Citroën je znamka, ki nam je v več kot 100 letih dala številna ikonična vozila – od amija, spačka 2CV, žabe oziroma legendarnega DS. Novi šef znamke Xavier Chardon nam je povedal, da znamka, kot je Citroën, želi še naprej nova vozila razvija na znanem DNA. Tako kot so po drugi svetovni vojni s slavnimi modeli želeli demokratizirati mobilnost, želijo v času po krizi Covid-19 in inflaciji cen, ki je sledila, svoje nove modele z inovacijami v dizajnu in tehniki, predvsem pa ceni, ponovno približati kupni moči evropskih kupcev vozil. Pogovor s šefom Citroëna bomo objavili v ponedeljek.
Cena novih vozil je po krizi Covid-19 rasla hitreje kot so se povečevale plače kupcev vozil. Pri Citroënu so se povezali z znano trgovino za prosti čas Dechatlon, specializirano za cenovno dostopne artikle za preživljanje prostega časa in proizvajalcem pnevmatik Goodyear. Rezultat je odbito konceptno vozilo, ki lahko na 4,1 metra dolžine udobno prevaža do šest potnikov. V njem si lahko kar v leže, zadnji sedeži se lahko spremenijo v ležišče za dva, ki se imata rada, na projekcijskem zaslonu ogledate najljubši film, ob premični strehi spite pod zvezdami, lahko pa kabino spremenite v pisarno ali sobo za preživljanje prostega časa.
Šef Citroëna Xavier Chardon nam je povedal, da mora biti moderen Citroën "drzen", zato so predstavil konceptni šestsedežni ELO s sredinskim vozniškim položajem v slogu McLarena F1 in številnimi inovacijami v notranjosti, kot so zložljiva strešna plošča, krmilniki za infotainment na volanu v obliki joysticka in sedeži, ki se zložijo v ravno posteljo.
Radikalno nov koncept z imenom ELO – ime izhaja iz drugih črk besed za počitek, igro in delo – prikazuje, kako je mogoče notranjost avtomobila preoblikovati tako, da ponuja impresivno raven prostora in prilagodljivosti v kompaktni obliki. »Nove generacije voznikov drugače gledajo na mobilnost, na preživljanje časa, ohranjanje stika z naravo. S konceptom ELO, ki je laboratorij novih idej, želimo pokazati, kaj nam omogočajo nove električne platforme,« nam je v uvodu na Citroënovem sedežu razvojnega centra v Parizu, kjer za skupino Stellantis oblikujejo avtomobile prihodnosti, dejal novi šef znamke Citroën.
Čeprav šef Citroena priznava, da vrnitev enoprostorcev ne bo izrinila SUV-jev z njihovega prevladujočega položaja, dodaja, da bo znamka poskušala ustvariti nove razrede, kar jim omoogča električna platforma.
Z opiranjem na arhitekturno zasnovo, ki je od samega začetka zasnovana za električna vozila, znamka odpira nove možnosti za oblikovanje notranjosti kot pravega modularnega bivalnega prostora, ki je praktičen, funkcionalen in dostopen. "Seveda vsega, kar vidite na vozilu, ne bomo videli v serijskih vozilih, marsikatera zamisel pa je na naših vozilih vidna že danes. Na primer oblika zadnjih luči z aerodinamičnimi krilci na modelu C5 aircross," pravi Chardon, ki pa nam je potrdil namero, s katero namerava znamka izpodbijati ustaljene konvencije avtomobilskega oblikovanja na prehodu v novo dobo. Avto bo avto prvič javnosti prikazan 9. januarja na avtomobilskem salonu v Bruslju. "Skrbno bomo spremljali odziv javnosti in se ustrezno in hitro odzvali," pravi Chardon. Čeprav je danes v Evropi prodaja športnih terencev dosegla že krepko več kot 50 odstotkov vseh prodanih novih vozil, pri Citroënu spet verjamejo tudi v enoprostorsko zasnovo vozil. In ELO je enoprostorec. Kolesa so pomaknjena na skrajne robove, avto ne potrebuje motornega pokrova spredaj, previsi so strmi, s čimer je avto po dolžini celo krajši od mestnega modela citroën C3, v notranjosti pa standardno omogoča prevoz štirih oseb, po potrebi pa zaradi modularne zasnove celo šest.
"Vsi so mislili, da bodo enoprostorci mrtvi, ker so športni terenci tako uspešni, vendar pa je Citroën znan po tem, da oblikuje nove navade in ustvarja nove trende, ki naj bi služili kot alternativa športnim terencem in križancem, z manjšimi odtisnimi površinami, a podobno praktičnimi in prostornimi kabinami – kot smo dokazali s konceptom ELO. To je popoln manifest za to, kako je lahko življenje s Citroënom boljše," nam je povedal zbranim novinarjem za okroglo mizo. "Naše raziskave kažejo, da ljudje v avtomobilu želijo čim več domačnosti, povedano enostavno, bi radi preselili dnevno sobo v avto," pravi glavni oblikovalec Pierre Leclerc.
Standardni model je opremljen s štirimi sedeži, od katerih je voznikov umeščen na sredini, 180-stopinjsko vetrobransko steklo in moderni, domiselni vmesnik pa mu omogočata povsem nov občutek vidljivosti, medtem ko imajo potniki na zadnjih sedežih (po površini so vsi trije sedeži enako kot v največjem SUV C5 aircrossu, na voljo ogromno prostora. Voznik lahko svoj sedež obrne, če želi s potniki poklepetati ali se lotiti dela s pomočjo posebne podpore. Po potrebi je mogoče izstaviti dva dodatna sedeža in z vozilom prepeljati šest oseb. Preoblikujemo ga lahko tudi v spalni prostor za dve osebi, domači kino, vir napajanja in številne druge načine uporabe.
Vsa štiri vrata so opremljena z dodatnimi kljukami, za katere je mogoče zatakniti platno, ki ga izstavimo z obeh strani vozila ELO. S tem platnenim nadstreškom lahko podaljšamo svojo izkušnjo na prostem, hkrati pa zagotavlja zaščito pred soncem ali slabim vremenom. S kompresorjem, vgrajenim v podvozje, je mogoče napihniti različne dodatke, kot so boje, vesla, gume za kolo ali pnevmatike vozila. ELO je opremljen tudi s tehnologijo V2L. Slednja vozilo spremeni v pravi bazni tabor, ki omogoča napajanje električnega žara ali zvočnika.
"Ekipa oblikovalcev znamke Decathlon je prispevala svoje strokovno znanje na področju športa in aktivnosti na prostem, kar je omogočilo, da smo si zamislili nove funkcionalnosti in si drznili uporabiti inovativne materiale, Goodyear pa je razvil nove pametne pnevmatike zasnovane za uporabo na prostem," pravi glavni oblikovalec. Štiri drsna vrata se odpirajo v nasprotni smeri, odprtina vrat pa je zaradi odsotnosti sredinskega stebrička široka kar 1,92 metra in omogoča enostaven vstop v notranjost. Velikih drsnih vrat zaradi kompleksne zasnove, dodatne teže in predvsem cene, ni pričakovati v serijskih modelih, je pa zanimiva zamisel, ki bi lahko zaživela v novih modelih projiciranje informacij na posebno površino, pod vetrobransko steklo.
Informacije se prikazujejo na prozornem zaslonu z odsevno folijo, voznik pa lahko dostopa do vseh informacij brez odmika pogleda s cestišča. "Ta novi prikaz zahteva tehnologijo, ki je z vidika razvoja in potencialne proizvodnje veliko cenejša od običajnega zaslona v višini oči," pravi Leclerc. V središču je visok sedež za voznika, ki ima lastno vzmetenje, je vrtljiv in opremljen z nastavkom za mizo za delo na poti. Enokraki volan z dvojnim ravnim delom je bil prvič predstavljen v modelu DS iz leta 1955. Volan je opremljen z dvema gumboma v obliki joysticka, prek katerih lahko voznik dostopamo do vseh funkcij digitalne instrumentne plošče.
V 2. vrsti so na voljo trije sedeži, vsi enako široki in opremljeni z zložljivimi naslonjali. Trije zadnji sedeži so odstranljivi in jih je mogoče pretvoriti v enostavno odstranljive fotelje za uporabo na prostem. Pod stranskima sedežema v 2. vrsti sta skrita še dva dodatna sedeža, ki ju je mogoče s preprostim gibom razpreti na obeh straneh voznikovega sedeža. Povsem ravno dno omogoča enostavno premikanje po vozilu ne glede na izbrano konfiguracijo.
V prtljažnem prostoru sta skriti dve zložljivi ležišči, spravljeni v namenskih odlagalnih mestih. Ti dve ležišči ne vplivata na skupno prostornino prtljažnika. Izdelani sta iz napihljivega materiala Dropstitch podjetja Decathlon, ki se uporablja za deske za jadranje, kajake in vesla. Vzamemo ju lahko iz odlagalnih predalov, ju razgrnemo in napihnemo s stisnjenim zrakom, ki se dovaja prek šobe na dnu vozila. Material Dropstitch daje ležiščema takšno trdnost, da ne potrebujeta nobene posebne ojačitve, s katero bi se po namestitvi v potniški prostor obdržali na mestu, hkrati pa sta zelo udobni. Zadnje svetlobne kapsule v notranjosti vozila se spremenijo v nočne svetilke.
Kakšni bi lahko bili cena in doseg?
Na zadnjem delu prtljažna vrata prehajajo v streho, ki je dvižna. Še ena zamisel, s katero se poigravajo pri Citroënu, so odbijači iz lahkotnega ekspandiranega polipropilena, ki po besedah sogovornika zagotavljajo učinkovito zaščito pred manjšimi udarci. Iz tega materiala so izdelani tudi priravnani deli vseh štirih blatnikov. »Inženirji so se igrali, kako narediti cenejše vozilo in cenejše za vzdrževanje,« pravi Leclerc. Asimetrična dvokrilna prtljažna vrata so nastala po navdihu gospodarskih vozil in dostavnikov in so na vrhu zastekljena. V predelu strehe je velika dvižna loputa, s katero je mogoče odpreti del strehe in s tem povečati višino za nakladanje ali uživati v zvezdnatem nebu.
Goodyear razvil posebne pnevmatike
Pnevmatike so pametne zaradi tehnologije Goodyear SightLine, ki v realnem času meri tlak in obrabo, kar lahko uporabnik spremlja prek namenske aplikacije. V platišče vgrajena LED-dioda prikazuje stanje pnevmatike, se pravi, ali je tlak ustrezen (zelena LED-dioda) ali nezadosten (rdeča LED-dioda ). Tekalna plast pnevmatike je zaradi robustne zasnove namenjena tudi uporabi izven asfaltiranih poti. Šestkotni vzorec satovja na platišču izboljšuje aerodinamiko.
Ben Glesener, tehnološki direktor družbe Goodyear, pravi: Pnevmatika s tehnologijo Goodyear SightLine posreduje podatke v realnem času neposredno vozilu, medtem ko bočni LED-trak na platišču zagotavlja takojšnje povratne informacije o tlaku v pnevmatikah.
Chardon ni želel komentirati proizvodnega potenciala koncepta ELO, saj matični koncern Stellantis še ni sprejel odločitve o novi platformi za električne avtomobile, ki bi lahko zagotovila postavitev šestih sedežev. Če bi vozilo dobilo zeleno luč, Chardon pravi, da bi enoprostorec moral imeti vsaj 400-kilometrov električnega dosega, odprt pa je tudi za možnost različice REEV s podaljševalnikom dosega. "Vsekakor pa bi moralo imeti tako vozilo ceno manjšo od 40 tisoč evrov," nam je povedal na okrogli mizi.