Družba Borzen je po pooblastilu ministrstva za okolje, prostor in energijo (Mope) v Uradnem listu konec februarja objavila javni poziv za nepovratne finančne spodbude za zasebno polnilno infrastrukturo za električna vozila.
"Cilj javnega poziva je povečati število zasebnih običajnih polnilnih mest na voljo za uporabnike električnih vozil (tako zasebne kot poslovne), kar lahko posledično razširi možnosti polnjenja že obstoječim lastnikom električnih vozil in olajša odločitev za nakup prihodnjim potencialnim lastnikom električnih vozil," so zapisali.
V teoriji:
Fizične osebe: do 1.000 evrov subvencije - do 700 za polnilnico in do 300 evrov za montažo.
Pravne osebe: do 1.300 evrov subvencije na polnilnico z montažo, največ za 6 polnilnih mest.
Država je pripravljena globoko seči v žep glede pomoči pri nakupu in vgradnji električnih polnilnic. Za fizične osebe (sklop A) je v letošnjem letu za subvencije rezervirala 300.000 evrov, še dodatnih 100.000 pa za prihodnje leto.
Za posamezno vlogo na naslovu stalnega bivališča vlagatelja je pripravljena povrniti do 60 odstotkov vrednosti polnilnice (ne več kot 700 evrov), za montažo polnilnice pa do 50 odstotkov (ne več kot 300 evrov). Skupaj torej za posameznika do 1.000 evrov. Z državno pomočjo bi v teoriji do 400 državljanov dokaj poceni prišlo do lastne polnilnice.
Pri pravnih osebah iz sklopa B je za letos rezerviranih 1,2 milijona, prihodnje leto še 400.000 evrov. V tem sklopu država prizna še nekaj višje stroške za namestitev polnilnice (do 600 evrov), posamezni vlagatelj lahko zaprosi za subvencijo do 6 polnilnic "vendar ne več, kot znaša število stalno zaposlenih v podjetju." Na ta način bi po podjetjih skupno lahko subvencionirali več kot 1.200 polnilnih mest.
Subvencije je mogoče pridobiti le za polnilnice, ki so bile nabavljene in nameščene po 1. januarju 2025. Polnilnice morajo omogočati polnilno moč do 7,4 kW (enofazno) ali do 22 kW (trifazno), prek standardiziranega priključka Tip 2. Izvedba je samostoječa, na stebričku ali stenska, še navajajo pogoji.
Bralec: "Verjetno ustreza točno eni polnilnici točno enega proizvajalca"
Borzenov razpis je na prvi pogled kar vabljiv. Vendar se nam je javil bralec in opozoril na določene tehnične pogoje glede polnilnic. "Zadeva se zakomplicira, ko želi kupec nabaviti polnilnico in ugotovi, da obstaja drobni tisk s tehničnimi specifikacijami, ki ne ustrezajo praktično nobeni polnilnici. Z izkušnjami s takimi razpisi ... verjetno ustreza točno eni in točno enemu proizvajalcu," se je pridušal.
"Žal je vedno tako, da birokratski uslužbenci uničijo vsak dober namen ministra ali vlade."
Andrej Pečjak, inovator, ustanovitelj podjetja Metron
Andrej Pečjak kritično do pogojev razpisa
Za komentar glede razpisa, ki tehničnih pogojev ne loči glede na fizične ali pravne vlagatelje, smo se obrnili na Andreja Pečjaka iz podjetja Metron. Tam imajo dolgoletne in mednarodne izkušnje pri inovacijah, razvoju ter izdelavi polnilne infrastrukture za e-vozila.
Potrdil je ugotovitve bralca. "Žal je vedno tako, da birokratski uslužbenci uničijo vsak dober namen ministra ali vlade. Tudi v tem primeru je tako, birokrati navlečejo v razpis kup nepotrebnih varovalk, birokratskih zahtev in tehničnih zahtev, ki so smiselne za čisto nekaj drugega," nam je povedal Pečjak, potem ko je šel skozi tehnične zahteve razpisa.

Nanizal nam je po njegovem mnenju nekaj najbolj nepotrebnih, zgrešenih ali nerazumnih pogojev.
Materiali.
Razpis za ohišje zahteva nekorozivne in ognjevarne materiale, med drugim dopušča UV odporno plastiko. Hkrati v primeru izvedbe izven stavb prepoveduje ohišje iz aluminija.Komentar Pečjaka: "Da aluminijasta postaja ne sme biti zunaj, je popolna neumnost. Letala so večinoma iz aluminija in niso v sobah. Med ognjevarnimi materiali pa je navedena plastika."
Tudi domače pod ključem. Razpis tudi za
domače polnilnice zahteva naslednje: "D ostop do notranjosti je mogoč preko vratc/lopute/pokrova, ki ima kovinsko ključavnico s ključem."Komentar Peč jaka: "Neumnost, to so prepisali z javnih postaj, kjer ima smisel."
Pogoj IMD naprava za nadzor izolacijske upornosti. Komentar Pečjaka: "IMD naprava se uporablja v bolnišnicah, kjer ni ozemljitve. Neumno in drago, tega nima nobena postaja."
Postaje morajo podpirati RFID brezstično kartico, vsako polnilno mesto mora imeti MID števec delovne električne energije. Komentar Pečjaka: " RFID identifikacija in MID števec nimata za domače postaje nobenega smisla. MID števec so prepisali z javnih postaj, kjer je namenjen točnemu in umerjenemu zaračunavanju porabe. Pri postajah, ki so v razpisu, pa se porabe sploh ne sme zaračunavati!"

Pri hiši je lahko samo en e-avto. Pečjaku se
zdi sporno, da za fizične osebe velja subvencija le za eno polnilno mesto in ne za eno postajo. To pomeni, da dvojne postaje (dva ali več e-avtov pri hiši) sploh ne pridejo v poštev.Potrdilo Zpiza pomembnejše od namena polnilnice. Pečjak je zelo kritičen tudi do omejitve, da za podjetja velja omejitev 6 postaj, a ne več, kot je število stalno zaposlenih, za kar je treba predložiti celo potrdilo Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje, ki ne sme biti starejše od 30 dni. Komentar Pečjaka: "Kaj pa restavracije, kampi in podobne lokacije, kjer mora biti ustrezno število postaj za goste?"
Opozarja še, da subvencije povsem izključujejo možnost nabave prenosnih polnilnih postaj, tudi če te delujejo na dinamičen način (prilagajanje obremenitvam), saj nanje ni mogoče dodati MID števca.
"Skratka: dober namen, slaba izvedba. Podobno je bilo pri omrežninah in še kje."
Andrej Pečjak, inovator, ustanovitelj podjetja Metron
Končna ugotovitev: za fizične ne, za pravne le pogojno
Pod črto Pečjak ugotavlja, da je razpis le pogojno uporaben. Za fizične kupce tehnični pogoji polnilno postajo "bolj podražijo, kot bodo dobili od Borzena," opozarja Pečjak.
Glede pravnih subjektov pa svojim strankam svetujejo, naj se ne spustijo v postopek pridobivanja subvencije
"razen podjetjem, ki bi nabavila 5 ali 6 postaj. Ker se to enostavno ne splača in ker povzroča tudi kup dodatne papirologije."Na ministrstvo smo se obrnili z vprašanji, zakaj so se odločili za takšne pogoje in ali bodo razpis popravili. Odgovore še pričakujemo.
Zarinte si teh 1000€ u vaso veliko pizdo. Smrduh golobov. 3x me obkral. Najprej znizal suvencije za soncno, sfukal omreznino zdej pa da me se kle pojebete 😂😂nikad vise preko subvencij kej oz kar drzava predlaga.
Kupil polnilnico na Aliexpress za 120€. Montiral sam. Omogoča dinamično polnjenje do 32A toka. Sem jo sprogramiral, da prilagaja tok preostali porabi v hiši, da ne preseže toka glavnih varovalk. Kdaj torej dobim 1300€?
Sem mislil , da so Borzen že zdavnaj zaprli. Upam, da ga bodo še letos, ker je sam sebi namenjen.