Samodejni menjalniki si vse bolj utirajo pot v naše avtomobile, saj proizvajalci z njimi laže dosegajo okoljske standarde in implementirajo varnostne sisteme, ki v kombinaciji s samodejnimi menjalniki lahko ponujajo več, precej pa olajšajo tudi samo voznikovo delo, daj temu odpade skrb za ročno prestavljanje.
Samodejni menjalniki so v zadnjem desetletju postavili zelo odzivni in vse bolj usklajeni s pričakovanji voznikov. Samodejni menjalniki so namreč danes že tako izpopolnjeni, da se skoraj nihče več ne spomni, da so nekoč močno vplivali na porabo goriva. Prednosti samodejnega menjalnika so velike, še posebej v mestni gneči, kjer ni treba nenehno segati po prestavni ročici in utrujati leve noge. S prihodom električnih avtomobilov pa so se ročni menjalniki znašli pred izumrtjem.
Preverjeni rabljeni z avtomatikom za manj kot osem tisočakov
Vsi niso enako neproblematični. Predvsem pri nakupu rabljenega avtomobile je treba zaupati strokovnjakom. Povezali smo se z našim partnerjem, spletnim portalom za rabljena vozila, kjer ponujajo tudi vozila z oznako Preverjeno, Doberavto.si, katerega upravlja AMZS in se s strokovnjakom AMZS tudi pogovorili, na kaj je treba paziti pri nakupu rabljenega avtomobila s samodejnim menjalnikom. Ponudba je bogata, med iskanjem na spletni strani Doberavto.si pa smo ugotovili, da je tudi cenovni razpon vozil z avtomatskim menjalnikom velik, od 7.500 evrov naprej.
Kako se vzdrževanje avtomatskega menjalnika razlikuje od vzdrževanja ročnega? Pojasnjuje Jurij Kočar
Nekateri ročni menjalniki so resnično narejeni tako, da predvidevajo samo kontrolo olja in tako gledano lahko rečemo, da zahtevajo manj vzdrževanja. Sicer pa je tudi ročni menjalnik mehanski sklop, ki se lahko tudi pokvari in posledično zahteva servisiranje oziroma večje ali manjše popravilo. Tu ne smemo pozabiti na sklopko ali pa na sistem ki so povezani z njo. Tudi tu je lahko kar nekaj potencialnega dodatnega stroška povezanega s popravili. V primeru, da odpove avtomatski menjalnik so stroški popravila neprimerno višji kot pri ročnem menjalniku saj je bistveno zahtevnejši in kompleksen del avtomobila.
Kaj moramo torej paziti pri nakupu rabljenega avtomobila z avtomatskim menjalnikom? Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra, nam je pojasnil, da je v osnovi pregled enak kot pri avtomobilu s klasičnim ročnim menjalnikom. Med preizkusom mora ta pretikati tekoče, mehko, brez cukanja, tresenja, ropotanja ali izklapljanja prestav. "Vse to preizkusite tako pri nižjih kot višjih hitrostih oziroma obremenitvah," pravi Kočar in dodaja, da je glede na specifiko avtomatskega menjalnika treba biti pozoren na nekaj zadev: Ali je bil avto redno servisiran po protokolu tovarne? Ta namreč predvideva servisno vzdrževalne posege tudi na menjalniku. Kočar pojasnjuje, da je zmotno prepričanje, da menjalnik ne potrebuje servisa. Menjava olja in filtrov je običajno predvidena na vsakih 60.000 kilometrov, če se to ignorira pa seveda lahko pride do hujših okvar avtomatskega menjalnika kar pa pomeni izredno draga popravila.
Česa kot uporabnik avtomatskega menjalnika ne smem storiti?
Strokovnjaki predvsem opozarjajo, da se mora, tako kot motor, na optimalno delovno temperaturo ogreti tudi olje v menjalniku. Zato je najslabše, kar lahko naredite, da avtomobil takoj po zagonu 'na polno' priganjate. Pri vleki večjih prikolic ali velike teže je priporočeno, da dovolimo menjalniku, da se ohladi v prostem teku motorja. To pa zato, ker v prostem teku motor poganja oljno črpalko menjalnika, katera poganja olje po hladilnem sistemu in tako omogoča, da se menjalnik lahko ohladi.
Starejši ali novejši, vaša naloga pred nakupom je enaka
Seveda je razlika med novejšimi in starejšimi avtomatskimi menjalniki, a bistvo pri nakupu je po besedah Kočarja enako: "Prepričajte se v brezhibno delovanje s testno vožnjo in prepričajte, da je bilo servisiranje kakovostno opravljeno. Sicer gre tako pri starejših kot novejših avtomatskih menjalnikih za dovršene izvedbe, ki ob primernem vzdrževanju ne bi smeli imeti težav. Razlika pri sami uporabi pa se seveda občuti ali gre za starejši ali novejši tip menjalnika. Z razvojem in z leti so ti postajali vedno hitrejši, natančnejši in bolj prijazni do uporabnika kakor tudi do porabe goriva."
Urejena servisna knjiga nujna pred nakupom
Na zurnal24.si smo že v preteklosti opozarjali, kako pomembna je menjava olja v samodejnem menjalniku. Vendar pa le ustrezno olje zagotavlja kombinacijo visoke temperaturne stabilnosti, zaščite komponent menjalnika pred obrabo in gospodarne porabe goriva, hkrati pa je kompatibilno z menjalniki v avtomobilih zelo različnih proizvajalcev. Vsi menjalniki pa ne delujejo dobro z univerzalnimi olji.
Menjalniki imajo predpisan servisni interval
Servisni specialisti priporočajo menjavo olja po »Tim Eckart« metodi, ki zahteva menjavo celotne količine olja v menjalniku in ne le dodajanje manjkajočega olja. Samo tako dejansko odstranijo morebitne nečistoče, ki bi lahko škodovale menjalniku. Interval menjave priporočajo na vsakih 60.000 prevoženih kilometrov, predvsem pa je najbolj pomembno takojšnje ukrepanje pri odkritju napačnega delovanja samodejnega menjalnika, saj lahko s tem preprečimo hujše okvare.
"Vpogled v servisno zgodovino je osnova s katero lahko hitro preverimo kaj je bilo na avtomobilu narejeno. Nujno je, da je ta obvezni servis bil opravljen pravočasno, da predhodni lastnik ni izpuščal tega intervala in da so bili pri tem uporabljeni materiali in postopki, kot jih predpisuje proizvajalec. Seveda se vsak avtomatski menjalnik lahko tudi popravi. Zahtevnost popravila in znesek pa sta odvisna od tega kaj je odpovedalo," pravi Kočar, ki smo ga vprašali tudi ali pri spletnem prodajalcu rabljenih vozil Doberavto za pridobitev statusa Preverjeno vozilo preverijo tudi stanje avtomatskega menjalnika?
"Na DoberAvto.si opravimo pregled 100+ kontrolnih točk in pogonski sklop, oziroma konkretno menjalnik je tudi del tega pregleda. AMZS strokovnjak pri pregledu lahko ugotovi določene napake in je pozoren na delovanje menjalnika med preizkusno vožnjo. Pregleda se tudi če je prisotno puščanje olja in vse to zapiše v poročilo, ki ga spiše po končanem pregledu"
Preverjeni rabljeni avtomobili z avtomatskim menjalnikom do 8000 eur....in je natanko eden primazan. Ostali pa nad 15 jurjev...no to je pa tko ko prodajalev naroča članke. Celo Volvo Zastava postane..
Zastava xc 40 in Zastava xc60?