Avto
56 ogledov

Država skrbi, da pri derivatih ni evforije

Bencinska črpalka Saša Despot
Cene naftnih derivatov bodo opolnoči znatno cenejše. 50-litrski rezervoar cenejši za najmanj dva evra. A gorivo na slovenskih črpalkah se ceni precej manj in počasneje, kot bi se lahko. Naviti ceni dizla se tujci izognejo.

Slovenska država izkorišča nenadejan moment nizkih cen nafte na svetovnih trgih. Sodček (159 litrov) se tako odvisno od porekla giblje že pod 70 evri, pričakovati pa je nadaljnje padanje vse do 60 dolarjev na sodček.

Tudi cene naftnih derivatov na bencinskih črpalkah po svetu se posledično nižajo, kupce pa ponekod prevzema pravcata evforija. V ZDA denimo, kjer je gorivo na črpalkah vredno za četrtino manj kot na začetku leta, prodajne številke avtomobilov kažejo, da je prodaja električnih in hibridnih vozil strmoglavila, kupci pa so zopet navalili na suve in športne modele, kjer je visoka poraba standardna tako kot klimatska naprava.

V Evropi, kjer so cene goriv precej bolj obremenjenje z dajatvami, takšnih padcev ni oziroma so po državah precej različni. Med najbolj konservativnimi na tem področju je ravno slovenski naftni trg, ki je eden redkih, na katerem maloprodajno ceno derivatov znotraj 14-dnevnih obdobij regulira država. Ministrstvo za finance je tako ob padanju cen na trgih v zadnjih mesecih sicer dovolilo blažje pocenitve goriv, a zdaleč manj, kot bi jih lahko. 

Malce vzamejo tukaj in dodajo tam

Na ministrstvu so za zurnal24.si pojasnili, da je povprečna obremenitev s trošarino in CO2 v prvih desetih mesecih letošnjega leta primerljiva s povprečno obremenitvijo lani v enakem obdobju, razlika je le -0,3 odstotka. Na ministrstvu pojasnujejo, da takšne majhne razlike v obdavčitvi ne vplivajo bistveno na razpoloženje kupcev (voznikov) v smislu, da bi se zaradi cenovnih skokov vozniki posledično vozili več ali manj kot običajno.

Glede na odgovore ministrstva za finance gre sklepati, da bo država na vsak način skušala pocenitve ali podražitve ohranjati znotraj enega odstotka, saj se bodo tako spremembe voznikov najmanj dotaknile, država pa bo imela zaradi nespremenjene potrošnje optimizirane dohodke z naslova trošarin. Na Financah so izračunali, da je država zgolj z oktobrskim dvigom trošarin pridobila za dobre štiri milijone evrov mesečno dodatnih sredstev, kar je precej več, kot je na mesečni ravni popustila v nedavnih pogajanjih s sindikati. 

Dizel navit, a sanje o tranzitnem prometu neuresničene

Jani Brečević iz Inštituta za raziskave v energetiki, ekologiji in tehnologiji, opozarja, da trenutne slovenske trošarine sicer še niso na najvišji ravni, so pa glede na okoliške države resnično visoke, a se glede na stanje slovenskih javnih financ verjetno še lep čas ne bodo znižale.

Še posebej bode v oči visoka obdavčitev dizelskega goriva, ki po podatkih ministrstva prispeva okoli 60 odstotkov vseh prihodkov od trošarin na energente (bencin okoli tretjino, preostalo pa ostali energenti in elektrika). V Nemčiji je denimo liter dizla vreden 1,281 evra/liter, podobno v Franciji in na Nizozemskem, je pa še dražji kot v Sloveniji v Avstriji in Italiji.

Visoka cena dizla pri nas naj bi bila v veliki meri namenjena tranzitnemu statusu naše države, a je Brečević prepričan, da se tuji tovornjakarji tankanju goriva na slovenskih črpalkah izognejo, če je to le mogoče. "S tem pa država izgublja tudi druge prihodke od trošarin, saj tovornjakarji ne kupujejo cigaret, hrane, pijače in drugih izdelkov, od česar bi tudi imela država v davčnem smislu precejšnje dohodke."

Brečević je prepričan, da bo šlo oblikovanje cen derivatov na slovenskih črpalkah prej ali slej v smeri liberalizacije določanja cen, saj so po njegovem za kaj takega že danes izpolnjeni vsi pogoji. S tem pa bo tudi prilagajanje na spremembe pri nabavnih cenah nafte lahko precej hitrejše tudi v korist voznikov.

Komentarjev 2
  • hubabuba6 21:39 09.december 2014.

    V Avstriji se cene takele: http://www.sprit-preis.at/

  • maresem 18:21 09.december 2014.

    Pač lopovska država. Krade kjer se da. le kako naj bodo potem državljani drugačni.