Pregled oglasov za hrano, ki so namenjeni otrokom, so še vedno zaskrbljujoči, saj se v veliki večini oglašujejo nezdrava živila. Pravzaprav večine teh živil stališčih Svetovne zdravstvene organizacije sploh ne bi smelo oglaševati.
WHO priporoča omejevanje tovrstnega oglaševanj, Slovenija pa je takšno omejitev uvedla leta 2017 in sicer za televizijske programe, kar za pa ostale medije ne velja.
Na Inštitutu za nutricionistiko so sedaj izvedli raziskavo tovrstnega oglaševanja v tiskanih medijih; v otroških im mladinskih revijah in nekaterih ostalih revijah in časopisih. "Ugotovili smo, da se otrokom oglašujejo predvsem živila z manj ugodno hranilno sestavo, odraslim pa prehranska dopolnila," so sporočili danes.
Pregledali 800 revij in časopisov
V raziskavi so pregledali preko 800 izdaj revij in časopisov, izdanih v letih 2013 in 2017. Vzorec je vključeval vse izvode posamezne revije v letu, pri časopisih pa so s sistematičnim pristopom izbrali reprezentativen vzorec izdaj. Za razlikovanje med bolj in manj zdravimi živili so model, ki ga je za ta namen pripravila Svetovna zdravstvena organizacija, in se v Sloveniji že uporablja za omejevanje oglaševanja živil na televiziji v času otroškega programa.
"Ugotovili smo, da se je v splošnem obseg oglaševanja živil precej povečal, medtem ko smo v otroških in mladinskih revijah opazili precej manj oglaševanja živil. Ostaja pa zelo zaskrbljujoč podatek, da so med tako oglaševanimi živili v revijah za otroke in mladostnike skoraj izključno živila z manj ugodno prehransko sestavo, predvsem sladkarije," je povedala Živa Lavriša z Inštituta za nutricionistiko.
Po besedah Lavriševe, v letu 2017 so opazili manj oglaševanja prehranskih izdelkov med zabavnimi vsebinami in igrami. Po njenem je takšno oglaševanj kritično predvsem za mlajše otroke, ki ne ločijo med oglaševalskimi in uredniškimi vsebinami.
Za odrasle: Namesto alkohola sadni sokovi
Če se je pri otrocih trend nekoliko ustavil, so v revijah za odrasle od leta 2013 do lani ugotovili precejšen porast števila oglasov, kjer prevladujejo prehranska dopolnila. "Opazili smo tudi zanimiv trend, da se je namesto brezalkoholnih pijač okrepilo oglaševanje sadnih sokov, " je dejala predstavnica inštituta.
V nadaljevanju projekta "Sladkor v prehrani" bodo na Inštitutu za nutricionistiko ovrednotili tudi oglaševanje živil na drugih kanalih. Poleg oglaševanja se osredotočamo tudi na analizo uporabe otrokom všečnih elementov na označbah živil.
Najbolj občutljivi otroci
Oglaševanje ima dokazano pomembno vlogo pri izboru živil. Najbolj občutljivi so seveda otroci, ki so še posebej naklonjeni prehranskim izdelkom in blagovnim znamkam, ki so jim izpostavljeni v različnih oglasih.
Če so otroci izpostavljeni oglaševanju živil z visoko količino sladkorja, maščob ali soli, ima to lahko negativne posledice na oblikovanje njihovih prehranjevalnih navad, ki so ključnega pomena za prehrano v kasnejših obdobjih življenja. "Dokazano je, da so otroci, ki imajo prekomerno telesno težo v otroštvu, tudi v odrasli dobi izpostavljeni večjemu tveganju za debelost in druge kronične nenalezljive bolezni," še sporočajo strokovnjaki.