"V nedeljo sem se vračal iz Škofje Loke v Ljubljano. Ker blagajna na železniški postaji ne dela, sem vozovnico kupil na kartomatu. Kasneje sem ugotovil, da mi je kartomat zaračunal polno ceno, čeprav na veliko oglašujejo 75-odstotni popust za konec tedna. Ni mi jasno, zakaj kartomat ne ve, kateri datum je in ne upošteva vikend popusta," se sprašuje naš bralec.
Od 1. julija 2021 so vozovnice javnega potniškega prometa ob koncih tedna veliko cenejše kot sicer. Pred dvema letoma je namreč ministrstvo za infrastrukturo poskusno uvedlo nižje cene vozovnic, ki so od rednih nižje za 75 odstotkov, za nakup pa je potrebna kartica integriranega javnega potniškega prometa (IJPP). Poskusno obdobje je trajalo do letošnjega maja, že aprila pa je ministrstvo za okolje, prostor in energijo 75-odstotkov cenejše vozovnice ob koncih tedna in praznikih uvedlo za nedoločen čas.
A kartomat 'vikend akcije' ne upošteva, čeprav seveda ve, kateri datum je. Za pot je naš bralec tako namesto 1,30 evra plačal 1,90 evra, kolikor bi sicer stala vozovnica (1,30 evra je najnižja cena vozovnice). Če bi šel iz Ljubljane v Mursko Soboto pa bi namesto 3,30 evra na kartomatu plačal kar 12,40 evra.
Nakup vozovnic po ponudbi "Vikend vozovnica IJPP – 75 odstotkov" je možen:
– Na prodajnih mestih na železniških postajah. Vozovnica se izda na neimensko čip kartico IJPP. Prodajna mesta IJPP vozovnic so navedena na povezavi Prodajna mesta vozovnic.
– V vlaku, če vstopite na železniški postaji, kjer je prodajno mesto zaprto oziroma ga ni. Vozovnica se izda na neimensko čip kartico IJPP ali na listno relacijsko vozovnico. V primeru, da vozovnico kupite na vlaku, kjer je v času vstopa v vlak prodajno mesto odprto, je treba plačati še dodatek v višini 5,00 evra. V vlaku je nakup vozovnice mogoč le z gotovino ali VALU.
– V spletni trgovini. Nakup je mogoč samo z neimensko čip kartico IJPP. Ob nakupu vozovnice se le-ta naloži na omenjeno kartico.
– Na kartomatu. Nakup je mogoč samo z neimensko čip kartico IJPP. Ob nakupu vozovnice se le-ta naloži na omenjeno kartico.
Praksa zmotila tudi Zvezo potrošnikov Slovenije
Na Slovenskih železnicah priznavajo, da "brez IJPP kartice nakup vozovnice s 75-odstotnim popustom na samopostrežnem prodajnem mestu (kartomatu) še ni možen". Kartomati imajo ob tem še eno pomanjkljivost, in sicer, da na njih trenutno ni mogoč niti nakup kartice IJPP, ki je predpogoj za popust. Na Slovenskih železnicah sicer napovedujejo, da bo ta možnost na voljo do konca letošnjega leta, trenutno pa je prioriteta predvsem ureditev dodatnih samopostrežnih prodajnih mest (kartomatov). Na železniških postajah in drugih točkah je delujočih 120 kartomatov, predvidoma do letošnje jeseni jih bo na 142 različnih lokacijah na voljo že 156.
V letu 2022 je ministrstvo za pokrivanje izpada prihodkov iz naslova vikend vozovnic izplačalo več kot 1,8 milijona evrov, letos z vključno mesecem majem pa 745.823 evrov, torej v povprečju 149.164,53 evra na mesec. Akcija je med uporabniki hitro postala priljubljena, kar potrjujejo tudi podatki o prodanih karticah; Slovenske železnice jih v povprečju na mesec prodajo 30.000, ostali prevozniki še približno 2.500.
V tem trenutku se torej še najbolj praktičen zdi nakup na spletu oziroma preko Grem z vlakom za pametne telefone, a tudi ta način zahteva, da ima posameznik elektronsko čip kartico IJPP, če želi uveljavljati vikend popust.
"Žal še vedno opažamo, da številni potniki s to ugodnostjo niso seznanjeni, kar je še posebej pereče v luči energetske in okoljske krize, ko marsikateri potrošnik išče cenovno ugodno in trajnostno alternativo osebnemu prevozu. Enako vozovnic ni mogoče kupiti niti na spletu, če potnik nima kartice IJPP. To pomeni, da uporaba sodobnih načinov plačevanja voznine naključne potnike pravzaprav kaznuje, kar se nam zdi nesprejemljivo, zavajajoče in celo diskriminatorno. Na spletni strani in v mobilni aplikaciji Slovenskih železnic nižje cene, ki so v veljavi za vikende in ob praznikih, v cenikih niso niti navedene. Tako potniki prek teh kanalov ne dobijo prave informacije o ceni, zato je zelo verjetno, da se marsikdo ne odloči za prevoz z vlakom, ker se mu zdi cena previsoka," so takrat svojo odločitev in pomislek obrazložili na ZPS.
Pri SŽ pa so jim takrat odgovorili, da "je digitalizacija prodaje vozovnic zagotovo v današnjem času pomemben del ponudbe, ki se tudi pri nas nadgrajuje, načrtovan je tudi prikaz cen s popustom na redne cene po ponudbi Vikend UPP vozovnic v samem iskalniku voznega reda".
Ta funkcija je po novem na voljo in spletna trgovina kartice ponudi tudi možnost vpogleda različnih cen in nakupa IJPP vozovnic, seveda ob uporabi brezkontaktne (čip) IJPP kartice. Prav tako so cene za posamezna potovanja po ponudbah SŽ, kot tudi po ponudbah vikend vozovnic IJPP, prikazane v iskalniku voznega reda, za vsako iskano relacijo.
Pri izračunu cene IJPP vikend vozovnic lahko prihaja do odstopanja v ceni vozovnice zaradi različnega načina zajemanja kilometrov. Cena vozovnice se lahko razlikuje glede na to, ali je kupljena na blagajni, na kartomatu, v spletni trgovini ali pa je kupljena v vlaku. Za vozovnice kupljene na blagajni, kartomatu in v spletni trgovini se zajemajo cestni kilometri, pri nakupu v vlaku pa se zajemajo železniški kilometri. V prikazani ceni ni vključen dodatek za vlak višje vrste IC/EC/EN/MV/ICS.
Zakaj je treba imeti toliko različnih kartic?
Zakaj je treba imeti za vikend popust še eno plastično kartico, je še zanimalo našega bralca, ki se mu izdajanje posebnih kartic zdi nepraktično in neekološko. Vodja projekta integriranega javnega potniškega prometa (IJPP) – ministrstva za okolje, podnebje in energijo pojasnuje, da je "kartica le nosilec, na katero se naloži vozovnica, in ni namenjena le eni vožnji, ampak se jo lahko uporabi večkrat. Nanjo se lahko naloži vikend vozovnica, spet drugič enkratna vozovnica ali mesečna vozovnica".
Svojo odločitev za izdajo posebnih kartic razlagajo takole: "Vozovnico je pač treba nekam naložiti. Mi smo se odločili za kartico kot nosilca produktov IJPP, ki jo je možno uporabiti večkrat. Lahko bi sicer vozovnico vsakokrat tiskali na papir, kar pa verjetno ne bi nič manj škodovalo okolju. Poleg tega je tudi v tujini praksa, da so v uporabi (tudi) te vrste nosilcev." Kartica IJPP za potovanja z neimenskimi karticami, ki omogočajo cenejše potovanje ob koncih tedna in praznikih, služi zgolj kot osnova za izdajo popusta in je vozovnico treba vselej izdati. Pri imenskih vozovnicah pa je produkt naložen na kartici.
Bralec pa pravi, da letalskih vozovnic že mnogo let nima ne na plastični kartici in jih tudi ne tiska na papir, ampak ima naložene na mobilnem telefonu.
dezurni@styria-media.si
Ma SŽ so pravo sranje. Kar se tiče informatike so podenj od podna. Stran za vozni red iz leta 1999. Kar je prek meje, ta vozni red ne pozna, pa čeprav naši vlaki vozijo preko. Informacije vlakov za recimo vsaj… ...prikaži večj dva meseca naprej so prej izjema kot pravilo. Če človek planira neko pot prej, ne moreš planirat, ker SŽ niso sposobne planiranja. Potem informiranje potnikov o zamudah. Nekaj se trudijo, ampak celovitosti tu ni!!! Aplikacija pravi nekaj, tabla nekaj drugega, zvočnik pa nekaj tretjega.
SŽ SDS sramota.
Meh, SDS in svinjske železnice so sramota za Slovenijo. V drek lahko vlagaš nesk9nčno, pa bo še vedno drek. Treba jih je razsuti in začeti z zdravim jedrom.