To vprašanje je bilo prvotno sproženo pri Okrožnem sodišču v Kölnu, ko sta Carglass® Nemčija in podjetje ATU, največja nemška veriga avtomehaničnih delavnic, vložila pritožbo zoper Fiat Chrysler (FCA Italy SpA). Ker je primer vključeval tolmačenje predpisov EU, se je deželno sodišče odločilo, da zadevo predloži Evropskemu sodišču, pojasnjujejo pri Carglassu.
Odločitev, ki jo je sprejelo Sodišče Evropske unije, zagotavlja pravno veljavo po vsej Uniji, pričakuje pa se, da bodo to odločitev upoštevali tudi v Združenem kraljestvu. "V skupini Belron (katere del ej Carglass) se zavezujemo h konstruktivnemu sodelovanju z vsemi proizvajalci vozil, da bomo skupaj zagotovili učinkovito izvajanje te sodbe, tako da bodo potrošniki še naprej imeli koristi od konkurenčne ponudbe na trgu, ki jo prinaša neodvisni poprodajni sektor," so pri Carglassu po odločitvi sodišča zapisali pri Carglassu.
Sodba Evropskega sodišča krepi poštene in enake konkurenčne pogoje na avtomobilskem poprodajnem trgu ter prinaša koristi potrošnikom. "Sodba nas zelo veseli in verjamemo, da bo ta odločitev imela globalen vpliv na odločevalce, ko bodo reševali vprašanja pravice do popravila, ki jih ustvarja hitro naraščajoča raven tehnologije povezanih avtomobilov v vozilih," pritrjuje Carlos Brito, izvršni direktor podjetja Belron.
Odpravljene morajo biti vse omejitve do OBD priključka
Direktor Carglass Slovenija, Dejan Šeruga, pa pravi: "Pričakujem, da bodo proizvajalci vozil spoštovali interpretacijo Evropskega sodišča in odpravili vse omejitve dostopa do OBD priključka. Tako bomo lahko Carglass in ostali neodvisni servisi konkurirali uradnim zastopnikom avtomobilskih proizvajalcev brez omejitev, kot to določa zakonodaja EU."
Kaj pa to pravzaprav pomeni v praksi? Proizvajalci vozil bodo morali odpraviti oviro dostopa do podatkov oziroma računalnika vozila in ali posodobiti OBD do te mere, da bodo lahko imeli dostop do kalibracij tudi neodvisni servisi in ne samo pooblaščeni servisi v EU. S tem se odpravljajo morebitne omejitve oziroma plačila za dostop, otežen oziroma onemogočen dostop do računalnika vozila ipd.
Za komentar smo vprašanja naslovili tudi na slovenski avtomobilski klub AMZS, v okviru katerega delujejo tudi neodvisne servisne delavnice. Vodja AMZS servisne dejavnosti Jurij Kočar pravi, da je Uredba o skupinski izjemi za motorna vozila podaljšana do 31. maja 2028 in omogoča dostop do ključnih podatkov za servisiranje vozil tudi neodvisnim serviserjem.
Kočar pojasnjuje, da se trenutne cene dostopa do podatkov med izdelovalci vozil razlikujejo in so odvisne od časovnega okna, v katerem želijo dostopati do njih. Gre za relativno draga »orodja«, ki se jih neodvisni serviserji redko poslužujejo.
AMZS: Razsodba sodišča je mejnik
Mednarodna avtomobilistična zveza FIA in avtomobilski klubi, med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije, s kampanjo Moj avto – moji podatki že vrsto let izpostavljajo pomen varstva osebnih podatkov, ki jih sodobni avtomobili brez vednosti in soglasja lastnika oziroma voznika zbirajo in posredujejo izdelovalcem, ob tem pa poudarjajo tudi nujnost pravičnega dostopa do podatkov v vozilih, saj je ta zelo pomemben tudi zaradi zagotavljanja ene ključnih servisnih storitev avtomobilskih klubov – pomoči na cesti, pa tudi drugih servisnih dejavnosti neodvisnih ponudnikov.
Sodbo je komentiral tudi mag. Jure Kostanjšek, generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije, ki pravi: "Razsodba Sodišča EU je mejnik, saj določa, da se vse omejitve, ki presegajo omejitve iz Uredbe (EU) 2018/858, štejejo za nezakonite. Sodišče je poudarilo, da bi preseganje pogojev, določenih v EU-homologaciji, lahko omejilo dostopnost podatkov za neodvisne serviserje, kar bi na koncu škodilo potrošnikom."
Kostanjšek pojasnjuje, da je spor nastal zaradi pravice do neposrednega dostopa do podatkov vozil, mimo varnostnih protokolov. "Slednje je (bilo) neodvisnim serviserjem onemogočeno oziroma jim, če ta dostop želijo, nastajajo dodatni stroški zaradi dodatnih tehničnih zahtev. Uporabljati namreč morajo zahtevnejše oziroma kompleksnejše načine, ki so tudi časovno bolj potratni in dražji, vključno s prijavo prek portalov izdelovalcev, vzdrževanjem plačljivih naročnin za diagnostična orodja različnih izdelovalcev in ohranjanjem povezave med popravili za dostop do podatkov vozil prek vrat za vgrajeno diagnostiko."
Kostanjšek še pravi, da je sodišče EU zavrnilo dolgoletne argumente izdelovalce vozil, ki izhajajo iz Pravilnika ZN št. 155, ki so trdili, da so varnostni protokoli bistveni za varnost vozil in skladnost s predpisi o EU-homologaciji. Sodniki so utemeljili, da če izdelovalci omejijo neposreden dostop do podatkov, to dejansko onemogoči neodvisnim serviserjem kakršen koli dostop do podatkov v vozilih.
"Ta prelomna sodba ima takojšnjo pravno veljavo in bi lahko potencialno privedla do nadaljnjih tožb proti izdelovalcem avtomobilov, saj ponudniki neodvisnih servisnih storitev iščemo rešitve za to, kar menimo, da je neupravičeno omejevanje dostopa do podatkov o vozilih. Gre za precedens, ki odpira vrata večji dostopnosti, konkurenci in inovacijam v avtomobilskem sektorju. Poleg tega sodba poudarja nujnost sektorske zakonodaje, ki ureja dostop do podatkov in funkcij v vozilu ter spodbuja poštene in pravične konkurenčne pogoje v avtomobilski industriji."