V mesecu decembru so bile v Ljubljani in drugih merilnih mestih po Sloveniji večkrat presežene koncentracije škodljivih delcev PM10. S podobno situacijo glede onesnaženosti so se soočali tudi v drugih mestih v kontinentalni Evropi, med drugim v Parizu, kjer takšnega onesnaženja kot letos ne pomnijo zadnjih deset let. Zaradi visokih koncentracij delcev PM10 so omejili promet v mestu, prebivalcem pa ponudili zastonj javni prevoz.
PREBERITE ŠE:
-
Zaradi inverzije kritičen začetek decembra
-
En sosed je dovolj, da kvari zrak
-
Ob ognjemetih vdihujete težke kovine
-
Onesnaženost z delci PM10: Ali naj nosimo maske?
-
Cementarno zaprli, delcev pa še vedno preveč
-
Prašni delci v zraku: To naredijo v vašem telesu
-
Kurilna sezona je tu: Dve tretjini gospodinjstev je prešlo na drva
Na Agenciji za okolje prebivalcem v dneh povečanega onesnaženja svetujejo, da ne kurijo lesa v pečeh, če imajo možnost drugega načina ogrevanja, ter da zmanjšajo ogrevanje stanovanjskih prostorov, kjer se uporablja ta energent. A poleg izpustov iz malih kurilnih naprav je pomemben vir delcev PM10 tudi promet. Zato smo pristojne na Mestni občini Ljubljana vprašali, če morda glede javnega prevoza razmišljajo o podobnem ukrepu, kot so ga uvedle oblasti v Parizu.
Pri MOL ocenjujejo, da je nesprejemljivo primerjati onesnaženost zraka v Parizu in Ljubljani.
V Ljubljani so problematična kurišča
"Pojav neugodnih vremenskih razmer v obdobju kurilne sezone s seboj prinaša povišane vrednosti onesnaženosti zraka," poudarjajo pri MOL. "Ljubljana je zaradi svoje kotlinske lege, velike gostote poseljenosti in gostega prometa še posebej izpostavljena takim situacijam. Učinkovitih kratkoročnih ukrepov, ki bi prinesli takojšnje zmanjšanje onesnaženosti zraka, ni."
Ocenjujejo, da tudi zmanjšanje avtomobilskega prometa ne bi prineslo zmanjšanja trenutnega onesnaženja, saj so največji problem zimske sezone še vedno individualna kurišča v stanovanjih in v obrtnih delavnicah ter njihov nadzor.
Čaka nas strožji nadzor
"Ker k onesnaženju zraka v kotlini prispevajo vsa kurišča na območju celotne Ljubljanske kotline, zlasti na gosteje poseljenih območjih, ki za ogrevanje uporabljajo lesno biomaso, razmer ni mogoče urediti na lokalni ravni in zgolj z uvedbo strožjih ukrepov v Mestni občini Ljubljana, saj tudi že izvedeni sistemski ukrepi na lokalnem nivoju v taki situaciji nimajo pravega učinka zaradi širših razmer," poudarjajo pri MOL in dodajajo, da je Ljubljana v preteklosti izvedla množico sistemskih ukrepov za izboljšanje zraka, zato se tudi kakovost zraka z leti izboljšuje.
"Zlasti velja omeniti izgradnjo obeh daljinskih sistemov, ki v mestnem središču pokrivata več kot 70 odstotkov potreb po toplotni energiji, uspešno pa se širita tudi na mestno obrobje in v primestna naselja," izpostavljajo pri Oddelku za varstvo okolja MOL. "K temu velja dodati tudi v letu 2016 sprejet Odlok o prioritetni rabi energentov za ogrevanje na območju MOL."
Vozila LPP z ničelnim izpustom PM10
Za prihodnost napovedujejo uvedbo strožjega nadzora nad kurjenjem v individualnih kuriščih, kakor tudi uvedbo dodatnih ukrepov na področju prometa, saj v sodelovanju z Ministrstvom za okolje pripravljajo novelacijo Odloka o načrtu za kakovost zraka v Ljubljani.
Pri Ljubljanskem potniškem prometu pa poudarjajo, da je bil njihov vozni park od leta 2007 dalje posodobljen s 132 okolju prijaznimi vozili, ki izpolnjujejo najvišje standarde z oznako EURO 5 in EURO 6 in da več kot tretjino novih avtobusov poganja stisnjen zemeljski plin (68). "Omenjeni del voznega parka omogoča nični izpust PM 10 delcev," poudarjajo pri LPP.
Delna elektrifikacija avtobusne flote
Dodajajo, da k čistemu zraku brez PM 10 delcev v mestu pripomorejo tudi električni Kavalirji in električni vlakec Urban, ki vozijo po krožni poti največjih ljubljanskih znamenitosti izven strogega mestnega središča in na Ljubljanski grad. "Elektrifikacija voznega parka javnega mestnega prometa poteka tudi z osebnimi vozili na elektriko – EURBANI, ki se testno pripravljajo na izvajanje storitve prevoza na klic kot dodatne storitve javnega mestnega prevoza," razlagajo pri LPP. "Naslednji korak bo delna elektrifikacija avtobusne flote."
Pozimi zapelje Ljubljanski potniški promet dnevno tudi več kot 200.000 potnikov, kar pomeni, da v enem dnevu uporablja mestne linije več kot 80.000 različnih fizičnih oseb. "Mestni promet v Ljubljani je že danes dostopen, ker ima 95 odstotkov meščanov MOL najbližje postajališče oddaljeno manj kot 500 metrov od doma, razen tega so avtobusi udobni (vsi nizkopodni, klimatizirani, s prostori za osebe z oviranostmi), zagotavljajoč 96 odstotno točnost odhodov," poudarjajo pri LPP. "Cena prevozov je relativno ugodna v primerjavi z ostalo ponudbo javnega mestnega potniškega prometa v Evropi."
Za 37 evrov neomejen prevoz
Cena splošne vozovnice znaša 37 evrov, s katero je omogočeno neomejeno število prevozov mesečno. "Cene ostalih prevoznih izkazov so ustrezno nižje," poudarjajo pri LPP. "Večino potovanj, kar je 75 odstotkov, potniki na linijah opravijo s terminskimi vozovnicami."
Ocenjujejo, da ukrep uvedbe brezplačnega javnega prevoza ne bi sam po sebi povečal uporabe avtobusov, ampak je potrebno vzpostaviti pogoje, da se uporaba javnega prevoza spodbuja s sprejemljivo ceno. "Še bolj pomembno je, da uporabniki osebnih motornih vozil plačajo dejanske stroške vpliva na okolje," poudarjajo pri LPP. "Uvedba takšnih ukrepov je mogoča, če je javni prevoz sodoben in organizacijsko ter tehnično na najvišji možni ravni."
Prihodnost javnega prevoza
Dodajajo, da potenciala za izboljšanje strukture potovanj v prid javnega prevoza ne predstavlja brezplačen javni prevoz, ampak organizacijsko-tehnološki razvoj železnice, avtobusnega prevoza, taksi prevozov in drugih vrst javnega prevoza.
"Potnik bo v bodoče izbiral le hiter in udoben prevoz z javnim potniškim prometom, ki gre lahko razvojno v korak s časom, med drugim tudi zaradi zahtev v povezavi z globalnimi vplivi onesnaževanja," dodajajo in zaključujejo: "Od države pričakujemo, da preneha investirat v nove avtocestne povezave in širitev obstoječih cest ter da obstoječi sistem kakovostno vzdržuje; investicijska sredstva pa nameni za organizacijsko-tehnološki razvoj javnega prevoza na področju celotne države."
javni promet je precej boljsi kot 15 let nazaj, jaz bi temu rekel napredek
Heh, tale LPP res potrebuje eno pošteno konkurenco. Dokler bodo imeli monopol in dosti denarja, da si rit brišejo z njim, bo pač javni promet v Ljubljani tak kot sedaj - v k***u. Vozni redi so za njih tako ali… ...prikaži več tako papirnega pomena, ker to, koliko se jih držijo, bi se dalo debatirati. Pa da ne bo kdo mislil, da to mešam z zastoji oz. razmerami na cesti. Ker ko enkrat stojiš na postaji kot cucek, medtem ko bi po voznem redu v tem času morali priti že dva ali trije avtobusi, in na trasi avtobusa ni nobenih zastojev, potem pač izgubiš voljo do uporabe javnega prometa. Če oni raje kofetkajo kot vozijo avtobus, bom pač tudi sam raje vložil denar v lasten prevoz kot pa v skret, imenovan LPP.
Za večino mojih poti po Ljubljani je avtobus delno uporaben. V najboljših pogojih sem namesto hoje tam z avtobusom 5 ali 10 minut prej. Če moram avtobus čakat traja dlje, kot če grem peš.