Slovenija
35 ogledov

Upravljalci ne obveščajo pravilno o ustreznosti vode

Stajerska 09.11.10, voda, pipa, kozarec, gnojnica, foto: gregor katic Gregor Katič
Upravljalci vodovodnih sistemov so uporabnike, ki jim vsak mesec pošiljajo položnice, dolžni na tri različne načine obvestiti, če voda ni ustrezna oz. če jo je potrebno prekuhavati. Inšpektorat zaznava kršitve.

V primeru, da voda iz vašega vodovoda ne bo neoporečna, ni nujno, da bo obvestilo glede tega sploh prišlo do vas. V skladu z dokumentom Obveščanje uporabnikov, ki je splošen za upravljalce sistemov za oskrbo s pitno vodo in predstavlja osnovo za pripravo konkretnih načrtov obveščanja uporabnikov, morajo slednji nedvdoumno določiti pogostnost in način obveščanja uporabnikov.

Uporabniki morajo biti seznanjeni o dejanskih načinih in časovnih rokih obveščanja, za katere se je odločil upravljalec (radio, časopis, sms sporočilo...), v začetku vsakega novega koledarskega leta, tako da je uporabnikom jasno kdaj in kako bo obveščen glede ustreznosti vode, ki mu priteče iz pipe.

"Vsak uporabnik bi torej moral natanko vedeti, kako ga bo dobavitelj vode, ki ga redno vsak mesec plačuje, obveščal o tem, če bo z vodo kaj narobe. Fino bi bilo, če bi sistem deloval," meni dr. Aleš Petrovič z Nacionalnega inštituta za javno zdravje. "Ko pa se zgodi, da ne deluje, pa imamo velik problem. Ne vem, zakaj se res takšne pomanjkljiosti tolerira," se vpraša.

Pravila kršijo

Da uporabnike upravljalci vodovodnih sistemov glede ustreznosti vode ne obveščajo v skladu s prej omenjenim dokumentom, dokazujejo podatki zdravstvenega inšpektorata. "Lani smo ugotavljali neskladnosti v približno osmih odstotkih pregledov, ki smo jih opravili. Neskladnosti so inšpektorji ugotavljali tako pri samih načrtih upravljavcev o obveščanju, kot pri njihovem izvajanju," odgovarjajo na naša vprašanja.

"Prebivalci Slovenije so sami toliko osveščeni, da vedo, da je nekaj z vodo narobe, če ta čudno zaudarja, če je obarvana, če je karkoli drugega narobe," je prepričan dr. Petrovič, ki svetuje, da vodo vsekakor prekuhamo, če nismo prepričani v njeno ustreznost. "Ne glede na to osveščenost pa to ne opravičuje upravljalce. Za primerjavo: v Londonu velja, da mora informacijo o tem, da voda ni varna, dobiti tudi vsak turist, ne le vsak meščan. Osnova je sicer angleščina, vendar opozorila so napisana tudi v arabskih črkah. Obveščanja se skratka držijo res dosledno."

Pravilno prekuhavanje

Zaradi vremenskih razmer v nekaterih delih države že potrebno prekuhavati vodo. Na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje zato vsekakor svetujejo, da uporabniki stalno spremljajo navodila upravljalca vodovoda (tudi v primeru prekinitev).

V primeru prekuhavanja vode priporočajo upoštevanje navodil: potem ko voda zavre, običajno zadostuje, da burno vre še eno minuto. Na ta način uničimo ali inaktiviramo vegetativne oblike patogenih bakterij, viruse ter tudi ciste giardiae in kriptosporidijev. Tri minute vretja zagotavlja tako široko varnost, da to vodo lahko uživajo tudi osebe z močno oslabljenim imunskim sistemom.

Zaradi možnosti naknadnega onesnaženja prekuhane vode je najbolje, da ostane v isti posodi, v kateri smo jo prekuhali. Hranimo jo v hladilniku v isti in pokriti posodi. Tako pripravljeno vodo lahko za pitje uporabljamo 24 ur, izjemoma do 48 ur.

Če je voda motna, moramo pred prekuhavanjem odstraniti večino delcev. To dosežemo z usedanjem in nato filtracijo skozi več plasti čiste, najbolje prelikane tkanine ali skozi čist papirnat filter (npr. pivnik, filter za kavo). Ker je prekuhana voda lahko manj prijetnega okusa, za pitje priporočajo pripravo čaja oziroma drugih napitkov, lahko pa jo zaužijemo tudi v obliki juhe ali kakšne druge jedi.

Komentarjev 1