarju, čeprav je letos določeno šele maja – več mesecev prepozno," so ogorčeni založniki.
Ministrica odgovarja: Staršem prvošolcev ne bo treba nič doplačevati
Bistvena novost je, da šola prejme kvoto sredstev glede na število učenk in učencev, je povedala ministrica. Sredstva učbeniškega sklada se izračunajo na podlagi števila učencev v prvem razredu in števila učencev v ostalih razredih. Ena točka je v letošnjem letu vredna 5 evrov. Na učenca prvega razreda dobi šola 6 točk, na učenca ostalih razredov pa 3,2 točke. Ministrica je poudarila, da so šole odgovorne za zagotavljanje veljavnosti učbenikov in načrtovanje dolgoročne učbeniške politike.
"Staršem v prvem razredu ne bo potrebno nič več doplačevati. Ne govorimo o nikakršnih subvencijah, kar so interpretirali nekateri založniki," je danes vnovič dejala ministrica. "Šole morajo spoštovati veljavnost učbenikov in zagotoviti, da se v prvem razredu ustrezno kupijo gradiva. Ta učna gradiva so na trgu različno ovrednotena, založniki jih tudi zelo različno povezujejo in zato imajo tudi različne cene. Najdemo komplete od 30 do 120 evrov. To je odgovornost odločanja tako učiteljev, seveda ob soglasju staršev, kot seveda sledenja učnim ciljem in zagotavljanja kakovostnih gradiv, ki jih bodo otroci dobili na mizo. Ni izposojevalnin in staršem prvošolcev učnih gradiv ne bo treba doplačevati."
Na učenca le 16 evrov
Založniki opozarjajo tudi na prenizke zneske za učbenike za preostale razrede devetletke. Zneski po njihovem ne omogočajo vzdržnega, celovitega in trajnostnega upravljanja z učbeniškimi skladi. "Ministrstvo je za učbenike v razredih 2-9 namenilo le 16 evrov na učenca," pravijo. "Preprosti izračuni pokažejo, da bo zamenjava oz. obnova učbenikov v učbeniških skladih možna v povprečju vsakih 7 let."
Ministrica je poudarila, da sredstva so na razpolago. "Naš osnovni namen je začrtano, jasno in s ciljem kakovosti omogočati nakupe učbenikov. Želimo najti rešitve, ki bodo najbolj podpirale doseganje učnih ciljev."
Enkrat letno bodo objavili cene
Na tiskovni konferenci je ministrica predstavile še eno novost. Zavod RS za šolstvo bo po novem moral ministrstvu enkrat letno predložiti analizo stanja in oblikovati ustrezna priporočila glede učbeniške politike. Preverjati bodo morali tudi kakovost vseh teh gradiv.
Ministrstvo pa bo enkrat letno v anonimizirani obliki objavilo najnižje, najvišje in povprečne cene učbeniških kompletov.
dezurni@zurnal24.si
Če bi resno pristopili k reševanju problematike učbenikov, bi najprej morali zmanjšati število različnih učbenikov za posamezni predmet, med katerimi učitelji po svoji presoji izbirajo, kaj se bo uporabljalo. S tem bi tudi povečali naklado posameznega učbenika in s tem dosegli pocenitev.