Električni avtomobili v letu 2022 niso več noviteta, na trgu so že debelo desetletje. V prvih štirih mesecih letošnjega leta je bilo registriranih 666 novih 100-odstotno električnih vozil, kar obeta, da bomo v Sloveniji letos prvič do zdaj v enem letu registrirali več kot 2.000 čistokrvnih električnih vozil.
V dobrem desetletju se je nabral pester šopek električnih modelov, kar pomeni, da se polni tudi bazen rabljenih vozil. Pri nakupu je treba biti pozoren na marsikatero podrobnost, saj je bil napredek v avtomobilski industriji na področju električnih vozil izjemen, to pa pomeni tudi velike razlike med novimi in starimi EV vozili, tudi pri polnjenju.
Je EV avto sploh za vas?
Električni avto prav tako ni primeren za vsakogar. Prepričati se je treba o načinih in možnostih polnjenja, močeh polnjenja, pa tudi ceni. Marsikateri novi električni avtomobil je bil zaradi izdatnih subvencij in promocij tovarne v preteklosti tako poceni, da je tudi nekaj let kasneje lahko rabljeno vozilo dražje, kot je bilo pred leti novo.
Vsak nakup rabljenega avtomobila je lahko "maček v žaklju", pri EV vozilih, ki so manj uveljavljenja, sploh v Sloveniji, je treba biti pri nakupu še bolj pazljiv. Zato smo vodnik za nakup EV vozil pripravili skupaj s spletno stranjo za prodajo rabljenih vozil Doberavto.si, ki ji pomaga usposobljen kader v avtomehaničnih delavnicah AMZS. Z značko Obetavno vozilo in AMZS Preverjeno pa so določeni dobri rabljeni avtomobili na spletni strani tudi izpostavljeni.
Pred nakupom električnega vozila morate narediti domačo nalogo in se vprašati, ali mi EV avtomobil sploh ustreza? Malo verjetno je, da boste kupili rabljeni avtomobil, ne da bi ocenili svoje želje in potrebe, pri nakupu električnega vozila pa je treba upoštevati še druge stvari. Pomembno je, da je EV prava izbira za vas in vaš življenjski slog. Električni avtomobili so za nekatere briljantna rešitev, drugi vozniki pa bi lahko ugotovili, da je zanje bolj primeren varčni bencinski, dizelski ali hibridni avtomobil.
Kje boste polnili baterijo?
Začnite pri vprašanju polnjenja: če nimate lastne garaže ali prostor z ustrezno električno napeljavo, kamor lahko namestite pametno polnilno postajo, lahko avto morda napolnite tudi v službi. V nasprotnem primeru boste odvisni od javnega polnilnega omrežja Slovenije, ki ne raste tako hitro kot je bilo predstavljeno leta 2017.
V zadnjem primeru bo treba ob lastništvu električnega vozila imeti tudi nekaj potrpljenja, saj polnilna postaja ne bo vedno na voljo, ko boste želeli polniti baterijo vozil in se boste morali prilagajati. Nobenega zagotovila ne bo, da bo polnilna točka, na katero se boste podali, vedno delovala, morda pa ne bo ustrezala zahtevam polnjenja vašega avtomobila ali bo polnjenje potekalo z maksimalno polnilno močjo.
Če ste prepričani, da boste lahko polnili EV vozilo, je naslednja stvar, ki jo morate upoštevati, kakšno vožnjo običajno opravljate. Če prevozite veliko avtocestnih kilometrov, potem EV ne bo ustrezal vašim potrebam, saj tudi popolnoma napolnjena baterija pri avtocestnih hitrostih veliko hitreje izgublja napolnjenost, kot vam še pred vožnjo svetuje računalnik avtomobila z ocenjenim dosegom. Če krajša mestna in primestna potovanja zavzamejo večino vaše vožnje, pa je lahko EV idealen izbor. Pri nekaterih modelih zaviranje pogosto celo polni baterijo, ko ste na poti.
Starejši avtomobili se lahko polnijo počasneje
Od avtomobila je odvisno tudi možnost polnjenja baterije, ki so vam na voljo. Vsi modeli imajo na voljo polnilni kabel s standardnim vtičem za polnjenje na navadni, šuko vtičnici (2,3kW/10A). Na ta način lahko avto preprosto priključite na električno omrežje, je pa to najpočasnejši način polnjenja EV vozil. Na spletni strani e-mobilni so objavili tabelo, kjer se lahko tudi pri starejših vozilih prepričate, koliko so dejanski časi polnjenja električnih avtomobilov po posameznih modelih.
Na šuko vtičnici se po podatkih spletne strani 42 kWh baterija v BMW i3 (letnik 2018) polni 17 ur, 64 kWh, baterija v hyundai koni (letnik 2018) 26 ur, 40 KWh baterija v nissan leafu (letnik 2018) pa dobrih 16 ur. Podobno velja za 40 kWh baterijo v renault zoeiju istega letnika.
Druga možnost je postavitev polnilne postaje za EV na vašem domu, kar lahko skrajša čas polnjenje od 0 do 100 odstotkov na le nekaj ur oziroma v večini primerov čez noč (22.00 do 6.00). Seveda, če imate to možnost. Danes je nujno, da se novi električni avtomobili polni vsaj z močjo 11 kWh, če je to omogočeno, v preteklosti pa to ni bilo pravilo. Tudi pri najdražjih in premijskih avtomobilih. Jaguar I-pace (letnik 2018) lahko polnite s polnilno močjo 7,4 KWh, kar pomeni, da se bo velika, 90 kWh baterija do popolnosti napolnila šele po 12 urah in 10 minutah (podatki spletne strani e-mobilni), enako moč polnjenja dobite pri mercedes EQC (2019), kar pomeni polnjenje daljše od 10 ur. Električni e-golf (letnik 2017) omogoča polnjenje z močjo 7,2 KWh, nissan leaf pa s 6,6 kWh. Na drugi strani imate renault zoe, ki omogoča polnjenje z močjo do 22 kWh (letnik 2018), kar pomeni, da boste baterijo v najboljšem primeru na javni polnilni postaji polnili le okoli 2 uri. Pri nakupu rabljenega avtomobila se zato prepričajte tudi kakšen kabel za polnjenje vam bo priložil prodajalec, ali zgolj za polnjenje na navadi šuko vtičnici ali tudi kabel za polnjenje na javnih polnilnih mestih – pogosto je treba pri nakupu novega avtomobila ta polnilni kabel doplačati.
Baterija z leti izgublja kapaciteto
Največja težava pri električnih avtomobilih, zlasti pri rabljenih električnih avtomobilih, je, kako dobro baterije ohranjajo napolnjenost. Tudi tu imate že na voljo rešitve, da ne kupite mačka v žaklju.
Baterija je tisti del avtomobila, ki najbolj vpliva na to, ali je konkreten rabljen avto dober ali ne. Kot pojasnjujejo pri Doberavto.si se mora vsak kupec rabljenega električnega avtomobila zavedati, da je najdražji del avtomobila baterija, ta pa z leti izgublja svojo kapaciteto in s tem tudi zmanjšuje doseg avtomobila z enim polnjenjem. Zadeva je zelo podobna kot pri stanju baterije pametnega telefona, če zelo poenostavimo to poglavje. V AMZS Tehnično Diagnostičnem Centru na Leskovškovi v Ljubljani, kjer že vrsto let skrbijo za preglede in servisiranje električnih vozil in sodijo med vodilne strokovnjake pri nas na tem področju poudarjajo, da je podroben pregled nujen pred nakupom.
V oglasih piše, da niso polnjeni na hitrih polnilnicah
Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra, ki je tudi velik strokovnjak na področju elektro mobilnosti, pojasnjuje, kako je že moč zaznati oglase za rabljene električne avtomobile z opombo, da niso bili polnjeni na hitrih polnilnicah. Zakaj je to pomembno? "Pri hitrem polnjenju imamo bistveno večjo polnilno moč in s tem bistveno večje polnilne tokove, ki pa negativno vplivajo na litij-ion tehnologijo. Baterije, ki so izpostavljene visokim tokovom so deležne večje degradacije. Tu gre pravzaprav za zakon elektrotehnike. To seveda velja v obe smeri. Tudi, ko močno pospešujemo s tem povišujemo tokove in s tem enako obremenimo baterijo, le, da gre tok v obratno smer. Recimo, da lahko nekoliko povlečemo podobnosti z nenehnim priganjanjem motorja z notranjim zgorevanjem v maksimalne vrtljaje. Vemo, da to bistveno hitreje obrabi motor in njegove sestavne dele."
Kočar dodaja, da je trenutno možno preveriti kapaciteto baterije in število polnjen, ki sta bistvena podatka, ko iščete rabljen električni avto, preko OBD vtičnice. "Moramo pa vedeti, da je v primeru kapacitete baterije to ocena in ne povsem natančen podatek."
Nekaj bistvenih nasvetov
Na rabljen EV glejte na enak način kot na običajen avtomobil. Prepričajte se, da vsa elektrika deluje – EV so običajno precej dobro opremljena vozila, zato preverite, ali vsi pripomočki delujejo. Večina električnih avtomobilov se uporabljala v mestu, zato bodite pozorni na poškodbe koles, ki se lahko razširijo na vzmetenje.
Sicer pa na AMZS in pri Doberavto.si pojasnjujejo, da so v osnovi električni avtomobili zelo podobni avtomobilom, ki jih poganjajo motorji z notranjim zgorevanjem. Imajo karoserijo, podvozje, vpetje koles, zavorni sistem, kolesa, stekla, potniški prostor z vso pripadajočo opremo, računalnik, infotainment, ogrevanje, če naštejemo le nekaj glavnih sklopov. Bistvena razlika je seveda v pogonskem sklopu in vsem kar je povezano z gorivom, oziroma s shranjevanjem energije, ko govorimo o elektriki. Skratka, do neke mere je za uporabnika vožnja zelo primerljiva. Tudi zato se vsi ti materiali in sestavni deli avtomobila podobno obrabljajo in kvarijo.
A električna ali elektrificirana mobilnost vseeno prinaša tudi nekaj pasti, na katere moramo biti pozorni, ko kupujemo rabljen avto, ki ga je treba tako kot pametni telefon priključiti na električno omrežje. Govorimo tako o povsem električnih avtomobilih kot tudi o priključnih hibridih.
Zavore so lahko težava
Med sestavne dele avtomobila, ki se lahko pokvarijo ali obrabijo in jih je potrebno zamenjati so na AMZS izpostavili predvsem zavore. Razlog, zakaj so lahko z njimi težave, je kar nekoliko presenetljiv. Kočar pojasnjuje: "Ker se zavore pri električnih avtomobilih uporabljajo bistveno manj kot pri ostalih avtomobilih, prihaja do bistveno večje podvrženosti na rjavenje. Celotni zavorni sklop je narejen tako, da bo dobro in dolgo deloval le, če se uporablja. Govorim tako o diskih, kot o čeljustih in mehanizmih, ki so del zavornega sklopa." Zaradi bistveno manjše uporabe prihaja do nedelovanja določenih sestavnih delov kar posledično privede do nujnega izrednega servisa. Kot ugotavljajo v AMZS se to pri nekaterih avtomobilih lahko pojavi že po enem letu uporabe.
EV vozila imajo manj možnih težav kot bencinski ali dizelski modeli. Ni sklopke, ki bi se lahko obrabila, motornega olja ali vžigalnih svečk, tudi skrbi glede jermena, ki ni bil pravočasno zamenjan, so odveč. Preden kupite avto, prosite serviserja ali lastnika, naj popolnoma napolni baterijo EV vozila, preden ga obiščete, tako, da si lahko ogledate odstotek napolnjenosti baterije in prikazan razpon v potovalnem računalniku.
Kočar še razlaga, da so sicer električni avtomobili prinesli nekaj več z vidika varnosti. Vozniki v takšnih avtomobilih hitro ugotovijo, kakšna vožnja se jim izplača, če želijo iz svojega električnega avtomobila izvleči čim večje dosege z enim polnjenjem. "Se pravi govorimo o umirjeni, tekoči vožnji, brez sunkovitih pospeškov in zaviranj. Če električni avto vozimo živahno, z veliko močnega pospeševanja in z močnim zaviranjem, kaj kmalu ugotovimo, da prav daleč ne bomo prišli. Varčna vožnja, še posebno ko govorimo o relacijskih vožnjah in avtocestah, je ugodna s stališča izkoristka energije in dosega. Ko pa na avtocesti vozimo s hitrostmi okrog 100 km/h in namesto, da bi normalno zavirali, raje izkoriščamo zavorni učinek, ko spustimo stopalko za plin, ter se raje zanašamo na rekuperacijo, takrat pravzaprav lahko delamo škodo zavornemu sistemu. Če ne prihaja do občasnega dobrega stika med zavornimi oblogami in zavornimi ploščicami, to nikakor ni dobro za zavorni sistem," še razloži Kočar.
Garancija na baterijo
Večina EV vozil ima ločeno garancijo za baterijo, ki običajno traja dlje kot garancija avtomobila. Za številne modele je veljala standardna osemletna garancija na baterijo oziroma je vezana na število prevoženih kilometrov. Nekateri proizvajalci celo določijo sprejemljivo zmogljivost baterije po osmih letih (pogosto okoli 70 odstotkov) in bodo baterijo zamenjali ali obnovili, če pade pod to raven.
Kakšna je ponudba?
Na spletni strani Doberavto.si smo pobrskali po ponudbi rabljenih električnih vozil. Ponudba je vedno večja in pestra. Trenutno je možno izbirati med več kot 80 novimi in rabljenimi 100-odstotno električnimi avtomobili. Kot smo ugotovili, se cene za rabljene avtomobile začnejo pri dobrih 10 tisočakih za nissan leafa s 57 tisoč prevoženimi kilometri (30 kWh, letnik 2015), električnega e-golfa je možno dobiti za okoli 20 tisočakov, BMW i3 so dražji in boste morali odšteti okoli 40 tisočakov. Dobrih 30 tisočakov boste odšteli za zelo zmogljive premijske modele tesla model S. V ponudbi pa je tudi že več modelov Hyundaia in Kie.
Žena po letu in pol, malo kilometrov prodala Tesla 1/2 nove cene, samo stran od teh jajc
Včasih so se norca delali, če si kupil korejski avto, so rekli da je to doživljenski avto. No sedaj se tem štromarjem dogaja isto. Ko enkrat kupiš, ne boš več prodal, ker folk ni neumen in se zaveda da stane… ...prikaži več baterija več kot rabljen avto. 8 let stari avti bodo pač v večini romali na odpad.
Jih nikoli ne gledam, a tele cene rabljenih EV so precej nižje od enako starih z notranjim zgorevanjem. Nimajo kupcev. Kupci so očitno zelo redki in sumničavi. Le zakaj.