Avto
56 ogledov

Lutke se bodo pred nesrečo najedle

Testna lutka Humanetics
Nova generacija lutk za testiranje varnosti v avtomobilih bo debelejša.

Proizvajalci in neodvisne agencije varnostne trke, ki jih v Evropi izvaja organizacija EuroNCAP, v ZDA pa NHTSA, si svojega dela ne morejo predstavljati brez testnih lutk, ki jih posadijo v avtomobile, te pa poženejo v oviro. 

Lutke prek številnih senzorjev dajejo informacije o tem, kaj se dogaja s "človeškim" telesom v posameznem avtomobilu in kako učinkovito deluje sama konstrukcija ter različni varnostni sistemi (pas, blazine) pri zaščiti življenj.

Kljub vsemu napredku pa strokovnjaki že dlje časa opozarjajo, da obstoječe lutke ne morejo nasloviti vseh skupin voznikov in potnikov. Najbolj uporabljena testna lutka (t. i. Hybrid III, ki izvira še iz leta 1973) je tako moškega spola, visoka je 177 centimetrov in tehta 77 kilogramov, s čimer naj bi zajela med 50 in 95 percentilov moške populacije času razvoja izpred 40 let. A predvsem v razvitem zahodnem svetu ti podatki postajajo nerelavantni, saj se prebivalstvo stara, z njimi pa tudi vozniki in ostali potniki. Ena največjih težav razvitega sveta je tudi debelost, ki se zadnja desetletja širi kot kuga predvsem pri starejših od 35 let, tukaj so še specifike ženskih teles ...

Ameriška družba Humanetics, ki velja za vodilno na področju razvoja testnih lutk, je pred kratkim predstavila novo generacijo, poimenovano Thor. Ta po navedbah tovarne lahko prek 130 kanalov nudi do štirikrat več informacij v trenutkih nesreče od predhodnic. Razvili so jo v tesnem sodelovanju z zavarovalnicami in zdravniki, na podlagi česar lahko lutka daje kar najboljše informacije glede okoliščin, ki povzročajo najbolj pogoste poškodbe pri ljudeh. Nove lutke bodo kot še nikoli doslej sposobne meriti učinkovitost zadrževalnih sistemov, denimo sile, ki na telo zaradi varnostnega pasu pritiskajo v predelu ramen.

V prototipnih izvedenkah so že tudi nove izvedenke testnih lutk, med drugim se bodo posebej posvečale debelejšim in starejšim ljudem. "Za ljudi močnejše postave je kar 78 odstotkov bolj verjetno, da bodo prometni nesreči umrli," pravi Chris O'Connor, direktor Humaneticsa. "Razlog se skriva v tem, zakaj sploh postanemo debeli. Debeliti se pričnemo v naših srednjih letih, takrat pa se spremeni naš položaj sedenja za volanom."

Za namen podrobnejših analiz pri trkih debelih ljudi so tako izdelali "obilno" lutko, ki tehta kar 123 kilogramov in ima indeks telesne teže 35. Za primerjavo, če imate indeks telesne mase med 35 in 39,9, je verjetnost smrti v hujšem trčenju povišana za 51 odstotkov. 

S starostjo lahko usodni že blažji trki

Tudi starejši vozniki in potniki bodo kmalu dobili svojo testno kopijo, na podlagi katere bodo lahko proizvajalci avtomobilov bolje skrbeli za varnost starajoče populacije. Podatki namreč kažejo, da se že pri nižjih hitrostih nevarnost težkih poškodb pri starejših ljudeh dramatično dvigne. 50-letna voznica ima tako med čelnim trkom pri hitrosti 50 km/h 19-odstotkov možnosti, da bo v nesreči hudo poškodovana. Pri njeni 80-letni kolegici v istem scenariju nevarnost naraste na 40 odstotkov. 

Kot je znano, bo Euro NCAP z letom 2015 pričel z novim protokolom za testiranje varnosti 10- in 6-letnikov v avtomobilih, ni pa še napovedi glede uvajanja testov za druge starostne skupine.

Komentarjev 1
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Če nimate uporabniškega računa, izberite enega od ponujenih načinov in se registrirajte v nekaj hitrih korakih.